| کد خبر: 156167 |

◄ شرایط بهره‌برداری و مزایا و معایب سپهتن

اگرچه از زمان نصب سپهتن بر روی اتوبوس‌های مسافربری تا کنون، انتقادهای فراوانی از معایب این سامانه توسط رانندگان صورت گرفته است اما برخی رانندگان هم نظر مثبتی به این موضوع دارند.

تین نیوز

اگرچه از زمان نصب سپهتن بر روی اتوبوس‌های مسافربری تا کنون، انتقادهای فراوانی از معایب این سامانه توسط رانندگان صورت گرفته است اما برخی رانندگان هم نظر مثبتی به این موضوع دارند.

به گزارش تین‌نیوز، مالک نخعی از آن دست رانندگانی است که به سپهتن دیدگاه منفی ندارد او که در کنار اشتغال به رانندگی کامیون، مهندس عمران و فعال صنفی نیز هست در مورد شرایط بهره‌برداری، مزایا و معایب سپهتن گفت: آنچه که مشهود است با نصب این سامانه یک انضباط جدی مبتنی بر آخرین روش‌های علمی و انفورماتیکی در راه است  که کوچک‌ترین کارکردش پایش لحظه‌ای کامیون توسط مالک آن هم به صورت نرم‌افزاری است.

وی افزود: پایش سرعت  با توجه به شکل راه‌ها و سرعت منطقه‌ای،  پایش زمان کارکرد، پایش کل مسیر تردد ماهانه، روزانه، سالانه، یا بازه زمانی انتخابی، پایش زمان رانندگی هر راننده به صورت مجزا و همینطور به صورت دوره ای و انضباط تردد و ساعات کارکرد راننده از دیگر مزایای سپهتن است.

به گزارش تین‌نیوز، این فعال بخش بار جاده‌ای تاکید کرد: دوربین دستگاه سپهتن بر مبنای عکاسی برنامه‌ریزی شده است و در زمان‌های شروع حرکت، هر دو ساعت یکبار عکاسی کرده و فقط روی چهره راننده تنظیم شده است نه فضای دیگر کابین ، قابلیت گزارش لحظه‌ای توقف و تردد کامیون بر اساس مکان‌یابی ماهواره‌ای و ارسال دیتا به سه سرور اصلی مرکز پلیس، مرکز اطلاعات سازمان راهداری و سرور سازنده دستگاه طراحی شده است. 

وی با بیان این‌که امکان بازیابی اطلاعات توسط خریدار دستگاه به‌وسیله نرم‌افزارهای موجود قابل خریداری در زمان نصب وجود دارد، خاطرنشان کرد: عدم استفاده از مدارک دیگران در حمل‌ونقل و ارزش پیدا کردن راننده با مدارک کامل به عنوان راننده کمکی و منضبط شدن تردد در طول روز به دلیل برنامه زمان‌بندی تردد کامیون در بازه زمانی یک‌روزه و رعایت حداکثر زمان رانندگی هر راننده از جمله منافع پنهانی است که این نصب این سامانه به دنبال دارد.

نخعی گفت:  برقراری خواب شبانه برای راننده و پیشگیری از امراض مختلف جسمی و روحی به دلیل استراحت در بین رانندگی (هر دو ساعت پانزده دقیقه اجباری )، تنظیم خودکار حضور کامیون و راننده در مبدا و مقصد و در نهایت بهره‌برداری بهتر از بار موجود و متقاعد شدن دولت در ایجاد تیر پارک‌های مناسب به دلیل نیاز قطعی کامیون‌ها به توقف و استراحت راننده از دیگر مزایای نصب این سامانه است.

به گزارش تین‌نیوز، در مقابل دیدگاه‌های مثبت مطرح شده، رانندگان دیگری نیز هستند که نظر مثبتی به این سامانه ندارند.

در این زمینه در یک گروه تلگرامی متشکل از فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری، پیامی منتشر شده است که در آن آمده است: تنها دلیل برای تعریف و ابلاغ پروژه سپهتن، مصوبه شماره 42598/4210 مورخ 14 فروردین 1389 (با موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده 5 قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت سوخت بوده است)است اما در این مصوبه هیچ اشاره‌ای به سامانه سپهتن نشده است بنابراین اینکه گفته می‌شود الزام به استفاده از سامانه سپهتن طبق مصوبه دولت بوده است، صحیح نیست.

در ادامه این پیام تاکید شده است: آئین‌نامه مزبور دارای 6 ماده است که در تاریخ نهم فروردین 88 به تأئید ریاست‌جمهور وقت رسیده و در هر ماده تکلیفی برای برخی دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است که ماده 2 آن مربوط به تکالیف وزارت راه است.

به گزارش تین‌نیوز،  بر اساس آن‌چه در ادامه این پیام ذکر شده،  در ماده 2 این آئین نامه به شرح زیر آمده است: وزارت راه و ترابری (دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها) موظف است به منظور فراهم شدن بستر سیستم کارآمد ارزیابی عملکرد دستگاه‌های موثر در کاهش حوادث و تلفات سوانح حمل‌ونقل درون شهری و برون‌شهری ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه اقدامات زیر را انجام دهد:

الف – ایجاد سامانه اطلاعات جامع مدیریت ایمنی راه‌ها و تلفات سوانح حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری. ب – فراهم کردن امکان دسترسی متقابل دستگاههای موضوع ماده (1) به سامانه یاد شده همراه با تعیین سطح دسترسی هر دستگاه.

پ – تعریف شناسه مشترک تصادفات.

ت – جمع‌بندی و تعیین میزان کاهش آسیب ناشی از تصادفات منجر به خسارت، جرح و فوت نسبت به جمعیت و وسایل نقلیه دارای بیمه از طریق مقایسه با آمار سال‌های قبل.

ث – ارایه گزارش سه‌ماهه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های موضوع ماده (1) به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت.

ج – ارایه آمار و اطلاعات مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاه‌ها، حسب مورد و براساس درخواست رسمی آنها. تبصره – دستگاه‌های موضوع ماده (1) موظفند تا زمان راه‌اندازی سامانه یاد شده، اطلاعات و آمار مربوط را در قالب ضوابط موضوع پیوست شماره (2) که به مهر «دفتر هیئت دولت» تایید شده است به صورت ماهانه به دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها ارایه دهند. 

نویسنده این پیام در ادامه خاطرنشان کرده است: همان‌طور که مشاهده می‌شود در این ماده هیچ اشاره‌ای به سامانه‌ای مانند سپهتن نشده است بنابراین یک سوال و مطالبه جدی این است که ادله قانونی برای اجرای پروژه سپهتن چیست و طبق کدام مصوبه دولت یا هر مرجع قانونی دیگری باید نصب این سامانه بر روی خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده الزامی باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعودافروزنيا 3 0

    سلام
    نظرات اقاي نخعي بسيارمحترم
    ولي همخواني باتوجه به معضلات ومشكلات در عرصه حمل ونقل ندارد
    چراكه باتوجه به حذف اعلام باروماشين هاي زيرمجموعه شركتها وباز قيمت تمام شده كشنده واتوبوس ها واقساط سنگين وبخواب كشنده ها درپايانه ها براي بار وهزينه شخص راننده وحالا اگر راننده كمكي هم باشد وباتوجه به مشكلات سهميه اي سوخت ونبود جاده هاي استاندارد كه مقصراصلي سازمان راهداري ميباشد بايد درنظر بگيريم كه الان بسياري ازكشنده ها داراي اقساط معوقه هستند وبا تحميل قانون سپهتن اصلا امكان پرداخت اقساط نيست ، اقاي نخعي ميبايد اول موضوع تعرفه سنگين واردات كشنده يا قطعات را عنوان ميكردند وبعد موضوع ارزش افزوده هنگفتي كه از مالك درزمان خريد دريافت ميشود وواقعا نظر ايشان كارشناسانه نيست وحتي فكر كنم ايشان تجربه اي در حمل ونقل نداشته باشند ، هنوز حمل ونقل دركشور ما بانام صنعت حمل ونقل شناخته شده نيست مسائل ومشكلات بيمه اي وامنيت شغلي براي رانندگان ومالكين وجود ندارد چرا بايد اين دستگاه به حمل ونقل تحميل گردد ؟

  • حبیب رستمی 2 0

    اولاً باید سپاسگزار تین نیوز بود که با توجه بسیار ارزشمندی به این موضوع می پردازد و دیدگاههای مختلف را در مورد سامانه سپهتن ارائه می کند. در ارتباط با مطلب بالا به نظرم رسید خوب است موارد زیر را به اطلاع آقای مالک نخعی و سایر خوانندگان محترم برسانم:
    نخست اینکه اگر به نظرات اینجانب در گذشته در مورد این سامانه مراجعه نمائید، متوجه خواهید شد که همواره گفته ام این سامانه در صورت برطرف شدن ایرادات آن که بسیار مهم و جدی هستند، می تواند برای بهبود ایمنی، کاهش تصادفات و رفاه حال رانندگان ناوگان عمومی جاده ای کاملاً مفید و اثربخش باشد. و این اثربخشی برای ناوگان باری بسیار بیشتر خواهد بود و می تواند آثار بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.
    اما آیا مطالبی که از سوی آقای نخعی گفته شده است، مشاهدات و بررسی های علمی و فنی ایشان از عملکرد این سامانه است؟
    آیا ایشان کدام قابلیت را در این سامانه دیده اند که بر مبنای آن مالک کامیون می تواند کارکرد وسیله خود را مورد پایش لحظه ای قرار دهد؟
    آیا از قابلیت دوربین تجهیزات این سامانه و عملکرد آن اطلاع دارند؟ آیا تاکنون توانایی این دوربین برای تشخیص چهره راننده وتطبیق آن با عکس گواهینامه او را به چشم دیده اند؟ آیا می دانند این دوربین برای چه منظوری در تجهیزات سامانه سپهتن منظور شده است؟
    این سامانه چگونه می تواند حضور راننده و کامیون را در مبداء و مقصد به طور خودکار تنظیم کند و این موضوع چه ارتباطی با بهره برداری بهتر از بار موجود پیدا می کند؟
    این سامانه قطعاً می تواند مزایای خاص خود را به شرط برطرف شدن ایرادات کنونی آن داشته باشد و اگر می خواهیم از مزایای آن سخن بگوئیم، خوب است به مواردی اشاره کنیم که با واقعیتهای موجود در این سامانه سازگار باشد.

  • حبیب رستمی 2 2

    در ادامه نقد و بررسی مطالب بالا و جهت آگاهی جناب آقای نخعی و سایر خوانندگان محترم باید به عرض برسانم:
    آیا می دانید یکی از ایرادات اساسی سامانه سپهتن در شرایط کنونی این است که نمی تواند اطلاعات مورد نظر را قبل از آنکه به پاسگاه پلیس راه برسد به صورت مطمئن برای پاسگاه ارسال کند؟
    آیا می دانید در تجهیزات کنونی سامانه سپهتن برای تبادل اطلاعات با پاسگاهها از استاندارد و پروتکلی استفاده کرده اند که اساساً این قابلیت را ندارد؟
    آیا می دانید برای این کار باید از پروتکل معتبر جهانی به نام DSRC در باند فرکانسی 5.9 گیگاهرتز استفاده می کردند که بر مبنای استاندارد IEEE 802.11p می تواند با اجرای کاربردهای ایمنی به کاهش تصادفات خودرویی در کشور منجر شود؟
    آیا می دانید از این پروتکل هم اینک در کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا استفاده می شود تا کامیونها و تریلی های بی جهت در ایستهای بازرسی معطل نشوند؟
    و آیا می دانید الآن در سامانه سپهتن به جای استفاده از این پروتکل پیشرفته از چه پروتکلی استفاده می شود؟
    آیا می دانید وقتی نمی توانند با استفاده از یک پروتکل توانمند، اطلاعات لازم را به موقع به پاسگاهها منتقل کنند چه اتفاقی خواهد افتاد و رانندگان محترم با چه تبعاتی مواجه خواهند شد؟
    در این شرایط که نمی خواهند بپذیرند باید از پروتکل پیشرفته فوق الذکر استفاده کنند، به سمت استفاده از شبکه تلفن همراه می روند که با ضعفهای جدی به خاطر عدم پوشش کامل جاده های کشور همراه است و در بسیاری از مواقع، به خصوص در ایام تعطیلات که حجم تردد خودروها زیاد می شود و یا در شرایط نامساعد جوی با تأخیرات فراوان برای انتقال پیامهای مورد نظر مواجه است. ضمن آنکه رانندگان محترم هم باید همیشه مبالغی را به عنوان شارژ ماهانه پرداخت کنند، در حالیکه استفاده از پروتکل مورد نظر هیچ هزینه ای برای استفاده کنندگان ندارد.
    آیا می دانید بدون استفاده از این پروتکل پیشرفته، نه تنها خودمان را از مزایای بیشمار آن محروم کرده ایم، بلکه در نهایت تجهیزات سپهتن را نیز به سرنوشت تجهیزات GPS آفلاین دچار کرده ایم و کشور را سالها از رسیدن به شرایط توسعه برای ایمنی حمل و نقل جاده ای دور ساخته ایم.

  • جواد 0 2

    خوب

  • سعید مطلب زاده 0 0

    بسیار بد

  • بیات 0 0

    اگه ازراننده هزینه نگیرن خوبه

  • مالک نخعی 1 0

    در پاسخ به آقای مسعود افروزنیا باید بگویم اول از مطالعه شما سپاسگزارم و دوم اینکه بنده راننده هستم ،بالغ بر یک و نیم میلیون کیلومتر رانندگی بارکش ده چرخ و انواع کشنده در پرونده کاری خودم دارم و در مورد مشکلات ریز و درشت صنعت حمل و نقل کالا مطلع هستم بنابراین بنده یک اشنای دلسوز هستم ، بارها برای بنده حادث شده است که صاحب کالا بنده را به عنوان راننده تریلر با راننده امبولانس اشتباه گرفته است و درخواست غیر منطقی و غیر معقولی از بنده برای تحویل کالا خود داشته است ،
    در هر صورت لطفا به آدرس زیر در همین سایت تین نیوز مراجعه کنید و دیدگاه بنده در مورد فرسودگی و نحوه نوسازی ببینید
    http://www.tinn.ir/fa/tiny/news-155525

  • مرتضی صابری نصر 0 0

    من مخالف دستگاه سپهتن هستم

  • مالک نخعی 1 0

    در پاسخ به اقای حبیب رستمی باید بگویم خوشحالم که با همکارانی فرهیخته و اهل جستجو روبرو هستم در مورد پروتکل ارتباط رادیویی خودرو ها با یکدیگر و مرکز پلیس مسئله ای قراردادی است که در اتحادیه اروپا اجرایی خواهد شد اما پروتکل اجرایی ارتباط خودرو های عمومی ما با سه سرور گفته شده در بستر ارتباط رادیویی و اینترنت ملی بوسیله سیم کارت برنامه ریزی شده و پروتکل ان نوشته شده است
    این سیم کارت با سه سال شارژ اینترنت نا محدود به قیمت یکصد و هشتاد هزار تومان در دسترس کسانی که دستگاه را نصب می کنند قرار خواهد گرفت .
    نصب دوربین هم کار رایجی در کشور های در حال توسعه و توسعه یافته است مانند چین و روسیه و بعضی از ایالت های امریکا .
    در مورد عملکرد راننده با سپهتن شخصا برنامه یک سفر را با توجه به پروتکل های تعریف شده برای راننده تنظیم کردم و در یک مسیر 800کیلومتری رفت و برگشت چندان تفاوتی با توانایی یک راننده نداشت مگر رانندگانی که شب و روز را برای خودشان حرام می کنند .
    ضمن اینکه کمک راننده بدون مدرک ، رانندگی های طولانی یک راننده و خستگی مفرط و خطرات بعدی در کار نیست .

  • حسین صادقی 0 0

    برای کامیون بیخود است چون من نوعی وقتی 8 محل قرار است بار خالی کنم با این سیستم یک بار را س3روز باید تو مسیر باشم 2روز هم برای تخلیه 5 روز زمان میبرد آنقدر کرایه به من نمی دهند که صرف کند شوفر کمکی بگیرم 2600 کیلومتر راه از مبدا تا مقصد و رسیدن به پای بار بعدی و تخله الان 2 روز میرویم این سامان هیج کارآمدی به قیر از اسیری ندارد

  • مهدی سامغانی 0 0

    با وجود نرخ کرایه مفت کنونی ونبودن تعرفه تن بر کیلومتر انهم نرخ کارشناسی شده با توجه به هزینها مخالف سپهتن هستم چون اکنون وضعیت اقتصادی کاملا درراین قسمت صنف برشکست شده میباشد وبا امدن این سپهتن با توجه به خواب واستراحتهای زمانی دیگراصلا توجیه اقتصادی که نداردبماند بلکه کاملا درامد اندکی که مانده را نابود کرده وصنف را دچار نابودی میکند

  • رضا شهبازی 1 0

    منفی

  • سعیداسماعیلی 1 0

    باسلام وتشکر.بنظر بنده که عضو کوچکی در عرصه حمل ونقل هستم باشرایط وامکانات فعلی جوابگونخواهدبود.

  • حمید علی ابادی 0 0

    مخالف

  • علی 0 1

    مخالف این طرح هستم

  • سید امیر حسینی 0 1

    بزرگترین معایب:۱: سرمایه گذاری از راننده و درآمد به جیب پلیس راهور۲: ورود به حریم خصوصی راننده۳:عدم وجود سامانه سپهتن در ایین نامه ماده ۵ توسعه حمل و نقل و از قبل پیشبینی نشده

  • احمد دارینی 1 0

    مخالفم

  • علی جلیل وند 1 0

    با سلام از اینکه به فکر سلامت راننده هستید ممنونم، ولی شما به جای نسب سپهتن اگر دور بینی در جلوی خودرو نسب کنید ( مثل روسیه) که اگر حادثه ای روخ داد مقصر واقعی مشخص شود وبه ناحق حق کسی ضایع نشود ،و اگر دولت سپهتن را میخواهد نصب کند چرا هزینه آن به عهدی راننده باشد،وبا بعد از مدتی مثل جی پی اس بگویند برای راننده ضرر دارد و استفاده ازآن را ممنوع کنند با تشکر.

  • علی 1 0

    با سلام و احترام خدمت همه وجناب نخعی یک سوال از ایشان دارم که ایاشما از مشکلات و مسائل حمل و نقل ورانندگان خبر دارید وایا فقط با شغل رانندگی درآمد و مخارج خود را تأمین می‌کنند که اگر این گونه باشه حمل و نقل ورانندگان هزاران مشکل اساسی تر دارن که دستگاه سپهتن حتی یک درصد از مشکلات را حل نمیکنه بلکه باعث بوجود آمدن یکسری مشکلات دیگه می شود البته با وضع موجود زمانی این دستگاه سپهتن به حمل و نقل ما کمک میکند که تمام زیر ساخت های آن فراهم باشد از قبیل راههای ارتباطی و ناوگان حمل و نقل سوخت و راننده گان محترم و زحمتکش

  • اصغری ورزنه 0 0

    مخالفم به هزاران دلیل

  • طالبی 0 1

    اصلا خوب نیس.افتضاحه.من ک برجی ۱۱ دارم قسط میدم چطوری بیام با روزی ۸ ساعت رانندگی قسطو در بیارم.از موقع اجرایی شدن ازمایشی این سامانه همگی شاهد هستید ک چند دستگاه اتوبوس دچار حادثه شده و کشندهای ماهم با این قسط های زیاد و قیمت کلان چطوری خرجشو در بیاریم.یخورده انصاف داشته باشید.مگ تا الان ک این سامانه نبوده مشکلی بوده؟؟با برجی ۱۱ تومن قسط من ماهی ۷هزار سوخت کم میارمو حدود ۸روز اخر ماه سوخت ازاد با نرخ ۶۰۰تومن میگیرم.اونایی ک ماشین نو گرفتن با پول نقد و بدون قسط اگ تو ماهی ۲سرویس هم کمتر برن اشکالی نداره ولی ماها ک جوون هستیمو میخوایم از صفر شروع کنیم با این حجم قسط و مخارج زندگی نمیتونیم.یه لحظه خودتونو بذارید جای ما ۱۱تومن قسط و ۴تومنم خرج ماشین ک میشه ۱۵.یعنی من ماهی ۱۵ ک دربیارم بدون خرج خرابی ماشین تازه میشم صفر و خرج خونه زندگیمون میمونه.من ک کاملا مخالف این کارم.شماها ک میخواید این برنامهارو اجرا کنید اول برا خرید ماشین صفر تسهیلات با سود کم و شرایط ضامن راحت و فراهم کنید ک راننده با قسط کم وارد بشه و سهمیه سوخت هم زیاد کنید بعد حرف از همچین سامانهایی بزنید.فقط میخوام خودتونو بذارید جای ما.با تشکر

  • عباس سبیانی 0 0

    من معتقدم اول جادهای کشوراستانداردبشه بعداین طرح اجرابشه بنابراین بااین طرح مخالفم

  • بهنام کاظم زاده 0 0

    مخالفم

  • مسعودافروزنيا 0 1

    بار عرض سلام مجدد خدمت جناب نخعي بنده در مورد حضرتعالي تحقيق كردم واز كاپيتانهاي باسابقه هستيد ولي در مورد دستگه سپهتن عرض كنم كه بنده حدود يكسال هست كه سروكار دارم وبه طور مثال هزينه گوشي اپل را داديم وگوشي نوكيا ١١٠٠ به مادادند كه هميشه با مشكلات خرابي كه راننده تاوان جريمه وپيوست مدارك را ميدهد ودر مورد شارژ و گرانتي تا دوسال هست كه اصلا زير بار خيلي مسائل نميروند وهزينه هنگفت ازاد هست وبعد از دو سال ساليانه مبلغ پانصدهزار تومان هزينه شارژ بايد توسط مالك پرداخت گرددواز زمان نصب تاكنون آمار تصادفات اتوبوس بالاتر رفته واين دستگاه قابليت هشدار خواب الودگي و غيره را ندارد ويك كار را دقيق و به خوبي انجام ميدهد ان هم وقتي كه اعلام ميكند به پليس راه مراجعه كنيد كه وقتي مراجعه ميكني با برگ جريمه برميگردي

  • حبیب رستمی 0 1

    با سلام و احترام به حضور آقای مهندس نخعی و سایر خوانندگان محترم
    لازم است در ارتباط با توضیحات آقای نخعی مطالب زیر به اطلاع رسانیده شود:
    آیا می دانید چرا در آمریکا و جاهای دیگر برای ارتباط محلی بین خودروهای سنگین تجاری و پاسگاهای پلیس راه از ارتباطات شبکه موبایل استفاده نمی کنند؟ آیا در این کشورها این فناوری ها وجود ندارد؟
    دلیل اصلی این کار ایشان فهم و شناخت صحیح آنها از ضعفهای این فناوری های برای کاربردهای ایمنی در حوزه حمل و نقل است، نه اینکه عقلشان نمی رسد که از این فناوری ها استفاده کنند.
    آقای نخعی لطفاً بفرمائید این عبارت را چه کسی به شما گفته است که «پروتکل اجرایی ارتباط خودرو های عمومی ما با سه سرور گفته شده در بستر ارتباط رادیویی و اینترنت ملی بوسیله سیم کارت برنامه ریزی شده و پروتکل ان نوشته شده است». در اینجا «بستر ارتباط رادیویی» و « اینترنت ملی» به طور مشخص چه کارکردی دارند؟
    باید خدمت شما عرض شود که در پروژه سپهتن باید می آمدند و از پروتکل DSRC مبتنی بر استاندارد 802.11p استفاده می کردند. اما به جای آن رفته اند و از نسل اول این پروتکل بر مبنای استاندارد کشور کره جنوبی استفاده کرده اند که هیچ کارآمدی برای اهداف پروژه سپهتن ندارد. اما هزینه آن را از رانندگان محترم با عنوان «دستگاه DSRC سپهتن مدل RHI-91 به مبلغ 261500 تومان دریافت می کنند.
    با این پروتکل اطلاعات جمع آوری شده در طول مسیر و قبل از آنکه خودرو به پاسگاه پلیس راه برسد باید برای سرور سامانه سپهتن در محل پاسگاه ارسال شود. اما دستگاه کنونی این قابلیت را ندارد و به جای آن از ارتباطات شبکه تلفن همراه استفاده می کنند. یعنی مودم دستگاه سپهتن این اطلاعات را بر روی شبکه موبایل برای سرور مرکزی ارسال می کند و سرور مرکزی هم آن را از طریق اینترنت برای سرور پاسگاه می فرستد.
    در این میان عوامل متعددی وجود دارد که در برخی اوقات مانع می شود تا اطلاعات مورد نظر به موقع به پاسگاه برسد و در این شرایط ممکن است اتفاقات ناخواسته ای بیافتد که گاهی به تصادفات مرگبار منجر می شوند.

    ما در همه جاده های خود پوشش خوب برای تلفن همراه نداریم و اگر هم داشته باشیم در بسیاری از مواقع با اختلالات شبکه اینترنت مواجه هستیم که این هر دو می توانند دلایلی باشند که چرا باید از پروتکل ارتباطی 802.11p استفاده کنیم.

    آقای نخعی فرموده اند که استفاده از دوربین در کشورهای دیگر رایج است. بله درست است، اما به چه ترتیب و با چه هدفی؟ آیا در تجهیزات سامانه سپهتن از دوربین به همان شکل کشورهای پیشرفته استفاده می شود؟
    آقای نخعی، از شما سئوال شده بود که آیا شما عملکرد این دوربین برای تشخیص چهره راننده و تطبیق آن با عکس گواهینامه او را شخصاً ملاحظه کرده اید؟ آیا واقعاً فکر می کنید چنین قابلیتی در این تجهیزات وجود دارد؟
    فرموده اید که: «در مورد عملکرد راننده با سپهتن شخصا برنامه یک سفر را با توجه به پروتکل های تعریف شده برای راننده تنظیم کردم و در یک مسیر 800 کیلومتری رفت و برگشت چندان تفاوتی با توانایی یک راننده نداشت مگر رانندگانی که شب و روز را برای خودشان حرام می کنند.» از کدام پروتکلها صحبت می کنید؟ لطفاً بفرمائید چگونه توانسته اید با امکانات این سامانه یک برنامه سفر برای راننده با سپهتن تنظیم کنید که چندان تفاوتی با توانایی یک راننده نداشته باشد؟
    تجهیزات سامانه سپهتن مادامیکه اصلاحات اساسی در معماری آن صورت نگیرد و نتواند با ارائه خدمات ارزش افزوده به رانندگان برای آنها جذابیت ایجاد کند، نمی تواند ابزاری باشد که برای بهبود ایمنی و مدیریت حمل و نقل عمومی در جاده های کشور مورد استفاده مؤثر قرار گیرد.

    ممکن است در کوتاه مدت و با استفاده از برخی ابزارها بتوان رانندگان را مجبور نمود که آن را بر روی خودروهای خود نصب کنند، اما در نهایت به سرنوشت همان GPSهای آفلاین گرفتار خواهد شد.

  • مالک نخعی 1 0

    جناب اقای رستمی بنده از نزدیک یکی از کارخانه های سازنده سپهتن را بازدید کردم و تمام سىوالات شما را با شکل های مختلف پرسیدم ، انچه که مشهود است ایران از استاندارد های اروپا و پروتکل های اتحادیه استفاده نکرده است اما در این رفت و برگشت اطلاعات به سرور مرکزی و دوباره به پاسگاه پلیس راه چه اشکالی وجود دارد ، انتن جی پی اس مادامی که منبع انرژی داشته باشد مکان یابی کرده و بر اساس مکان یابی های مکرر سرعت میانگین و سرعت لحظه ای را ثبت می کند،
    دیتا در حافظه دستگاه ثبت شده و در اولین ارتباط اینترنتی به سرور ارسال می شود ،
    در اروپا هم تاخو گراف گرد به لوبیایی بعد دیجیتال و در 2020به تاخوگراف جی پی اس انلاین تبدیل خواهد شد ،

    ضمن اینکه هر فن اوری در یک نسل کامیون استفاده شده است ،
    امروز ما باید فن اوری ابداعی خودمان را بر روی خودرو های تجاری با عمر 40 سال نصب کنیم در حالی چند ده سال پیش این نسل خودرو ها در اروپا از رده خارج شده اند ،
    نرم افزار های همین دستگاه که از سرور فروشنده تغذیه اطلاعاتی می شود جزئی ترین اطلاعات را از روی ای سی یو خودرویی که کیلومتر ها با صاحبش فاصله دارد برداشت کرده و در اختیار صاحب کامیون که یوزر و پسورد ورود به سرور را دارد می گذارد حتی میزان شارژ دینام ، تا فشار روغن و…… ..

  • مالک نخعی 1 0

    پروتکل چیست ؟

    پروتکل چیست و مفهوم پروتکل در شبکه چیست

    پروتکل به معنی مجموعه از قوانین و رویه ها برای برقراری ارتباط است .

    پس با توجه به تعریف برای اینکه میزبان ها بتوانند با یکدیگر ارتباط شبکه ای برقرار کنند بایستی از یک سری قوانین و رویه ها پیروی کنند یا به عبارت دیگر همگی از یکسری قوانین و پروتکل های یکسان استفاده کنند . بنابراین اگر یک میزبان از نوع خاصی از پروتکل استفاده کند و میزبان دیگر از نوع دیگری از پروتکل استفاده کند , آنها قادر به صحبت کردن با یکدیگر نخواهند بود

  • حبیب رستمی 1 0

    با سلام و احترام خدمت آقای نخعی و سایر علاقه مندانی که مایلند از ایرادات سامانه سپهتن را به درستی اطلاع پیدا کنند.
    آقای نخعی بسیار بایسته بود که می فرمودید چه سئوالاتی را با کارخانه های سازنده سپهتن مطرح کرده اید و آنها دقیقاً چه پاسخهایی به شما داده اند؟
    لازم بود بالاخره می فرمودید آیا عملکرد دوربین سامانه سپهتن برای تطبیق چهره راننده با عکس گواهینامه او را از نزدیک و عیناً مشاهده کرده اید یا خیر؟
    اما در مورد اینکه فرموده اید چه اشکالی دارد که از شبکه موبایل و اینترنت برای ارسال طلاعات به پاسگاههای پلیس راه استفاده شود، لطفاً با دقت به توضیحات زیر توجه فرمائید:
    اگر می شد با ارسال اطلاعات بر روی شبکه موبایل به سرور مرکزی و سپس از آنجا بر روی اینترنت برای پاسگاههای پلیس راه، به مأمورین مستقر در این پاسگاهها خبر داد که خودروهای عبوری چه تخلفاتی را در طول مسیر انجام داده اند، مسئله حل بود. اما این کار در همه شرایط شدنی نیست.
    این کار همیشه شدنی نیست چون در بسیاری از نقاط جاده ها با ضعف در پوشش شبکه موبایل مواجه هستیم. شدنی نیست چون همیشه شبکه اینترنت برقرار نیست.
    به فرض که هم شبکه موبایل برقرار باشد و هم دسترسی به اینترنت همیشه مقدور باشد. اما فرآیند ارسال اطلاعات به سرور مرکزی و از آنجا به پاسگاههای پلیس راه در برخی موارد بسیار با تأخیر انجام می شود، به طوری که وقتی اطلاعات به پاسگاه می رسد که خودرو از مقابل پاسگاه عبور کرده است.
    شما به انتقادات رانندگان اتوبوسها در مورد عملکرد تجهیزات کنونی سامانه سپهتن توجه داشته باشید می بینید که برخی از ایشان به این موضوع اشاره کرده اند و بسیار گلایه مند هستند که همین ایراد باعث شده است آنها را مجبور کنند پس از اینکه مسافت طولانی از پاسگاه دور شده اند، به پاسگاه برگردند.
    این ایراد بسیار بزرگی برای سامانه سپهتن محسوب می شود، چرا که می تواند به حوادث بسیار تلخ و مرگباری بیانجامد.
    فرض کنید راننده یک وسیله نقلیه عمومی تخلفات حادثه سازی را در یک قطعه از مسیر داشته باشد و گزارش این تخلفات به موقع به پاسگاه پلیس راه نرسد. این وسیله نقلیه (اتوبوس، کامیون یا تریلی) از مقابل پاسگاه پلیس راه عبور می کند و همان تخلفات را در ادامه مسیر تکرار می کند. چه اتفاقی ممکن است بیافتد؟ آیا محتمل نیست که این تخلفات به یک تصادف مرکبار با تلفات بسیار بیانجامد؟ چه کسی مسئول وقوع این تصادف خواهد بود؟
    کشورهای پیشرفته به این دلیل به سراغ پروتکل ارتباطی مبتنی بر استاندارد 802.11p رفته اند که با چنین مصیبتهایی مواجه نشوند. آیا آنها نمی توانستند و یا نمی دانستند که می توانند از شبکه موبایل و اینترنت به جای این پروتکل استفاده کنند؟ چرا نباید از این پروتکل ارتباطی پیشرفته در سامانه سپهتن استفاده کنیم؟

  • مالک نخعی 0 1

    جناب رستمی یکی از سئوالات بنده این بود که از تولید کننده پرسیدم:
    در شرایطی که ارتباط اینترنتی مثلا در جاده زاهدان کرمان یا راور دیهوک وجود ندارد چگونه ممکن است اطلاعات به پلیس یا سازمان مخابره شود ؟ ایا اطلاعات در فاصله ای که نت قطع است از بین نمی رود ؟

    پاسخ تولید کننده :
    دستگاه دارای حافظه است و جی پی اس از طریق ماهواره مکان یابی می کند ، مکان یابی ماهواره ای در حافظه دستگاه ذخیره شده و به محض رسیدن به ارتباط اینترنتی اطلاعات به سه سرور گفته شده ارسال خواهد شد و حافظه دستگاه به سرور منتقل می شود تا گام بعدی که این روند تکرار شود ،
    دوربین دستگاه بر مبنای عکاسی کار کرده. و از ساختار های ایمیج پروسسینگ برای تشخیص عکس راننده استفاده می کند و از نکات برجسته صورت نظیر ابرو ها ، فاصله چشم و…… .به تطبیق یا عدم تطبیق رای می دهد ضمن اینکه تطبیق راننده و گواهی نامه برای هر دستگاه یکبار کفایت می کند ، در مواردی که پشت گواهینامه کد خورده است مورد کد گذاری شده هم کنترل می شود مانند رانندگی با عینک و…… .
    ضمن اینکه هر دو ساعت یکبار یک عکس از راننده میگیرد و با اطلاعات داخلی دستگاه چک می کند

  • مالک نخعی 0 0

    دوستان راننده و کامیون دار بنده و شما میدانیم بحث های صورت گرفته از طرف هر یک از عزیزان در این متن خبری به چه علت مطرح شده است!

    باید ابتدا هر کس که مطلبی عنوان میکند را بشناسیم تا بهتر بتوانیم به نیت و هدف وی پی ببریم

    برخی راننده هستند و نمیخواهند زیر بار دو مطلب بروند . 1- پرداخت برای خرید این سامانه که البته کمی به آنها حق میدهم و بهتر بود کمی هم دولت کمک میکردکه متاسفانه این امر ممکن نیست

    2- به این نکته اشاره میکنم که اغلب رانندگان واقعا روزانه بیشتر از 9 ساعت رانندگی دارند ، حین رانندگی با موبایل صحبت میکنند ، می خورند و می آشامند و هر آنچه که از نظر پلیس جریمه دارد را انجام میدهند. این به نوعی یک فرهنگ است که در بین رانندگان سواری و خود ما هم نهادینه شده و نمیتوان به آنها خرده گرفت . این سامانه قرار است با دوربین (هر چند ساعتی یک بار) تصاویری از آنها اخذ کند و نگرانند . این سامانه ساعت رانندگی را محاسبه میکند و آنها نگرانند که دیگر نتوانند یک مسیر 1000 کیلومتری را در یک روز طی کنند !!! کاری که بسیار خطر آفرین است.

    و برخی تولید کننده ، وارد کننده ، سازنده و…… .
    که سیستم پایش را می خواهند اما بیشتر مایلند که سیستم انها در پروتکل طراحی شده انها اجرا شود .

    بنده ایمان دارم نظم جدیدی بر عبور و مرور و فعالیت صنعت حمل و نقل حاکم خواهد شد .

    • محمدی 0 0

      جناب نخعی
      بهتر است اینقدر با قاطعیت در مورد کسانی که پیام داده اند قضاوت نکنید. تولید کننده ، وارد کننده و سازنده با محقق فرق دارد. فکر می کنم تفاوت کسی را که برروی مسایل مختلف تحقیق می کند و هیچ نفع مالی ندارد را با سازنده و تولید کننده و وارد کننده می دانید پس قضاوت نکنید.

  • حبیب رستمی 0 0

    با سلام و احترام خدمت آقای نخعی و سایر خوانندگان محترم و عزیزانی که مایلند از واقعیتهای سامانه سپهتن بیشتر بدانند،
    جناب آقای نخعی، بنده و همکارانم در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف حدود ده سال است که به طور مرتب بر روی فناوری ارتباطات خودرویی و استاندارد ارتباطی 802.11p کار می کنیم تا بتوانیم شرایط بکارگیری و توسعه آن را در کشور با هدف اجرای کاربردهای ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای فراهم نمائیم.
    آقای نخعی عزیز، قبل از اینکه پروژه ای به نام سپهتن متولد شود، بنده و همکارانم در سال 1391 آمدیم و مسئولین وقت معاونت پژوهشی بنیاد تعاون ناجا را با مفهوم این فناوری و عبارت DSRC آشنا کردیم و از ایشان درخواست کردیم که به این فناوری در اجرای پروژه های خود برای هوشمند سازی حمل و نقل جاده ای کشور توجه نمایند.
    جناب آقای نخعی، بزرگوارانی که این پروژه را به وضعیت امروزی آن رسانیده اند از همین عبارت DSRC استفاده کرده اند، اما به جای استفاده از نسخه اصولی آن برای اجرای کاربردهای ایمنی در حمل و نقل، رفته اند و از استانداردی استفاده کرده اند که هیچ کمکی به اهداف پروژه نمی کند.
    جناب آقای نخعی، اگر اینجانب به طور جدی به دنبال بیان ناکارآمدی سامانه سپهتن در شرایط کنونی آن برای تحقق اهداف ایمنی و بهبود ترددهای ناوگان حمل و نقل تجاری در جاده های کشور هستم، به این دلیل نیست که می خواهم محصول خاصی را عرضه کنم، بلکه به این دلیل است که می بینم شما و سایر رانندگان محترم دارید از جیب خود هزینه می کنید، اما در ازای آن، منغعتی که باید بدست نمی آورید.
    جناب آقای نخعی، در صورت استفاده از فناوری ارتباطی 802.11p در سامانه سپهتن، و در صورت سایر بهبودسازی های لازم در اجزای سخت افزاری و نرم افزاری این سامانه (که کاملاً شدنی نیز هست)، می توانیم به یک تحول اساسی در ایمنی و بهبود مدیریت حمل و نقل زمینی در کشور برسیم. لذا وقتی می بینم این اتفاق نمی افتد، به عنوان یک محقق در این حوزه وظیفه دارم ایرادات این سامانه را با صدای بلند و رسا اعلام نمایم، شاید به گوش کسی برسد و برای اصلاح این ایرادات سامانه اقدام نماید.
    جناب آقای نخعی، لطفاً به تک تک جملاتی که در توضیحات قبلی آورده ام توجه فرمائید و به آنها دقت کنید. هدف بیان اصولی مشکلات این سامانه و درخواست برای حل آنها می باشد و چیز دیگری در این میان مطرح نیست. وقتی گفته می شود که ساختار ارتباطات کنونی این سامانه ناکارآمد است، باید به دلایل بیان شده برای این ناکارآمدی نوجه نمائید.
    آقای نخعی، در مطلب اخیر خود فرموده اید: «دستگاه دارای حافظه است و جی پی اس از طریق ماهواره مکان یابی می کند ، مکان یابی ماهواره ای در حافظه دستگاه ذخیره شده و به محض رسیدن به ارتباط اینترنتی اطلاعات به سه سرور گفته شده ارسال خواهد شد و حافظه دستگاه به سرور منتقل می شود تا گام بعدی که این روند تکرار شود».
    آقای نخعی، جهت اطلاع شما باید عرض کنم که اساساً چیزی به نام «ارتباط اینترنتی» برای انتقال اطلاعات جمع آوری شده در خودرو شامل اطلاعات مکانیابی وجود ندارد. لطفاً دقت کنید، آنچه وجود دارد ارتباط مودم تجهیزات با شبکه تلفن همراه است که این اطلاعات را برای سرور مرکزی ارسال می کند. از مرکز هم این اطلاعات بر روی شبکه اینترنت برای سرور پاسگاه پلیس راه فرستاده می شود.
    نکته بسیار مهم و جایگاه استفاده از فناوری ارتباطی مبتنی بر استاندارد 802.11p دقیقاً در اینجاست که بدون اتکا به شبکه تلفن همراه و اینترنت می تواند مستقیماً اطلاعات مورد نظر را از فاصله تقریباً یک کیلومتری برای پاسگاه پلیس راه ارسال کند. این وظیفه مهم در سامانه سپهتن بدون استفاده از پروتکل ارتباطی DSRC مبتنی بر استاندارد مزبور مقدور نبوده و در بسیاری از مواقع در جاده های ایران قابل انجام نیست.
    آثار و تبعات نگران کننده و بعضاً مرگبار این ایراد جدی در تجهیزات کنونی سامانه سپهتن قبلاً توضیح داده شده است که در اینجا از تکرار آن می گذرم.
    ضمناً در صورت الزام به استفاده از فناوری DSRC مبتنی بر استاندارد 802.11p در این تجهیزات، قادر خواهیم بود که در گامهای بعدی به اجرای کاربردهای ایمنی از طریق ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) بپردازیم که ذاتاً می تواند از وقوع بسیاری از تصادفات جاده ای در کشور جلوگیری نماید. در واقع در این صورت می توانیم سامانه سپهتن را به سامانه ایمنی فعال در خودروها تبدیل کنیم. سامانه ای که در صورت تحقق آن، شما و سایر رانندگان محترم مایل خواهید بود با طیب خاطر هزینه آن بپردازید و به شدت مراقب خواهید بود که سلامت آن همواره حفظ شود.
    حال از شما آقای نخعی این سئوال را دارم که چرا بنده به عنوان یک ایرانی که نگران آمار بالای کشته های تصادفات جاده ای در کشور است نباید به ایرادات سامانه سپهتن بپردازم و چرا نباید تلاش کنم که این ایرادات به نحو ممکن برطرف شوند؟
    چرا وقتی به طور اصولی و علمی به ایرادات این سامانه پرداخته می شود و برای برطرف کردن آنها نیز راهکار ارائه می شود، باید این اتهام وارد شود که لابد منفعت خاصی در این کار وجود دارد.
    در پایان باید خدمت جنابعالی عرض کنم که بنده و همکارانم به دنبال یک منفعت هستیم و آن اینکه با اصلاح اصولی این سامانه، گام مؤثری در بهبود ایمنی ترددهای خودرویی در کشور برداشته شود تا مردم عزیزمان مانند بنده که پدرم را سالیان پیش در تصادف با خودرو از دست دادم، داغدار عزیزانشان در تصادفات خودرویی نباشند. والسلام

    • سید حسن میر حسینی 0 0

      با سلام و احترام خدمت اساتید گرامی
      ضمن تشکر از نظرات حضرات در باب سامانه سپهتن
      لازم دیدم به اختصار پاسخ دوست عزیزم جناب آقای مهندس رستمی را بدهم.
      1- واژه DSRC مخفف ارتباط رادیویی برد کوتاه اختصاصی بوده و فقط یک بستر انتقال ارتباط است آنهم در برد کوتاه
      2- سامانه سپهتن قادر است با هر نوع از ماژولهای رادیویی چه DSRC و چه خارج از آن ارتباط داشته باشد و حضرتعالی تصدیق میکنید که سامانه سپهتن شرکت هوشمند نمایه به صورت موفقیت آمیز با ماژول DSRC ساخت شما ارتباط دارد پس عدم الزام به استفاده از بستر ارتباط رادیویی یک تصمیم مدیریتی بوده و ربطی به توانایی سپهتن ندارد. لطفا نفرماییید سپهتن ایراد دارد بفرمایید آقایان تصمیم ساز از این قابلیت استفاده نمیکنند به هر دلیل
      3- در اتحادیه اروپا و در استاندارد تدوین شده سال 2017 بستر ارتباط رادیویی که برای تخلیه دیجیتال تاخوگراف ها پیش بینی شده است آنهم نه 802.11P بلکه نسخه باند 5.8 GHz آن آنهم با پروتکل آزاد آنهم در واسط سال 2019 تصدیق میفرمایید که پیچیدن این نسخه برای کشور ما کمی زود است.
      4- و اما نکته بسیار مهم اینکه با توجه به استفاده از مدم 3g در سامانه سپهتن اساسا دیگر نیازی به ارتباط رادیویی برد کوتاه وجود ندارد و تمام وقایع در لحظه وقوع به سرور سامانه اطلاع داده میشود. استفاده از بستر بیسم در نزدیکی پلیس راه هیچ ضرورتی ندارد و سامانه قادر است بدون نیاز به این بستر رادیویی کارکرد مناسب داشته باشد.
      5- لطفا در مورد هزینه هایی که استفاده یک بستر انتقال اطلاعات بیسیم که فقط قرار است اطلاعات را در فاصله چند صد متری به پاسگاه بفرستد آنهم اطلاعاتی که قبلا و در لحظه وقوع به سرور ارسال شده است بفرمایید. اصلا دلیل اصلی عدم استفاده از ماژول رادیویی DSRC عدم ضرورت آن و قیمت بالای آن است. بفرمایید که هر ماژول رادیویی حدود 300 الی 400 هزار تومان به قیمت سامانه سپهتن اضافه میکند. این یعنی 50 درصد هزینه بیشتر این هزینه را چه کسی تامین میکند؟ البته مالک خودرو
      6- از جناب آقای نخعی و سایر همکاران و راننده های محترم سپاسگزارم و یادآور میشوم که سپهتن همان دیجیتال تاخوگراف بومی شده ایرانی و ساخت ایران است.
      چرا هیچ کس در مورد نصب دیجیتال تاخوگرافی که ساخت خارج بوده و هزینه آن حدود 5.000.000 تومان از جیب خریدار پرداخت میشود اعتراض نمیکند؟
      چرا ایرادات دیجیتا تاخوگراف که هنوز نسخه کاغذی آن رو خودروهای نوشماره این مملکت نصب میشود بیان نمیشود.
      چون این دستگاه قرار نیست کار کند قرار نیست اعمال قانون کند و عمده افسران پلیس حتی بلد نیستند با آن کار کنند.
      چرا آقای رستمی در مورد هدر رفت این همه سرمایه ملی به دلیل وضع استاندارد غیر بومی برای کشور و اجبار به نصب نسخه منسوخ دیجیتال تاخوگراف و تحمیل هزینه 5 میلیونی به مالکان ما قلم نمیزنند و حتی یک نامه به اداره استاندارد نزده اند.
      بهتر نیست همه به جای تخریب هم یک صدا باشیم تا تولید ایرانی را حمایت کنیم. بیان ایرادات اگر با هدف اصلاح باشد جای خوشحالی است ولی به نظر حقیر همه در تلاش برای تخریب سپهتن هستند.
      ارادتمند
      میر حسینی

  • مالک نخعی 0 0

    جناب آقای رستمی با سلام
    مطلب اخیر شما را مطالعه کردم
    دو سئوال دارم
    اول اینکه به تفصیل ایا مکان یابی سپهتن اشکال دارد ؟
    ثبت اطلاعات اشکال دارد ؟
    انتقال اطلاعات اشکال دارد ؟
    دوم اینکه اساسا سپهتن با کل ساختار تعریف شده فعلی (صرف نظر از پروتکل ارسال اطلاعات ) ایا اشکالی دیگری دارد ؟

    بنده دو هفته گذشته 4 ساعت پشت فرمان یک اتوبوس در مسیر تهران کرمان رانندگی کردم و در پاسگاه باغین برای چک کردن تردد اتوبوس همراه راننده به پاسگاه رفتم ، اطلاعات سفر تمام و کمال و نیز اطلاعات هر سه راننده ای که رانندگی کرده بودند ، در دسترس پاسگاه موجود بود ،

    باز هم برای من که رشته های علوم کامپیوتر را نمی دانم مفهوم نیست که چه تفاوتی در پروتکل اتحادیه اروپا و ارتباط مستقیم با پاسگاه پلیس
    و پروتکل ابداعی سازمان راهداری و پلیس و ارتباط با سرور مرکزی و انتقال اطلاعات به پاسگاه وجود دارد
    لطفا موضوع این دو پروتکل را در باب مقایسه بند به بند شرح دهید

    سپاس فراوان که بنده را مخاطب قرار دادید

  • حبیب رستمی 0 0

    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر میرحسینی

    شما به خوبی مطلع هستید و از نظرات اینجانب آگاهی دارید. می دانید همه تلاش بنده و همکارانم اینستکه از بستر ایجاد شده برای اجرای پروژه بتوان برای بهبود ایمنی ترددهای خودرویی در کشور استفاده نمود.
    اینکه امروز می بینید الزام شده است تا تجهیزات سامانه سپهتن بتواند با ماجول رادیویی DSRC ارتباط برقرار کند، بی ارتباط با این تلاش چندین ساله نیست، اما این الزام به تنهایی کافی نیست، چرا که تا در عمل مورد استفاده قرار نگیرد، هیچ خاصیتی به همراه نخواهد داشت.
    فناوری DSRC با این هدف طراحی و ابداع شده است که بتواند با کمترین تأخیر ممکن (در حد دو دهم میلی ثانیه) و در سرعتهای بالای خودرو اقدام به برقرای ارتباط کند و اطلاعات لازم را در فواصل کوتاه انتقال دهد. این فاصله کوتاه برای کاربرد انتقال داده در پروژه سپهتن حدوداً یک کیلومتر است که برای منظور پروژه کاملاً کفایت می کند.
    آقای دکتر میرحسینی، وقتی صحبت از ایرادات سامانه سپهتن در شرایط کنونی می کنیم، منظورمان ایراد به تجهیزات ساخت شرکت شما نیست که از آن مخالفت با تولید داخل تداعی شود.

    اینکه می فرمائید باید آقایان تصمیم گیر به استفاده عملیاتی از بستر ارتباطی DSRC اهتمام داشته باشند، حرف کاملاً درستی است و اساساً تمام خطاب ما هم به همین آقایان است تا شاید توجه نمایند.
    آیا این ایراد نیست که بیایند و از اسم DSRC استفاده کنند و ماجول رادیویی با این نام، اما بر اساس یک استاندارد ناکارآمد برای منظور پروژه را به خلق خدا بفروشند و بعد در عمل آن را کنار بگذارند.
    آقای دکتر عزیز، چرا فکر می کنید که پیچیدن نسخه استفاده از استاندارد 802.11p برای کشور ما زود است؟
    آیا اطلاع دارید از این استاندارد بر روی کامیونها و تریلی های کشور آمریکا با هدف جلوگیری از توقف غیر ضروری ناوگان در مقابل ایستهای بازرسی بین ایالتی این کشور استفاده می شود.
    استفاده از سامانه سپهتن و یا هر سامانه کنترلی دیگر بر روی خودروها برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی در شرایط خاص است. در همین شرایط خاص است که باید از صحت عملکرد سامانه اطمینان داشت.
    آقای دکتر میر حسینی، شما کارکرد مناسب سامانه سپهتن در انتقال اطلاعات به پاسگاههای پلیس راه را چگونه تعریف می کنید؟ آیا از وضعیت پوشش جاده های کشور توسط ارتباطات سلولی 3G اطلاع دارید؟ چقدر اطمینان دارید که در همه شرایط، اطلاعات خودروها به موقع به پاسگاههای پلیس راه برسد؟ آیا از گلایه های برخی رانندگان محترم در این خصوص اطلاع دارید؟
    لطفاً یک بار دیگر به عرض بنده در این مورد توجه فرمائید:
    به فرض که هم شبکه موبایل برقرار باشد و هم دسترسی به اینترنت همیشه مقدور باشد. اما فرآیند ارسال اطلاعات به سرور مرکزی و از آنجا به پاسگاههای پلیس راه در برخی موارد با تأخیر انجام می شود، به طوری که زمانی اطلاعات به پاسگاه می رسد که خودرو از مقابل پاسگاه عبور کرده است.
    فرض کنید راننده یک وسیله نقلیه عمومی تخلفات حادثه سازی را در یک قطعه از مسیر داشته باشد و گزارش این تخلفات به موقع به پاسگاه پلیس راه نرسد. این وسیله نقلیه (اتوبوس، کامیون یا تریلی) از مقابل پاسگاه پلیس راه عبور می کند و همان تخلفات را در ادامه مسیر تکرار می کند. چه اتفاقی ممکن است بیافتد؟ آیا محتمل نیست که این تخلفات به یک تصادف مرگبار با تلفات بسیار بیانجامد؟ چه کسی مسئول وقوع این تصادف خواهد بود؟
    آقای دکتر میرحسینی، کشورهای پیشرفته به این دلیل به سراغ پروتکل ارتباطی مبتنی بر استاندارد 802.11p رفته اند که به چنین مصیبتهایی دچار نشوند. آیا آنها نمی توانستند و یا نمی دانستند که می توانند از شبکه موبایل و اینترنت به جای این پروتکل استفاده کنند؟
    این یک ایراد بزرگ برای سامانه است که هزینه آن را از رانندگان محترم دریافت کنیم، اما خدماتی به آنها نرسانیم که مهمترین آنها دادن هشدرهای ایمنی برای پرهیز از تصادفات احتمالی است؟
    آقای دکتر لطفاً بفرمائید در حال حاضر این سامانه با هزینه نسبتاً بالای آن، چه خدمات ارزش افزوده ای را به رانندگان ارائه می کند؟
    چرا می فرمائید که هر ماجول رادیویی DSRC باعث اضافه شدن هزینه 300 الی 400 هزار تومان به قیمت سامانه سپهتن می شود؟ این قیمت از کجا آمده است؟ این ماجول هر قیمتی که داشته باشد، مسلماً از قیمت دستگاهی که امروز به نام سپهتن و با قیمت بیش از 260 هزارتومان فروخته می شود، کمتر خواهد بود.
    و یک سئوال بسیار ساده: آقای دکتر عزیز، آیا حساب کرده اید که رانندگان محترم بعد از اتمام دوران شارژ اولیه سیمکارت تجهیزات که هزینه آن را به هنگام فروش آن می گیرند، ماهانه چقدر باید بابت کارکرد این سیمکارت بپردازند؟ آیا می دانید در این هنگام اگر راننده ای فراموش کند که شارژ سیمکارت خود را بپردازد و دستگاه او کار نکند، با چه عواقبی مواجه خواهد شد و چه هزینه ای برای او خواهد داشت؟ آیا سرجمع این هزینه ها را در دراز مدت با یکبار هزینه خرید ماجول DSRC (با آنهمه کاربردهای ارزش افزوده ای که می تواند داشته باشد) مقایسه کرده اید؟
    آقای دکتر عزیز، شما یقیناً می دانید که انتقال اطلاعات خودروها به پاسگاههای پلیس راه، کمترین کاربرد و ابتدایی ترین خاصیت ماجول رادیویی مبتنی بر استاندارد 802.11p است و ما وقتی در مورد آن اینقدر پیگیری می کنیم، دلیل آن علاوه بر حصول اطمینان برای انتقال به موقع اطلاعات خودروها به پاسگاههای پلیس راه، کاربردهای بعدی آن برای کاربردهای ایمنی این فناوری و قابلیت برقرار ارتباط بین خودروها به منظور جلوگیری از تصادفات خودرویی در جاده های کشور است.
    چرا باید این قابلیت نادیده گرفته شود و چرا نباید از بستر و الزام اجرای پروژه سپهتن برای استفاده از این قابلیت استفاده شود؟
    آیا می دانید استفاده همزمان از ارتباطات شبکه سلولی (تلفن همراه) و فناوری DSRC در باند 5.9 گیگاهرتز که به ITS G5 در اروپا معروف است هم اینک به عنوان یک اصل تحت عنوان «ارتباطات هایبریدی» در این قاره برای اجرای کاربردهای حمل و نقل هوشمند پذیرفته شده است؟ چرا ما در کشورمان وقتی می توانیم از این نوع ارتباطات برای بهبود وضعیت ایمنی و رفاه ترددهای خودرویی شهروندانمان در جاده های کشور استفاده کنیم، آن را کنار بگذاریم؟
    وقتی رهبری ارجمند کشور در آخرین سخنان خود در دانشگاه علوم انتظامی می فرمایند که هر کس در هر کجا که هست باید کاری برای کاهش تصادفات جاده ای انجام دهد، چرا باید نسبت به آن بی توجه باشیم. اقدام و پیگیری ما در این چند سال گذشته دقیقاً مبتنی بر همین خواست رهبری معظم بوده است تا اگر می توانیم کاری کرده باشیم. اما افسوس که مسئولین ذیربط به این مهم توجهی ندارند.
    آقای دکتر عزیز، لطفاً اشتباه نشود و صحبتهای ما را در جهت تضعیف تولید داخل تعبیر ننمائید. اگر ایرادات کنونی سامانه سپهتن برطرف شود، که یکی از آنها ضعف جدی سامانه در استفاده از پروتکل ارتباطات رادیویی برد کوتاه آن است، شما نیز به عنوان یک تولید کننده مسرور خواهید بود که محصولتان می تواند در کاهش تصادفات جاده ای کشور نقش داشته باشد.
    آقای دکتر میرحسینی عزیز و گرامی، اینجانب تاکنون مصاحبه های متعددی در خصوص سامانه سپهتن داشته ام و در خصوص آن مقالات متعددی نوشته ام، اما شما نمی توانید حتی یک مورد را در بین آنها بیابید که در آن صحبت از تخریب و مخالفت با این سامانه شده باشد. لطفاً اگر فرصت کردید و مایل بودید، فقط یکبار این مطالب را با دقت مطالعه فرمائید. یک جستجوی ساده اینترنتی، همه این مطالب را در اختیار شما قرار خواهد داد. همواره گفته ام و این اعتقاد را دارم که این سامانه در صورت اصلاحات لازم در معماری آن و استفاده اصولی از فناوری های نوین مانند فناوری DSRC مبتنی بر استاندارد 802.11p می تواند در جهت بهبود مدیریت حمل و نقل جاده ای کشور و کاهش تصادفات خودرویی به گونه ای مؤثر و مفید عمل نماید.
    معتقدم به جای اصرار بی مورد بر ادامه وضعیت کنونی این سامانه، باید همه یک صدا بوده و این مطالبه را داشته باشیم که اصلاح شود و بهبود یابد. باید طوری اصلاح شود که رانندگان محترم فقط جنبه های کنترلی آن را نبینند، بلکه اطمینان یابند که این سامانه می تواند به عنوان یک دستیار قوی برای آنها و در جهت ایمنی و رفاه حالشان عمل نماید.
    سایر مطالب شما در خصوص دستگاه تاخوگراف نیز جای پاسخ دارند، اما برای پرهیز از اطاله بیشتر و اینکه ارتباط چندانی هم با موضوع ندارند از آنها صرفنظر می کنم. به هر حال اگر مطلب ناگفته ای مانده باشد، خواهشمند است با اینجانب تماس بگیرید تا توضیحات تکمیلی را خدمتتان عرض نمایم.
    در خاتمه، با سلام و سپاس خدمت آقای نخعی، باید خدمت ایشان نیز عرض کنم که پاسخ سئوالات شما در مطلب فوق و آنچه قبلاً گفته ام آمده است.
    اما آقای نخعی عزیز، موضوع این نیست که آیا در مکانیابی سپهتن و ثبت اطلاعات آن اشکالی وجود دارد یانه؟ این مکانیابی و ثبت اطلاعات را دستگاههای قبلی GPS آفلاین هم انجام می دادند. اگر هدف فقط همین بود، چرا آن دستگاهها را کنار گذاشتند؟ ثبت و انتقال اطلاعات مکانی خودروها را امروزه دستگاههای AVL با قیمتهای بسیار پائین تر از تجهیزات سپهتن نیز انجام می دهند. هدف از اجرای سامانه سپهتن چیزی فراتر از مکانیابی ماهواره ای خودروهاست که امید است با اصلاحات مورد نیاز به آن برسیم.
    سلامت وپیروز باشید.

  • امین شیری 0 0

    من به عنوان یک راننده والبته به عنوان فررندراننده بااین طرح موافقم چون بااین طزح راننده دوباره ارزش خودشوتوجامعه پیدامیکنه واین دسته تصادفاتی که ازچشم رانندگان سنگین میبینن تمام میشه
    البته به شرطی که این دستگاه همه حریم خصوصی هیچ شخصی رازیرنظرنگیردوعملکردان طبق فرمایشات اقای نخعی باشد
    من موافق این طرح هستم

  • كاميار 0 0

    ضمن عرض سلام و خسته نباشيد خدمت همكاران گرامي متاسفانه دو سال است به دليل عدم تطبيق گواهينامه هاي جديد با سامانه سپهتن قادر به رانندگي نيستم
    ريز تراشه هاي گواهينامه جديد همگي ساخت داخل و بلااستفاده هست
    حق بنده بر گردنشان مواخضه هستن والسلام.