| کد خبر: 130816 |

سپرهای محافظ چطور تلفات تصادف با کامیون‌ها را کاهش می‌دهند؟

نقش حفاظ های جانبی تریلرها در کاهش شدت تصادفات و جلوگیری از واردن شدن صدمات شدیدتر به سرنشینان خودروهای سواری بسیار حائز اهمیت است.

تین نیوز

موسسه ایمنی IIHS قبلا با انجام یک آزمایش نشان داده بود که نصب حفاظ های مستحکم در قسمت انتهایی تریلرها تا چه اندازه می تواند در جلوگیری از وارد شدن صدمات شدید به سرنشینان موثر و مفید باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از دیجیاتو، با نصب این حفاظ ها، خودروهای سواری که از ارتفاع پایین تری نسبت به شاسی بلندها برخوردار هستند، دیگر به زیر تریلر وارد نشده و قسمت کابین متلاشی نمی شود که این هم به نوبه خود محافظت بسیار بهتر از سرنشینان را در پی دارد.

 

 

حال این موسسه در آزمایش دیگری نقش حفاظ های جانبی تریلرها در کاهش شدت تصادفات و جلوگیری از واردن شدن صدمات شدیدتر به سرنشینان خودروهای سواری را مورد بررسی قرار داده و به نتایج جالب توجهی دست یافته است.

این آزمایش در دو شرایط مختلف برگزار شده است. در تست اول قسمت کناری تریلر با استفاده از فایبرگلس که برای ایرودینامیک بهتر کاربرد دارند، پوشانده شده؛ اما در تست دوم این بخش به جای فایبرگلس با یک قطعه مستحکم تر که علاوه بر آیرودینامیک نقش حفاظتی دارد، جایگزین شده است.

در هر دو تست یک خودروی سدان سایز متوسط با سرعت 35 مایل (56 کیلومتر) در ساعت با قسمت های پوشانده شده برخورد می کند. نتایج این دو تست به خوبی حکایت از نقش بسیار موثر و نجات بخش حفاظ های مستحکم دارد.

در صورت استفاده از پوشش های فایبرگلس که فقط نقش ایرودینامیکی دارند، خودرو به راحتی به زیر تریلر کشیده شده و با ستون A قسمت کابین به آن برخورد می کند.

نتیجه واضح است، سر آدمک حاضر در جایگاه راننده متحمل ضربه بسیار شدیدی می شود که در شرایط واقعی ضربه این چنینی می تواند جراحت های شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

البته از آنجایی که قسمت کابین تا انتها مچاله می شود، امکان آسیب جدی به تمامی سرنشینان وجود دارد.

 

در تست دیگر که به جای پوشش فایبرگلس از گاردهای مستحکم نصب شده بود، به دلیل مقاومت بسیار خوب آنها خودروی سواری به زیر تریلر وارد نشده و با عمل کردن ایربگ ها و پشتیبانی خوب کمربند ایمنی، آدمک راننده آسیبی نمی بیند. بدیهی است که کابین خودرو نیز در چنین شرایطی سالم می ماند.

آقای دیوید زوبی مدیر ارشد IIHS در این باره می گوید: آزمایش ها و تحقیقات ما نشان می دهند که حفاظ های جانبی پتاسیل نجات جان افراد را دارند. ما فکر می کنیم که استفاده از این حفاظ ها در تریلرهای بزرگ باید اجباری شوند، بخصوص که آمار مرگ و میر در تصادف های این چنینی رو به افزایش است.

چنین تحقیقاتی سال هاست که در مراکز اصلی تست تصادف اروپایی و آمریکایی در حال انجام است و نتایج همگی آن ها بر لزوم نصب سپرهای مستحکم در طرفین و پشت کامیون ها و تریلر ها تاکید می کند.

این درحالی است که نسل فعلی تریلر های مورد استفاده در اروپا و آمریکا اساسا کم ارتفاع تر از کامیون ها و تریلر های موجود در ایران هستند و در مقایسه با وسایل سنگین تجاری موجود در کشورمان تا حد زیادی ایمن به نظر می رسند.

باتوجه به این شرایط پر واضح است که تصویب قانون در راستای الزام به نسب گارد ها و سپرهای محافظ بر روی کامیون ها و کشنده های موجود در کشور تا چه حد میتواند در راستای ایمن سازی خودروها و کاهش تلفات جاده ای موثر باشد، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

 چند سال قبل اما شاهد اجباری شدن نصب پلاک های بزرگ بر روی بدنه خودروهای سنگین و تجاری بودیم و پلیس نشان داد سخت گیری و ممارست لازم برای عملی کردن چنین قانونی را دارد.

به خصوص با توجه به وجود مراکز معاینه فنی و تجهیزات جدید پلیس شامل دوربین هایی با قابلیت تشخیص پلاک های فاقد معاینه فنی، می توان به سرعت نصب چنین تجهیزاتی را در زمره بند های معاینه فنی اجباری کرد و از این رو به نظر می رسد که هم اکنون بستر اجرایی و قانونی لازم برای تلاش در راستای کاهش تلفات جاده ای وجود دارد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.