| کد خبر: 159658 |

◄ توسعه حمل‌ونقلی تهران، جاده‌محور است

توسعه شهری در توکیو مبتنی‌بر حمل‌ونقل ریلی است، کاملاً بر خلاف شهر تهران که توسعه خود را بر مبنای حمل‌ونقل جاده‌ای مبتنی کرده است. توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور ژاپن 30 درصد و در کشور توکیو 40 درصد است، به طوری‌که بقیه سیستم‌های جاده‌ای و هوایی در این شهر سهم اندکی دارند.

تین نیوز

 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به ضرورت حمل‌ونقل حومه‌ای برای توسعه کلان‌شهرها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه معضل ترافیک و آلودگی هوا مشکل مبتلابه همه کلان‌شهرهای کشور است، بنابراین تنها راه‌حل جامع و مانع برای حل این بحران‌ها توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی است.

به گزارش تین‌نیوز، حبیب‌الله طاهرخانی در حاشیه همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی TOD گفت: در چند سال گذشته ضرورت توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای در کلان‌شهرها مطرح شده است، حال باتوجه به اینکه شهرهای مرکزی برای تردد و فعالیت همه شهروندان شهرهای حومه است، باید با ایجاد حمل‌ونقل حومه‌ای، بتوانیم این ارتباط را ایجاد کنیم.

طاهرخانی افزود: مسائل خودِ کلان‌شهر تهران بدون درنظر گرفتن شهرهای حومه‌ای آن، دچار مشکلاتی از قبیل ترافیک و آلودگی است، حال حتی اگر از مشکلات آنها هم کم کنیم همین شهرهای حاشیه‌ای مشکل‌ساز خواهند شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به مقایسه شهر تهران با شهر توکیو در ژاپن پرداخت و گفت: مساحت این شهر با شهر تهران برابر است اما با توجه به اینکه جمعیت این شهر 20میلیون بیشتر از شهر تهران است، می‌بینیم که این شهر، شرایطی بدون ترافیک و آلودگی محیط زیست دارد.

حبیب‌الله طاهرخانی ادامه داد: توسعه شهری در توکیو مبتنی‌بر حمل‌ونقل ریلی است، کاملاً بر خلاف شهر تهران که توسعه خود را بر مبنای حمل‌ونقل جاده‌ای مبتنی کرده است.

طاهرخانی تأکید کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور ژاپن 30 درصد و در کشور توکیو 40 درصد است، به طوری‌که بقیه سیستم‌های جاده‌ای و هوایی در این شهر سهم اندکی دارند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه توسعه شهری باید همسان با توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد، گفت: این موضوع توسط شرکتی به نام شهرهای جدید در کلان‌شهرها در حال پیگیری است که امیدواریم هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی اذعان کرد: طی سرشماری‌های صورت‌گرفته، رشد جمعیت و سکونتگاه‌های کم جمعیت‌تر با کندی روبه‌رو است و با ورود جمعیت شهرهای حومه، مشکل تهران و افزایش جمعیت آن حل‌شدنی نیست.

ورود 600 تا 900هزار خودرو به شهر تهران

طاهرخانی درباره مشکل آلودگی هوای شهر تهران گفت: کلان‌شهر تهران هم‌اکنون با یک‌میلیون و 600 هزار نفر جمعیت روبه‌رو است و به‌سادگی نمی‌توان آلودگی هوا که ناشی از این میزان جمعیت ایجاد می‌شود را برطرف کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه افزود: طی توافقی که با راه‌آهن انجام داده‌ایم قطار حومه‌ای تهران به پرند به‌زودی 4 خطه می‌شود.

او با اشاره به اینکه قطار حومه‌ای نقش مؤثری در کنترل آلودگی هوا کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت دارد، گفت: باید بتوانیم با ایجاد این قطارها بخش عمده‌ای از مشکلات ایجادشده در این حوزه را برطرف کنیم.

طاهرخانی تأکید کرد: روزانه بین 600 تا 900 هزار خودرو وارد شهر تهران می‌شود که این موضوع مشکلات جدی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در بخش حمل‌ونقل ریلی و حومه‌ای نهایت کارآیی را ببریم، گفت: توسعه شهرها باید از جاده به ریل تغییر پیدا کند و ما باید این موضوع را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهیم.

طاهرخانی در خاتمه یادآور شد: برنامه دوخطه کردن با راه‌آهن جهت راه‌اندازی قطار حومه‌ای تهران به پرند را داریم و از زمان راه‌اندازی این قطار، کل ظرفیت صندلی‌های آن تکمیل شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.