| کد خبر: 168939 |

◄ چالش مدیریت شهری پایتخت و تاکسی های اینترنتی

با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، کسب‌وکارهای مختلف هم دچار تغییرات زیادی شده‌اند. یکی از کسب‌وکارهای نو پا که تأثیر زیادی بر جامعه دارد، تاکسی‌های اینترنتی است. این تاکسی‌ها با نرخ پایین و دسترسی مناسب توانسته‌اند بخش زیادی از حمل‌ونقل شهری را دراختیار بگیرند و صدای رانندگان آژانس و تاکسی‌ها را دربیاورند.

تین نیوز

با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، کسب‌وکارهای مختلف هم دچار تغییرات زیادی شده‌اند. یکی از کسب‌وکارهای نو پا که تأثیر زیادی بر جامعه دارد، تاکسی‌های اینترنتی است. این تاکسی‌ها با نرخ پایین و دسترسی مناسب توانسته‌اند بخش زیادی از حمل‌ونقل شهری را دراختیار بگیرند و صدای رانندگان آژانس و تاکسی‌ها را دربیاورند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، براساس قانون، مدیریت وسایل حمل‌ونقل عمومی در داخل شهرها، جزو اختیارات شهرداری‌ها است؛ اما حالا با آمدن تاکسی‌های اینترنتی، عرصه مدیریت حمل‌ونقل عمومی در شهرها دستخوش تغییراتی شده است.

چند سالی است که تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر فعال هستند و با طی کردن فراز و نشیب‌هایی، بالاخره توانستند جای خود را در میان سبد حمل‌ونقلی شهروندان پیدا کنند، بااینکه در شهر تنها با گرفتن نماد اعتماد تجارت الکترونیکی از دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته‌اند برای کسب‌وکار خود در فضای مجازی مجوز بگیرند اما هنوز برای جلب رضایت شهرداری تهران به‌عنوان فعالان حوزه تاکسی اینترنتی با مشکلاتی مواجه هستند.  

اصرار و انکار شهرداری تهران و این مؤسسات اینترنتی برای گرفتن مجوزهای لازم برای تردد در سطح شهر از مدت‌ها قبل آغازشده است؛ به‌گونه‌ای که محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگویی بابیان اینکه آیین‌نامه ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی برای تصویب به شورای‌عالی هماهنگی ترافیک می‌رود، می‌گوید: این آیین‌نامه در شورای‌عالی ترافیک کشور تصویب می‌شود، درنتیجه اگر تاکسی‌های اینترنتی از آیین‌نامه پیروی نکنند؛ دادستانی می‌تواند جلوی کارشان را بگیرد.

او در پاسخ به این سؤال که احتمال دارد تاکسی‌های اینترنتی زیر بار این آیین‌نامه نرود، تصریح می‌کند: این آیین‌نامه در شورای‌عالی ترافیک کشور تصویب می‌شود، درنتیجه اگر تاکسی‌های اینترنتی از آیین‌نامه پیروی نکنند دادستانی می‌تواند جلوی کارشان را بگیرد.

ناهماهنگی در شهرداری تهران

همچنین محمدعلی‌خانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در مورد درج تبلیغات تاکسی‌های اینترنتی بدون مجوز شهرداری به روی بیلبوردهای تبلیغاتی می‌گوید: این ناهماهنگی در شهرداری است و حتماً باید به سازمان زیباسازی اطلاع داده شود؛ چراکه شاید اطلاع ندارند که طبق قانون باید این شرکت‌ها برای فعالیت از شهرداری مجوز داشته باشند.

او بابیان اینکه قانوناً ساماندهی مسافر، بار و کالا برعهده شهرداری است؛ لذا تاکسی‌های اینترنتی به‌طورکلی باید مجوز از شهرداری تهران اخذ کنند، می‌گوید: حدوداً 300هزار تاکسی اینترنتی در تهران فعال است که 150هزار تاکسی دائم فعالیت داشته و بر ترافیک تأثیر می‌گذارد و از سویی برنامه‌ریزی نوسازی تاکسی را به‌هم‌ریخته است؛ چراکه ما به دنبال نوسازی ناوگان تاکسی هستیم و سازمان تاکسیرانی را مجاب به نوسازی کردیم، اما شاهد خودروهای فرسوده در قالب تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر هستیم و مسافر جابه‌جا می‌کنند و حتی برخی از رانندگان این تاکسی‌ها که از خارج تهران آمده‌اند بعضاً شب‌ها در خودروی خود خوابیده و برخی محل‌ها به پاتوق  این افراد بدل شده که در آینده  ممکن است  در حوزه اجتماعی، آسیب‌زا باشد.

علیخانی می‌افزاید: ما مخالف فعالیت این تاکسی‌ها نیستیم اما معتقدیم باید صلاحیت  فردی و خودرویی رانندگان تائید شود که اگر فردا اتفاقی افتاد، پاسخگو مشخص باشد.

هر سازمانی وظیفه خود را انجام می‌دهد

بااین‌حال محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، نظر دیگری در مورد نصب این بنر‌ها دارد و می‌گوید: سازمان حمل‌ونقل وظیفه‌اش این است که قوانین را دنبال کند و بحث حمل‌ونقل را ساماندهی کند و سازمان زیباسازی نیز وظیفه این را دارد تا نسبت به تبلیغات اقدام کند.

حق‌شناس بابیان اینکه تاکسی‌های اینترنتی پدیده جدیدی هستند که اخیراً شکل‌گرفته است، ادامه می‌دهد:  در حوزه حمل‌ونقل ما شاهد عقب‌افتادگی نسبت به این پدیده هستیم؛ چراکه موج جدید تاکسی‌های اینترنتی طبیعتاً مخل فضای کسب‌وکار سنتی تاکسی‌ها شد و احساسم این است که به‌جای اینکه در مقابل این مجموعه مقاومت منفی شکل گیرد باید نسبت به بروز رسانی و ضابطه‌مندی آنها گام برداشته شود و انتظار می‌رود در معاونت حمل‌ونقل، فضا و فرصتی فراهم شود که تاکسی‌های اینترنتی با قواعد خودشان، قاعده‌مند شوند.

او بابیان اینکه از طرف دیگر سازمان زیباسازی، تابلوهای خود را به بخش‌های مختلف می‌دهد و تا جایی که منع قانونی نداشته باشد، نسبت به تبلیغات اقدام می‌شود می‌گوید: هرکدام به تکلیف خود عمل می‌کنند، گرفتن خدمت از تابلوهای تبلیغاتی منعی ندارد مگر اینکه تبلیغ اقلامی شود که باعث ایجاد مخاطره می‌شود یا براساس قانون جرم تلقی می‌شود مثلاً به‌مانند این است که بگوییم تاکسی سربازی نرود نمی‌تواند گواهینامه بگیرد درحالی‌که  هر سازمانی وظیفه خود را انجام می‌دهد.

حال باید دید با توجه به اهمیت ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی چه اتفاقی در این زمینه رخ می‌دهد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.