| کد خبر: 139138 |

عملیات نجات در جنوب

نیروهای هلال‌احمر ٢٧ نفر از حادثه‌دیدگان استان خوزستان را نجات دادند

تین نیوز

جنوب کشور آخر هفته پرحادثه‌ای داشت. ٤ کشته و بیش از ٢٣ مجروح در سه حادثه جداگانه. در نخستین حادثه، ١٩ گردشگر در رودخانه دز دچار غرق‌شدگی شدند.

در این حادثه تاکنون مرگ ٢نفر قطعی شده و تلاش‌ها برای یافتن ٣ مفقود دیگر ادامه دارد. دومین حادثه هم پنجشنبه برای ٥نفر دیگر اتفاق افتاد که بر اثر آن، دو برادر کشته و ٣نفر دیگر نجات داده شدند، اما این پایان ماجرا نبود، چراکه کمی آن‌سوتر در همسایه شرقی خوزستان، انفجار ١٣ لنج و آتش‌سوزی گسترده اسکله ماهیگیری بندر کنگان ١٠نفر دیگر را مجروح کرد.

نخستین حادثه که پرحاشیه‌ترین آنها هم بود، در آب‌های خروشان دز اتفاق افتاد. حضور گردشگران خوزستانی در آب‌های خروشان دز ٢ کشته و ٣ مفقود برجای گذاشت. در این حادثه که حوالی بعدازظهر پنجشنبه در منطقه دره ارواح شمال دزفول رخ داد، ١٩ طبیعت‌گرد اهوازی به دلیل پارگی تیوپ در منطقه چال کندی غرق شدند. در همان لحظات اولیه، ١٣نفر از حادثه‌دیدگان توسط مردم محلی نجات پیدا کردند.

پیکر ٢ قربانی این حادثه هم توسط یکی از قایق‌های موتوری حاضر در منطقه از آب خارج شد. اما تلاش‌ها برای پیداکردن ٤ مفقود دیگر تا ساعت‌ها بعد با حضور عوامل امدادی ادامه داشت. یکی از مفقودان این حادثه بعد از ٢٠ساعت عملیات جست‌وجو توسط نیروهای هلال‌احمر نجات پیدا کرد، اما تا آخرین لحظه تنظیم این خبر از سرنوشت ٣ گردشگر دیگر خبری در دست نیست. برخی شنیده‌ها از زنده‌بودن ٣ مفقود دیگر این حادثه حکایت دارد.

١٩ گردشگر اهوازی در قالب یک تور طبیعت‌گردی پنجشنبه به ارتفاعات «کول‌خرسون» در شمال دزفول رفتند. این افراد پس از ٥ساعت پیاده‌روی در دره ارواح به رودخانه دز رسیدند. طبق برنامه بخشی از مسیر از داخل رودخانه دز می‌گذشت. رودخانه‌ای باریک با شدت جریان بسیار زیاد.

این گردشگران با استفاده از ٥ تیوپ که به وسیله طناب به هم متصل شده بودند، به آب می‌زنند. اما سطح بالای آب و شدت جریان آنها را به مسیر اصلی منحرف می‌کند. چند تیوپ پاره می‌شود و این گردشگران به داخل آب رودخانه می‌افتند. اما شانس با آنها یار بود و ١٣نفر از آنها نجات پیدا می‌کنند. اینها را محمد یکی از بومی‌های این منطقه به «شهروند» می‌گوید: «ما آن‌جا بودیم، وگرنه معلوم نبود چه بلایی سر آنها می‌آمد. آب چال کندی در این فصل از‌ سال جریان شدیدی دارد. در این مسیر چند گرداب عمیق هم هست که نجات پیداکردن از آنها غیرممکن است. من همراه یکی از دوستانم به نام رضا کنار رودخانه ایستاده بودیم.

آنها به یک صخره بزرگ برخورد کردند و در آب افتادند. ما بلافاصله به آتش‌نشانی و اورژانس خبر دادیم، اما تا آمدن نیروهای امدادی نمی‌توانستیم صبر کنیم. رضا با قایق موتوری به آب زد، با چاقو طناب بین تیوپ‌ها را پاره کردیم، ٥نفر از آنها را از آب گرفتیم. البته آنها همگی جلیقه نجات داشتند. همکارم جنازه یک زن و مرد جوان را هم از آب بیرون کشید. وقتی به کنار رودخانه رسیدیم، متوجه شدیم چند نفر از آنها که شنا بلد بودند، خودشان را به خشکی رساندند، بچه‌های آتش‌نشانی دزفول هم ٣نفر دیگر را نجات دادند، اما از وضع ٤نفر دیگر هیچ خبری نداریم. با توجه به شدت جریان آب، آنها باید چند کیلومتر پایین‌تر رفته باشند. زنده‌بودن آنها یک معجزه است.»

جست‌وجوهایی برای یافتن ردی از ٤ گردشگر مفقودشده از سوی نیروهای امدادی تا حوالی ساعت ٢١ پنجشنبه ادامه داشت، اما با تاریک‌شدن هوا و صعب‌العبوربودن منطقه، عملیات جست‌وجو تا جمعه صبح متوقف شد تا در نخستین ساعات روز گذشته با ورود نیروهای هلال‌احمر تلاش‌ها برای یافتن ٤ مفقودی این حادثه از سرگرفته شود. نیروهای هلال‌احمر حوالی ظهر جمعه با استفاده از بالگرد موفق به شناسایی یکی از مفقودشدگان این حادثه در حاشیه صخره‌ای این رودخانه شدند.

مریم زنگنه یکی از ٤ مفقودشده این حادثه توانسته بود خودش را از آب بیرون بکشد و بیش از ٢٠ساعت را در کنار صخره‌ای در حاشیه رودخانه دز به انتظار نیروهای امدادی سپری کند، اما صخره‌ای‌بودن منطقه و سطح بالای آب دسترسی نیروهای امدادونجات به این نقطه را سخت کرده بود، اما درنهایت با استفاده از جت اسکی‌های هلال‌احمر این زن ٣٧ساله نجات پیدا کرد. به گفته بهرام‌پور معاون عملیات امدادونجات دزفول امکان استفاده از بالگرد برای نجات این زن وجود نداشت و جریان شدید آب هم استفاده از جت اسکی برای انتقال مریم را غیرممکن کرده بود: «به دلیل گرمای هوا و نیاز به برق در خوزستان، دریچه سد دز باز شده و همین مسأله شدت جریان آب را افزایش داده است. از طرف دیگر، سطح آب هم بالا آمده و به همین دلیل کار نجات از طریق جت اسکی‌های هلال‌احمر هم برای این خانم سخت شده بود.

البته ما از زنده‌بودن این خانم مطمئن بودیم، اما چند ساعتی صبر کردیم تا سطح آب فروکش کند و درنهایت این خانم حوالی ساعت ١٧ توسط قایق و جت اسکی نجات پیدا کرد.» بهرام‌پور درباره سرنوشت ٣مفقود دیگر این حادثه هم گفت: «خبرهایی از سوی مردم محلی درخصوص زنده‌بودن این ٣نفر عنوان شده است. ما شنیده‌ایم که آنها خودشان را از آب بیرون کشیدند و در حاشیه رودخانه به سمت جنوب و شهر دزفول حرکت کرده‌اند، اما نیروهای ما از طریق بالگرد بر فراز منطقه به جز این خانم، کس دیگری را مشاهده نکرده‌اند. به همین دلیل نمی‌توانیم زنده‌بودن آنها را تأیید کنیم و آمار قطعی کشته‌شدگان این حادثه یک مرد و یک زن هستند.» او ادامه داد: «این منطقه به دلیل وجود آب‌های خروشان پشت سد دز یکی از نقاط جذاب منطقه برای طبیعت‌گردان است. منطقه چال کندی حد فاصل بین سد اصلی و سد تنظیمی دز است.

در واقع این آب سرریزسد اصلی دز است، در بعضی از قسمت‌ها عمق رودخانه به بیش از ٢٠متر می‌رسد، عرض کم، شدت جریان زیاد و عمق بالا کار امدادرسانی را مشکل می‌کند. متاسفانه چند سالی است که افرادی در قالب تورهای گردشگری بدون هیچ‌گونه هماهنگی به این منطقه می‌آیند.» اما مریم زنگنه تنها مفقودی نجات‌یافته این حادثه در گفت‌وگوی کوتاه با ایرنا درباره جزییات این حادثه گفته: «ما به اتفاق تور لیدر وارد رودخانه دز شدیم و دقایقی بعد به علت پیچیدن طناب به دور گردن بعضی از بچه‌های گروه و امکان خفه‌شدنشان تور لیدر مجبور به پاره‌کردن قسمتی از طناب شد که متاسفانه ۱۴نفر با تیوب به یک سمت و ۵نفر دیگرمان به سمتی دیگر منحرف شدیم. بعد از دقایقی ما ۵نفر نیز از هم جدا شدیم که من تنها به سمت صخره‌ای شنا کردم و توانستم خودم را نجات دهم.»

مرگ یک زن و مرد در این حادثه

در همین حال پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور از مساعد بودن حال ١٣ نجات یافته حادثه رودخانه دز خبر داد و دراین‌باره گفت: «در پی تماس مردم با مرکز ارتباطات اورژانس ۱۱۵ دزفول مبنی بر غرق شدن تعداد زیادی از طبیعت‌گردان که درحال شنا در آب‌های دزفول بودند، بلافاصله ٧دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام و عملیات امدادرسانی به مصدومان این حادثه آغاز شد. همه مصدومان این حادثه به بیمارستان گنجویان دزفول منتقل شدند که براساس آخرین اخبار دریافتی به جز یک نفر که آن هم مشکل قلبی داشته بقیه حادثه‌دیدگان از بیمارستان مرخص شده‌اند.» او درباره هویت دو قربانی این حادثه هم توضیح داد: «مانی کلانتر ۳۳ساله و سارا عظیمی‌فر ۲۵ساله دو قربانی این حادثه بودند، که قبل از تحویل به عوامل اورژانس در اثر خفگی فوت کرده بودند.»

دو کشته در رودخانه کرخه

 اما این تنها حادثه تلخ خوزستان نبود. دومین حادثه در رودخانه کرخه دیگر رودخانه پرآب استان خوزستان اتفاق افتاد. در این حادثه هم ٥ جوان که برای آب تنی به رودخانه کرخه رفته بودند، دچار غرق‌شدگی شدند و با وجود تلاش‌های صورت گرفته ٢ نفر از آنها در این حادثه کشته شدند. به گفته سیدفتح‌الله ‌هاشم‌نژاد، رئیس سازمان هلال‌احمر اهواز قربانیان این حادثه دو برادر بودند، که پیکر یکی از آنها روز پنجشنبه از آب خارج شد و دومین کشته این حادثه هم بعدازظهر دیروز از رودخانه کرخه توسط نیروهای هلال‌احمر بیرون کشیده شد: «در این حادثه ٥ جوان از روستای عشاره بخش الهایی برای شنا کردن به حاشیه کرخه رفته بودند که به دلیل عمق زیاد و شدت بالای جریان رودخانه دچار حادثه شدند که بلافاصله نیروهای هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند و ٣ تن از آنها را از غرق‌شدگی نجات دادند. او ادامه داد: «دو برادر در این حادثه کشته شدند. که پیکر یکی از آنها چند ساعت پس از حادثه توسط نیروهای امدادونجات از آب خارج شد و دومین قربانی هم پس از ٢٤ ساعت جست‌وجو چند کیلومتر پایین‌تر در حاشیه رودخانه پیدا شد.»

 انفجار ٤١ لنج در بندر کنگان

در سومین حادثه هم ١٤ لنج در بندرکنگان دچار حریق و انفجار شدند. این حادثه ١٠ مصدوم برجای گذاشت که ٣نفر از آنها به دلیل جراحات وارده در بیمارستان بندرکنگان بستری شدند. این حادثه به دنبال آتش‌سوزی در اسکله چند منظوره کنگان رخ داد. ساعت ١٣:٤٥ دقیقه بخشی از این اسکله طعمه حریق شد. بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی و ملوانان برای خاموش کردن آتش وارد عمل شدند اما با گسترش آتش‌سوزی به سایر بخش‌های اسکله چند لنج هم دچار حادثه شدند. انفجار مخرن گازوییل چند لنج باعث شعله‌ور‌تر شدن شعله‌های آتش شد.

در این حادثه ١٤ لنج دچار حریق شدند. اما به گفته عبدالنبی یوسفی، فرماندار شهرستان کنگان این حادثه هیچ تلفات جانی نداشت و عملیات اطفای حریق با حضور آتش‌نشانان شرکت‌های پتروشیمی پارس‌جنوبی حوالی ساعت ١٩ بعدازظهر جمعه پایان یافت. در همین حال عبدالرحیم دادجو، مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی استان بوشهر از مصدومیت ١٠ نفر در اثر این حادثه خبر داد و دراین‌باره گفت: «در آتش‌سوزی بندر کنگان ١٠ نفر شامل ٣آتش‌نشان و ٧ نفر از ملوانان دچار حادثه شدند که ٩ نفر آنان به سبب گازگرفتگی و سوختگی به بیمارستان اعزام شدند. از این تعداد تنها ٣نفر برای دریافت خدمات درمانی بستری شدند و بقیه مصدومان به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان مرخص شدند.»

 

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.