| کد خبر: 162160 |

گفت‌وگو بادبیر کانون شرکت‌های مسافربری کشور:

◄ دو هفته مانده به عید، فروش بلیت به نصف هم نرسید

عضو هیئت‌مدیره و دبیر کانون شرکت‌های مسافربری کشور با بیان اینکه سه سال است هیچ‌گونه افزایش نرخی در قیمت اتوبوس نداشتیم، ادامه داد: با هدف تسهیل سفر مسافران و کمک به جذب مسافر افزایش قیمت نداشتیم اما به نتیجه‌ای هم که می‌خواستیم نرسیدیم.

تین نیوز

عضو هیئت‌مدیره و دبیر کانون شرکت‌های مسافربری کشور گفت: کمتر از دو هفته مانده به آغاز سفرهای نوروزی، فروش بلیت اتوبوس به نصف هم نرسیده است و دلیل اصلی آن بزرگنمایی در آمار تصادفات در بخش حمل‌ونقل عمومی است.

رضا همامی عضو هیئت‌مدیره و دبیر کانون شرکت‌های مسافربری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ‌نیوز گفت: باوجوداینکه امسال تاریخ پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی کمی زودتر آغاز شده اما تا به این ساعت و طبق آماری که موجود است میزان خرید بلیت اتوبوس به نصف هم نرسیده است.

وی شرایط اقتصادی مردم را در این امر تأثیرگذار دانست و گفت: سفر با خودروی شخصی ظاهراً به‌صرفه‌تر است و مسافر می‌تواند با یک تیر دو نشان بزند و با حمل چادر روی سقف ماشین هم جای اسکان داشته باشد و هم مبلغی برای تهیه بلیت پرداخت نکند.

هماهی با توضیح اینکه اکنون ناوگان موجود در بخش مسافری کیفیت مناسبی دارد و عدم استقبال بیشتر به دلیل شرایط اقتصادی مردم است، گفت: در مقایسه با کشورهای اروپایی که معمولاً صاحب چند شرکت مسافربری هستند و حمل‌ونقل بیشتر هوایی و ریلی است، در ایران 90 درصد حمل‌ونقل از طریق زمینی انجام می‌گیرد و  در عین حال صاحب شرکت‌های حمل‌ونقلی زیادی هستیم و به همین نسبت کیفیت ناوگان مناسب است.

وی ادامه داد: سفرهای جاده‌ای نیز در دو بخش برون‌استانی و درون‌استانی تقسیم می‌شود که اکنون چند سالی است اتوبوس‌های با عمر 6 و 7 سال را در مسیرهای 100 تا 150 کیلومتر استفاده می‌کنیم و با هدف جذب مشتری ناوگانی که برای مسیرهای طولانی‌تر استفاده می‌شود کمتر از 5 سال عمر دارند و از شرکت‌های معتبری هستند.

عضو هیئت‌مدیره و دبیر کانون شرکت‌های مسافربری کشور با بیان اینکه  سه سال است هیچ‌گونه افزایش نرخی در قیمت اتوبوس نداشتیم، ادامه داد: با هدف تسهیل سفر مسافران و کمک به جذب مسافر افزایش قیمت نداشتیم اما به نتیجه‌ای هم که می‌خواستیم نرسیدیم.

هماهمی بزرگنمایی در آمار تصادفات در بخش حمل‌ونقل عمومی را یکی از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال از سفرهای اتوبوسی دانست و گفت: درحالی‌که در بخش تلفات ناشی از تصادفات خودروهای سواری با افزاش آمار مواجه هستیم اما در اخبار طوری گفته می‌شود که به نظر می‌رسد افزایش تلفات مربوط به بخش حمل‌ونقل عمومی است. حمل‌ونقل عمومی تنها سهم 2 درصدی در میزان تلفات و تصادفات دارد اما تبلیغات زیادی علیه ان انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه یکی از ضربات اصلی به شرکت‌های مسافری از طریق همین بزرگنمایی‌ها واردشده است، گفت: خدماتی که شرکت‌های مسافری ارائه می‌دهند بسیار باکیفیت است. اکنون اتوبوس‌هایی از شرکت اسکانیا در دو مدل درسا و مارال در بازار ایران است که قیمت ان به ترتیب 950  و 850 میلیون تومان است.در بهترین حالت راننده ماهی 10 تا 12 میلیون تومان درامد دارد که به نسبت میزان سرمایه‌گذاری رقم بسیار ناچیزی است و این بخش از عدم تناسب عرضه و تقاضا رنج می‌برد.

حسین هماهمی

این فعال حمل‌ونقلی بابیان اینکه حل بخش زیادی از این مشکلات با بهادادن واقعی به بخش خصوصی و سپردن کارها به این بخش انجام می‌شود، ادامه داد: باید کارها به خود صنف سپرده شود و اینکه تصمیمات گرفته می‌شود و بعد به ما ابلاغ می‌شود مشکل ایجاد کرده است. در بخش حمل‌ونقل متاسفانه به سمت و سویی می‌رویم که به بخش خصوصی کمتر بهاداده می‌شود و اعتقاد قبلی به این بخش وجود ندارد.

وی پیشنهاد داد این فضا فراهم شود تا بخش خصوصی تصمیم‌گیرنده باشد و دولت به‌عنوان ناظر بر حسن اجرای کار نظارت داشته باشد تا شاید بخشی از مشکلات حمل‌ونقل که به دلیل دستوری عمل کردن و نامحرم دانستن بخش خصوصی است حل شود.

داود کشاورزیان رییس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای روز گذشته در مورد وضعیت ناوگان جاده ای در ایام نوروز گفته بود : تقریبا همه ظرفیت ناوگان مسافری در ایام نوروز به خدمت گرفته می‌شود و بر اساس آمار، در حدود ۱۵ هزار اتوبوس فعال در ناوگان اتوبوسرانی کشور داریم اما متاسفانه به دلیل حجم بالای خودروهای شخصی روز به روز ما شاهد کاهش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی هستیم که این به اعتقاد بنده منهای سفرهای نوروز که سفرهای خانوادگی است چندان مطلوب نیست و ما باید مردم را تشویق کنیم که حداقل در سفرهای کاری از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.