| کد خبر: 163240 |

◄ فاینانس؛ راه نجات ناوگان فرسوده اتوبوس‌ها

پیمان سنندجی*: نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی از اولویت‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل عمومی است که امیدوارم با پیش‌بینی‌ها و اقدامات انجام‌شده در این مدت بتوانیم تکلیف ناوگان فرسوده‌مان را مشخص کنیم. در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ ،۱۸۰ میلیارد تومان به بودجه حمل‌ونقل اضافه شد که این افزایش اعتبار می‌تواند روی نوسازی ناوگان و کیفی سازی خدمات اتوبوس‌رانی تأثیرگذار باشد.

تین نیوز

پیمان سنندجی*: نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی از اولویت‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل عمومی است که امیدوارم با پیش‌بینی‌ها و اقدامات انجام‌شده در این مدت بتوانیم تکلیف ناوگان فرسوده‌مان را مشخص کنیم. در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ ،۱۸۰ میلیارد تومان به بودجه حمل‌ونقل اضافه شد که این افزایش اعتبار می‌تواند روی نوسازی ناوگان و کیفی سازی خدمات اتوبوس‌رانی تأثیرگذار باشد.

 درحال‌حاضر قیمت هر اتوبوس تولید داخل کشور حدود ۷۵۰ میلیون تومان است و اولویت مدیریت شهری در نوسازی ناوگان، خرید اتوبوس‌هایی است که دوستدار محیط‌زیست باشند؛ یعنی یا دارای فیلتر دوده بوده یا برقی و گازسوز باشند. برای خرید اتوبوس‌های نو برای پایتخت یکی از راهکارهای عملیاتی دریافت وام‌های خارجی برای تأمین اعتبارات لازم است. خوشبختانه فاینانس و نوسازی ناوگان یکی از موضوعات مورد توجه دولت است و درحال‌حاضر به دنبال استفاده از فاینانس و ضمانت‌های آن هستیم. امیدواریم زودتر دستورالعمل اجرایی و نحوه اجرای کار به ما ابلاغ شود تا بتوانیم از این فاینانس سهمی داشته باشیم.

 اگر دریافت فاینانس اجرایی شود، امیدواریم موجب تحول در ناوگان اتوبوس‌رانی شود. شهرداری تهران تلاش می‌کند در سال آینده اقدامات خوبی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی انجام دهد. امیدواریم شرایط استفاده از پتانسیل‌هایی مانند اوراق مشارکت، فاینانس، ایجاد صندوق و... ایجاد شود زیرا سن فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی به شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای رسیده است.

به‌جز کمک به دریافت فایناس، در این حوزه دولت باید در دو بخش به مدیریت شهری کمک کند. نخستین بخش کمک درزمینهٔ مابه‌التفاوت بلیت است. همان‌طور که می‌دانید قیمت بلیت واقعی نیست و بخشی از مابه‌التفاوت آن تا قیمت واقعی، سال‌هاست در بودجه‌ها مشخص‌شده اما پرداخت‌نشده است.

  بخش دوم این کمک‌ها در حوزه نوسازی است. طبق قواعد باید به ازای هر اتوبوسی که به ناوگان افزوده می‌شود، ۸۲.۵ درصد یارانه دولت و ۱۷.۵ درصد سهم شرکت واحد اتوبوس‌رانی برای خرید این اتوبوس‌ها باشد. اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده و از سال ۸۹ تاکنون هیچ اتوبوس دولتی به ناوگان شهری تهران افزوده نشد.

درحال‌حاضر همه ۲۴۰ خطوط اتوبوس‌رانی نیاز به نوسازی ناوگان دارد. به دلیل فرسودگی ناوگان و ضرورت کاهش سرفاصله‌ها نیاز است ناوگان تمام خطوط اتوبوس‌رانی نوسازی شوند.

 یکی دیگر از راهکارهای ارتقای کیفیت ناوگان تحقق درآمدهای پایدار در این حوزه است. یکی از راهکارهای افزایش این درآمدها، واقعی کردن قیمت بلیت است. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد ناوگان اتوبوس‌رانی نوسازی نخواهد شد.

در بحث واقعی کردن بلیت به دلیل یارانه، امکان افزایش قیمت بلیت وجود ندارد. تبلیغات می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای افزایش درآمدهای پایدار باشد. البته راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که این راهکارها در مرحله مطالعاتی قرار دارند.

  درباره بحث درآمدهای پایدار، با یکی از دانشگاه‌های کشور در حال انعقاد قرارداد هستیم. قرار است این دانشگاه مطالعاتی در حوزه راهکارهای افزایش درآمدهای پایدار انجام دهد. ایده‌هایی نیز دراین‌باره مطرح‌شده است اما باید روی این ایده‌ها مطالعه شود تا ببینیم دنیا دراین‌باره چه کرده و ما باید چه کنیم.

راهکارهای افزایش درآمدهای پایدار در حوزه اتوبوس‌رانی باید به‌نحوی باشد که هم‌فشار کمتری به شهروندان وارد شود و هم بتوان از طریق آن ناوگان اتوبوس‌رانی را نوسازی کرد.

*مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.