| کد خبر: 169960 |

با توقف واردات خودرو شکل گرفت

◄ خروج «سایپا» از طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده؟

نوسازی تاکسی در کشور نیز تابعی از تولید خودرو است، زمانی بحث خودروساز این بود که تا طلب ما از گمرک وصول نشود خودرو تحویل نخواهیم داد که با پیگیری‌های اتحادیه این مشکل برطرف شد.

تین نیوز

چند روزی است که خودروسازان داخلی به دلایل نامشخص از عرضه خودرو به بازار خودداری می‌کنند. این موضوع علاوه بر تاثیر سوء بر قیمت محصولات خودرویی کشور، باعث شده تا بخش حمل‌ونقل عمومی نیز دچار آسیب شود.

به گزارش تین‌نیوز، رئیس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با انتقاد از توقف چندباره صدور پیش‌فاکتور از سوی خودروسازان، گفت: برخوردهای این چنینی خودروسازان نوسازی تاکسی در کشور را با گرفتاری مواجه کرده است.

مرتضی ضامنی با اشاره به این که بهانه خودروسازان برای عدم صدور پیش‌فاکتور تا چندی پیش مشکلات مالی با گمرک بود، افزود: نوسازی تاکسی در کشور نیز تابعی از تولید خودرو است، زمانی بحث خودروساز این بود که تا طلب ما از گمرک وصول نشود خودرو تحویل نخواهیم داد که با پیگیری‌های اتحادیه این مشکل برطرف شد.

وی به موضوع بحران خودرویی در کشور پرداخت و تصریح کرد: با وجود این‌که از ماه گذشته در کارگروه کاهش الودگی هوا صورت جلسه‌ای مبنی بر صدور حداقلی 150 پیش‌فاکتور در روز، در مجموع از ابتدای سال تا به امروز تنها 800 پیش‌فاکتور صادر شده که در حال حاضر مالکان خودرو در پی تحویل خودروهای خود هستند.

به گفته وی، طرح اصلی نوسازی در گروه خودروسازی ایران خودرو شکل به دلیل وجود دو خودرو سمند و پژو 405، شکل گرفته و اقبال 95 درصد از رانندگان به سمت خرید این سواری‌ها است و منابع گمرک نیز برای این گروه خودروسازی تعریف شده و لذا همکاری یا عدم همکاری این خودروسازی در طرح نوسازی بر تسریع روند کار، تاثیر زیادی دارد.

رئیس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به چگونگی حضور گروه خودروسازی ساپیا پرداخت و یادآور شد: با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، اسقاط خودروهای فرسوده نیز با رکود روبه‌رو شد و گواهی اسقاط در بازار ارزشی ندارد. بنابراین در عمل در حوزه  سایپا شاید بحث نوسازی شکل نگیرد.

ضامنی با بیان این‌که «برخی دارندگان خودرو ناگزیر از تحویل آزاد خودرو خود به مراکز اسقاط و دریافت وجه نقد آن و خرید از گروه خودروسازی سایپا شده‌اند»، تصریح کرد: خرید خارج از حیطه نوسازی تا حدی به این طرح کمک کرده است.

وی، همکاری گروه خودروسازی ایران خودرو را در چارچوب ضوابط و عمل به وظایف در نوسازی تاکسی‌های فرسوده را خواستار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.