| کد خبر: 162283 |

◄ (تصاویر) بی‌آرتی در دیگر نقاط جهان

خطوط BRT در تهران در کنار مترو با همه معضلاتشان یکی از کارآمدترین روش‌های حمل‌ونقل هستند. در مسیرهایی که امکان احداث مترو وجود ندارد این خطوط سریع اتوبوس قادرند مسافران را حتی سریع‌تر از تاکسی به مقصد برسانند.

تین نیوز

خطوط BRT در تهران در کنار مترو با همه معضلاتشان یکی از کارآمدترین روش‌های حمل‌ونقل هستند. در مسیرهایی که امکان احداث مترو وجود ندارد این خطوط سریع اتوبوس قادرند مسافران را حتی سریع‌تر از تاکسی به مقصد برسانند.

این روش حمل‌ونقل عمومی تنها در تهران و برخی شهرهای ایران اجرانشده و در اصل BRT در ایران توسط شهرداری تهران از شهرهای بزرگ دیگر اقتباس‌شده است.

جمعیت شهرها که رو به افزایش گذاشت، اتوبوس‌ها نیز خود به‌مثابه خودروهای کوچکی بودند که در پیمایش‌های درون‌شهری تبدیل به عناصر ترافیک‌آفرین می‌شدند.

حضور آن‌ها در خیابان و چالش‌های پیچیدن و دور گرفتنشان اغلب نیاز با میانجی‌گری پلیس بود. از یک‌سو چشم‌پوشی از اتوبوس‌ها امری غیر عقلی و غیرمنطقی بود و از سویی دیگر حضور آن‌ها نیز تبعات خواص خودش را داشت. تا اینکه پروژه BRT مخفف Bus Rapid Transit مطرح شد.

اواسط دهه 70 میلادی در اوج پیشرفت و توسعه برزیل، ترافیک شهرهای مرکزی این کشور کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به یک چالش ملی بود. سرانجام در سال 1974 نخستین خط بی‌آر‌تی در کورین‌تیبا تأسیس شد.

اصول ساخت اولین خط BRT هنوز هم تا حد زیادی حفظ‌شده است. حرکت رفت‌وبرگشت اتوبوس‌ها در مسیری مستقیم و بدون تقاطع. تنها در محل‌هایی که چراغ راهنمایی دارد اتوبوس‌های فوق می‌ایستند.

موفقیت این طرح به حدی بود که هنوز هم رکورددار بیشترین حمل‌ونقل با این روش از آن برزیلی‌ها با نقل‌وانتقال 2 میلیون و 300 هزار نفر طی یک روز است و رتبه بعدی خط گوانجوی چین با انتقال 1 میلیون نفر در روز است.

 اولین خط اتوبوس BRT دنیا در برزیل که سال 1974 افتتاح شد
مقایسه اتوبوس و خودرو شخصی
خطوط BRT در استانبول
ایستگاه BRT در چین
خطی خلوت در برزیل
تراکم جمعیت در کلمبیا
نسخه جاکارتایی بی آر تی
نقشه خطوط در ماساچوست
طرح گرافیکی خطوط و ایستگاه
ورودی ایستگاهی در اسپانیا
ایستگاهی دیگر در چین
BRT در سنگاپور
استانبول در نمایی دیگر
مدل‌ مدرن اتوبوس BRT در فرانسه
بی‌‌آر‌تی زیرزمینی در آمریکا
BRT دیگری در کلمبیا

منبع: بازارخبر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.