| کد خبر: 163434 |

◄ سهم 75 درصدی حمل ونقل عمومی در جابه جایی مسافر

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با انتقاد از کمبود شدید حمل ونقل عمومی در پایتخت، گفت: سهم حمل ونقل عمومی به 75 درصد افزایش یابد.

تین نیوز

حمل‌ونقل همواره به عنوان بزرگترین چالش زیرساختی پیش­ِروی شهرها و حاشیه­‌های شهرهای بزرگ مطرح بوده است.

به گزارش تین نیوز، ازدحام، شلوغی قطارها و ترافیک همراه با آلودگی هوا و آلودگی صوتی در همه سطوح جامعه ملموس و قابل رویت است. بنابراین یک ارتباط مشهود و مستقیم بین کارآمدی سیستم حمل و نقل و برتری کلانشهرها در عرصه رقابت در اقتصاد وجود دارد. به عبارت دیگر، اگر کلانشهرها را موتور اقتصاد جهانی بدانیم، در واقع این شبکه حمل و نقل است که این موتورها را کارآمد نگاه می‌‌دارد.

در این ارتباط، مهرداد لاهوتی کمبود حمل و نقل عمومی در پایتخت را معضلی جدی دانست و گفت: کمبود حمل ونقل عمومی شهری و روی آوردن شهروندان به سمت استفاده از خودروهای تک سرنشین یکی از علل موثر در تشدید آلودگی مرگبار هوای کلانشهر تهران است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه در پایتخت شاهد تردد 2 هزار مینی بوس با عمر بیش از 30 سال هستیم، افزود: متاسفانه بیش از 10 هزار پیکان در پایتخت تردد می کنند که نزدیک به 10 گرم گاز تولید می کنند.

وی ادامه داد: همچنین موتورسیکلت های کاربراتوری و فرسوده زیادی در پایتخت در حال تردد هستند که در هر کیلومتر 7 گرم آلایندگی ایجاد می کنند این در حالی است که خودروهای فرسوده عامل 83 درصد آلایندگی هوا بوده و به علت آلودگی سالانه سه هزار نفر در تهران جان خود را از دست می دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: متاسفانه در پایتخت علاوه بر معضل تردد خودروهای با عمر بسیار بالا با کمبود شدید حمل ونقل عمومی و بی توجهی به این مهم مواجه هستیم.

لاهوتی با بیان اینکه بر اساس قانون سالانه 5 درصد باید به ظرفیت حمل ونقل عمومی افزوده شود، گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه دولت موظف بود سیاست های بخش حمل ونقل همگانی شهری را به گونه ای تنظیم کند که از ابتدای سال 91 در مجموع 75 درصد سفرهای درون شهری پوشش داده شود اما متاسفانه تنها 40 درصد از این مهم تحقق یافت و به طور قطع باید تلاش کرد که سهم حمل ونقل عمومی به 75 درصد افزایش یابد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دولت باید سهم خود را برای توسعه حمل ونقل شهری پرداخت کند، افزود: برای رسیدن به 75 درصد پیش بینی شده در برنامه چهارم نیازمند تامین منابع و تخصیص اعتبارات و همکاری لازم دولت هستیم.

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه هیچ دولتی به تعهدات خود در قبال حمل ونقل عمومی عمل نکرده است، تصریح کرد: احمدی نژاد اعتقادی به توسعه مترو نداشت و از سویی دولت تدبیر و امید نیز توانسته سهم 50 درصدی خود در توسعه متروی را پرداخت کند و همچنین منابع شهرداری نیز کافی نیست و به تنهایی نمی تواند گسترش حمل ونقل عمومی را تحقق بخشد بنابراین در این رابطه دولت و شهرداری باید همکاری کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.