| کد خبر: 139022 |

تکرار حوادث در معادن کرمان؛ معدنکاران باز هم قربانی شدند

کارگران زغالسنگ در حالی با مشکل تاخیر در پرداخت حقوق مواجه هستند که هر از چند گاهی خبرهای بروز حوادث و تلفات انسانی در این معادن منتشر می شود اما در سکوت این حوادث ادامه دارد.

تین نیوز

کارگران زغالسنگ در حالی با مشکل تاخیر در پرداخت حقوق مواجه هستند که هر از چند گاهی خبرهای بروز حوادث و تلفات انسانی در این معادن منتشر می شود اما در سکوت این حوادث ادامه دارد.

معادن زغالسنگ کرمان در حالیکه برخی از مسئولان خبر از حل مشکلات و بهبود وضعیت کارکنان و صنعت زغالسنگ می دهند اما همچنان خبر سازند، اگر پای درد دل کارگران معادن کرمان بنشینید خبری جز درخواست های کارگران برای پرداخت به موقع حقوق ها، نگرانی از ایمن سازی محیط کار و سختی کار نمی شنوید، در حالیکه حدود دو هفته قبل در حادثه ای در یکی از معادن زغالسنگ یکی از کارگران جان خود را از دست داده بود، روز گذشته نیز حادثه ای دیگر روی داد و حوالی ظهر دیروز تونلی در معدن اشکلی هجدک دچار ریزش شد که پس از این حادثه تعدادی از معدن چیان دچار گازگرفتگی شدند.

در این حادثه متاسفانه یک نفر از کارگران جان خود را از دست داد و سه نفر دیگر مجروح و به مراکز درمانی منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

در عملیات امدادی این حادثه اورژانس ۱۱۵ و پایگاه هلال احمر گردنه خراسانی حضور یافتند و پس از رهاسازی کارگران از زیر ریزش آوار، مجروحان حادثه با دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان پیامبر اعظم کرمان منتقل شدند.

باز هم بهانه بخش خصوصی

 روابط عمومی شرکت زغالسنگ نیز در این خصوص اعلام کرده است که معدن اشکلی از معادن خصوصی شهرستان راور در ساعت ١٢و ٤٥ دقیقه دیروز با تماس از پایگاه امداد و نجات معدن هجدک شرکت معادن زغالسنگ کرمان که نزدیکترین معدن بود درخواست کمک کرد که بلافاصله گروه امداد نجات شرکت معادن زغالسنگ هجدک اعزام و عملیات امداد و نجات آغاز شد.

با تلاش و طی پنج کیلومتر تونل محل حادثه تعدادی از کارگران مصدوم نجات واعزام آن ها به مراکز درمانی صورت گرفت که متاسفانه در این حادثه یکی از کارگران جان خود را از دست داد.

پرونده بروز حوادث ریزش و گاز گرفتگی معادن در استان کرمان قطور است و استفاده از روش های قدیمی و معادنی که به دلیل استخراج طولانی مدت تبدیل به تونلهای چند کیلومتری شده اند و گاه عمقشان به ۵۰۰ متر هم می رسد

پرونده بروز حوادث ریزش و گاز گرفتگی معادن در استان کرمان قطور است و استفاده از روش های قدیمی و معادنی که به دلیل استخراج طولانی مدت تبدیل به تونلهای چند کیلومتری شده اند و گاه عمقشان به ۵۰۰ متر هم می رسد ایمنی کارگران را با چالش جدی مواجه کرده است. و همیشه بهانه واگذاری معادن به بخش خصوصی در زمان بروز حوادث مطرح می شود.

منتظر اظهارنظر کارشناسان هستیم

فرماندار راور در خصوص حادثه دیروز در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشته است که راور یکی از شهرستانهای معدن خیز استان کرمان است که معادن زغالسنگ بخش عمده ای از آنها را تشکیل داده اند.

سید حسن میرصادقی گفت: متاسفانه در معدن اشکلی روز گذشته در بخشی از معدن گاز آزاد می شود و درنهایت به بروز حادثه ختم می شود و یک نفر نیز جان خود را از دست می دهد و مراحل درمان سایر کارگرانی که در این حادثه حضور داشتند در حال انجام است.

وی بیان کرد: معدنی که حادثه در آن روی داده است در اختیار بخش خصوصی بوده است و حدود ۲۰ کارگر در این معدن کار می کردند.

میرصادقی اظهارنظر بیشتر در این خصوص را به اتمام تحقیقات در خصوص حادثه موکول کرد.

وی اما بر رعایت اصول ایمنی و ارتقاء سطح ایمنی معادن تاکید کرد.

یکی از کارگران معادن زغالسنگ کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: نشت گاز در معادن زغالسنگ استان کرمان به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در اکثر معادن و قدمت تجهیزات حادثه ای است که ممکن است هر لحظه روی دهد.

در شمال استان کرمان بسیاری از مردم در تونل های طولانی زغالسنگ با کمترین حقوق و ایمنی کار می کنند، اگر مسئولان می گویند ایمنی در معادن در حد استاندارد است پس چرا چنین حوادثی روی می دهد

علی ادامه داد: در شمال استان کرمان بسیاری از مردم در تونل های طولانی زغالسنگ با کمترین حقوق و ایمنی کار می کنند، اگر مسئولان می گویند ایمنی در معادن در حد استاندارد است پس چرا چنین حوادثی روی می دهد.

وی گفت: سخت ترین کار را انجام می دهیم و کمترین حقوق را می گیریم و بعضا چندین ماه حقوق کارگران عقب می افتد در واقع کارفرمایان می گویند معادن توجیه اقتصادی ندارند و در چنین شرایطی مشخص است کارفرما کمترین توجه را به ایمنی و بالا بردن استاندارد می کند چون هر چه استخراج می کنیم دپو می شود و در مقابل زغالسنگ از چین و آفریقا وارد می شود.

این کارگر می گوید: برخی از مکان هایی که ما در معادن کار می کنیم فضایی دو در دو است و خود را خم می کنیم تا بتوانیم با بیل و کلنگ کار کنیم تا یک لقمه نان سر سفره ببریم.

هر لحظه امکان نشت گاز وجود دارد

وی در خصوص حادثه دیروز گفت: معادن قدیمی هستند و سالهاست کار استخراج در آنها انجام می شود به همین دلیل تونلها در عمق زمین فرو رفته اند و هر لحظه امکان نشت گاز متان وجود دارد.

این کارگر افزود: هر زمان اتفاقی می افتد می گویند بخش خصوصی بوده و ارتباطی به ما ندارد اما سوال ما این است این معدن را چه کسی به بخش خصوصی داده است و مگر نباید روی کار بخش خصوصی نظارت وجود داشته باشد وقتی پول کارگر را نمی دهند، ایمنی را رعایت نمی کنند و توان و مدیریت لازم را ندارند چرا اجازه می دهید جان دهها نفر دست این افراد باشد.

هر زمان اتفاقی می افتد می گویند بخش خصوصی بوده و ارتباطی به ما ندارد اما سوال ما این است این معدن را چه کسی به بخش خصوصی داده است و مگر نباید روی کار بخش خصوصی نظارت وجود داشته باشد

وی این سوال را مطرح کرد که آیا شرکت زغالسنگ نباید روی مسائل حیاتی مثل ایمنی روی بخش خصوصی دقت بیشتری داشته باشد؟

انتقاد مساوی با اخراج است

وی گفت: ما هم به عنوان کارگر نمی توانیم حرف بزنیم زیرا با اولین انتقاد اخراج می شویم.

نمایندگان مجلس حوزه شمال استان سالهاست از افزایش ایمنی معادن کرمان سخن می گویند و جلساتی را نیز در این خصوص برگزار کرده اند یکی از آن ها رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است که بارها از مسئولان خواسته است در پروژه های معادن شمال کرمان از بخش خصوصی دارای توان علمی، تخصصی و مالی مطلوب استفاده کنند تا اقتصاد معادن پویا شود.

ایمنی را افزایش دهید/ تجهیزات به روز شود

نماینده مردم زرند و کوهبنان نیز که در حوزه انتخابی اش بیشترین تعداد معدن وجود دارد در این خصوص در گفتگو با مهر بر افزایش ایمنی معادن تاکید می کند و می گوید: همواره در رایزنی با مسئولان و جلسات مختلف در حمایت از صنعت زغالسنگ و کارگران اقدامات لازم در دستور کار بوده است و باید به گونه ای نظارت و سیاست گذاری شود که میزان حوادث معادن کرمان به حداقل ممکن برسد.

حسین امیری افزود: با توجه به قدمت معادن باید تجهیزات موجود در معادن به روز شود و آموزش های ایمنی و پیشگیری به کارگران داده شود و امکانات امدادی در صورت بروز حوادث در معادن مهیا شود.

وی بیان کرد: باید پرداخت حقوق و دستمزد، نظارت بر ایمنی معادن و حمایت از صنعت زغالسنگ به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

معادن کرمان در حالی هر از چند گاهی شاهد بروز حادثه است که به دلیل خشکسالی در شمال استان کرمان بسیاری از مردم به اشتغال در معادن روی آورده اند و عدم نظارت بر ایمنی و کار در معادن می تواند بر حجم مشکلات مردم اضافه کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.