◄ شرایط بهرهبرداری و مزایا و معایب سپهتن
اگرچه از زمان نصب سپهتن بر روی اتوبوسهای مسافربری تا کنون، انتقادهای فراوانی از معایب این سامانه توسط رانندگان صورت گرفته است اما برخی رانندگان هم نظر مثبتی به این موضوع دارند.
اگرچه از زمان نصب سپهتن بر روی اتوبوسهای مسافربری تا کنون، انتقادهای فراوانی از معایب این سامانه توسط رانندگان صورت گرفته است اما برخی رانندگان هم نظر مثبتی به این موضوع دارند.
به گزارش تیننیوز، مالک نخعی از آن دست رانندگانی است که به سپهتن دیدگاه منفی ندارد او که در کنار اشتغال به رانندگی کامیون، مهندس عمران و فعال صنفی نیز هست در مورد شرایط بهرهبرداری، مزایا و معایب سپهتن گفت: آنچه که مشهود است با نصب این سامانه یک انضباط جدی مبتنی بر آخرین روشهای علمی و انفورماتیکی در راه است که کوچکترین کارکردش پایش لحظهای کامیون توسط مالک آن هم به صورت نرمافزاری است.
وی افزود: پایش سرعت با توجه به شکل راهها و سرعت منطقهای، پایش زمان کارکرد، پایش کل مسیر تردد ماهانه، روزانه، سالانه، یا بازه زمانی انتخابی، پایش زمان رانندگی هر راننده به صورت مجزا و همینطور به صورت دوره ای و انضباط تردد و ساعات کارکرد راننده از دیگر مزایای سپهتن است.
به گزارش تیننیوز، این فعال بخش بار جادهای تاکید کرد: دوربین دستگاه سپهتن بر مبنای عکاسی برنامهریزی شده است و در زمانهای شروع حرکت، هر دو ساعت یکبار عکاسی کرده و فقط روی چهره راننده تنظیم شده است نه فضای دیگر کابین ، قابلیت گزارش لحظهای توقف و تردد کامیون بر اساس مکانیابی ماهوارهای و ارسال دیتا به سه سرور اصلی مرکز پلیس، مرکز اطلاعات سازمان راهداری و سرور سازنده دستگاه طراحی شده است.
وی با بیان اینکه امکان بازیابی اطلاعات توسط خریدار دستگاه بهوسیله نرمافزارهای موجود قابل خریداری در زمان نصب وجود دارد، خاطرنشان کرد: عدم استفاده از مدارک دیگران در حملونقل و ارزش پیدا کردن راننده با مدارک کامل به عنوان راننده کمکی و منضبط شدن تردد در طول روز به دلیل برنامه زمانبندی تردد کامیون در بازه زمانی یکروزه و رعایت حداکثر زمان رانندگی هر راننده از جمله منافع پنهانی است که این نصب این سامانه به دنبال دارد.
نخعی گفت: برقراری خواب شبانه برای راننده و پیشگیری از امراض مختلف جسمی و روحی به دلیل استراحت در بین رانندگی (هر دو ساعت پانزده دقیقه اجباری )، تنظیم خودکار حضور کامیون و راننده در مبدا و مقصد و در نهایت بهرهبرداری بهتر از بار موجود و متقاعد شدن دولت در ایجاد تیر پارکهای مناسب به دلیل نیاز قطعی کامیونها به توقف و استراحت راننده از دیگر مزایای نصب این سامانه است.
به گزارش تیننیوز، در مقابل دیدگاههای مثبت مطرح شده، رانندگان دیگری نیز هستند که نظر مثبتی به این سامانه ندارند.
در این زمینه در یک گروه تلگرامی متشکل از فعالان بخش حملونقل جادهای مسافری، پیامی منتشر شده است که در آن آمده است: تنها دلیل برای تعریف و ابلاغ پروژه سپهتن، مصوبه شماره 42598/4210 مورخ 14 فروردین 1389 (با موضوع آئیننامه اجرایی ماده 5 قانون توسعه حملونقل و مدیریت سوخت بوده است)است اما در این مصوبه هیچ اشارهای به سامانه سپهتن نشده است بنابراین اینکه گفته میشود الزام به استفاده از سامانه سپهتن طبق مصوبه دولت بوده است، صحیح نیست.
در ادامه این پیام تاکید شده است: آئیننامه مزبور دارای 6 ماده است که در تاریخ نهم فروردین 88 به تأئید ریاستجمهور وقت رسیده و در هر ماده تکلیفی برای برخی دستگاههای اجرایی تعیین شده است که ماده 2 آن مربوط به تکالیف وزارت راه است.
به گزارش تیننیوز، بر اساس آنچه در ادامه این پیام ذکر شده، در ماده 2 این آئین نامه به شرح زیر آمده است: وزارت راه و ترابری (دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها) موظف است به منظور فراهم شدن بستر سیستم کارآمد ارزیابی عملکرد دستگاههای موثر در کاهش حوادث و تلفات سوانح حملونقل درون شهری و برونشهری ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آییننامه اقدامات زیر را انجام دهد:
الف – ایجاد سامانه اطلاعات جامع مدیریت ایمنی راهها و تلفات سوانح حمل و نقل درون شهری و برونشهری. ب – فراهم کردن امکان دسترسی متقابل دستگاههای موضوع ماده (1) به سامانه یاد شده همراه با تعیین سطح دسترسی هر دستگاه.
پ – تعریف شناسه مشترک تصادفات.
ت – جمعبندی و تعیین میزان کاهش آسیب ناشی از تصادفات منجر به خسارت، جرح و فوت نسبت به جمعیت و وسایل نقلیه دارای بیمه از طریق مقایسه با آمار سالهای قبل.
ث – ارایه گزارش سهماهه ارزیابی عملکرد دستگاههای موضوع ماده (1) به ستاد مدیریت حملونقل و سوخت.
ج – ارایه آمار و اطلاعات مورد نیاز دستگاههای اجرایی، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهها، حسب مورد و براساس درخواست رسمی آنها. تبصره – دستگاههای موضوع ماده (1) موظفند تا زمان راهاندازی سامانه یاد شده، اطلاعات و آمار مربوط را در قالب ضوابط موضوع پیوست شماره (2) که به مهر «دفتر هیئت دولت» تایید شده است به صورت ماهانه به دبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها ارایه دهند.
نویسنده این پیام در ادامه خاطرنشان کرده است: همانطور که مشاهده میشود در این ماده هیچ اشارهای به سامانهای مانند سپهتن نشده است بنابراین یک سوال و مطالبه جدی این است که ادله قانونی برای اجرای پروژه سپهتن چیست و طبق کدام مصوبه دولت یا هر مرجع قانونی دیگری باید نصب این سامانه بر روی خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده الزامی باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.