| کد خبر: 154396 |

رد پای صنعت حمل ونقل در توسعه نمایشگاه‌ها

حمل و نقل مهمترین فاکتور رشد اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود و می تواند تمامی پیامدهای مثبت حاصل از عملیات موفق حمل و نقلی را سبب شود.

تین نیوز

نیما مجدی *: حمل و نقل مهمترین فاکتور رشد اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود و می تواند تمامی پیامدهای مثبت حاصل از  عملیات موفق حمل و نقلی را سبب شود.

 

این که صنعت حمل و نقل به چه شکلی می تواند متجربه ارتقای صنعت نمایشگاهی شود از مهمترین مسائلی است که در این دو صنعت (حمل و نقل  و نمایشگاه)   مشترکاْ مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. اگرچه صنعت نمایشگاهی طی دو دهه اخیر دستخوش تحولات بسیاری شده اما امروزه در مقام یکی از ابزارهای مهم توسعه مبادلات تجاری، توسعه صادرات، راهیابی به بازارهای هدف و توسعه اطلاعات و ارتباطات در میان کشورهای جهان ایفای نقش می‌کند.

شبکه حمل‌ونقل تا قبل از قرن نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی بسیار محدود و دارای مشکلات فراوانی بود که این محدودیت‌ها نه تنها باعث اتلاف وقت، انرژی و مشکلات فراوانی برای مشارکت‌کنندگان آن زمان فراهم کرده بود و تقریبا انتقال کالا به نقاط دوردست را غیرممکن می‌ساخت اما امروزه شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی و مقوله انتقال کالاهای نمایشگاهی به یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازوی اجرایی قوی برای برگزارکنندگان نمایشگاه تبدیل شده است که دارای پیچیدگی‌ها و قوانین ویژه‌ای است که توجه به آن حائز اهمیت است و نیاز مبرم به زمانبندی ویژه و داشتن Platform ویژه آن نمایشگاه را دارد.

صنعت حمل‌ونقل به چه شکلی می‌تواند موجبات ارتقای صنعت نمایشگاهی را فراهم کند از جمله مقولاتی است که بخش قابل توجهی از آن به توسعه حمل‌ونقلی کشور باز می‌‌گردد که متاسفانه امروز همه بازرگانان و فعالان اقتصادی به شکلی با مشکلات این صنعت مواجه‌اند. این روزها یکی از بزرگترین و شاید مهم‌ترین انتقاد بخش خصوصی و فعالان حوزه تجارت به دولت، وضعیت ناخوشایند صنعت حمل‌ونقلی است.

متاسفانه حمل‌ونقل ریلی با عمر بالای ۴۰ سال دیگر رمق جابه‌جایی بار را ندارد و از سوی دیگر کمبود هواپیماهای باری و تاخیر در پروازها به علت سن ناوگان مشکلات تازه‌ای را برای فعالان اقتصادی به ارمغان آورده است. در نتیجه در حوزه زمینی و ریلی، فرسودگی ناوگان از مشکلات اساسی است که مسئولان هم تا کنون، با سیاست‌گذاری‌های انجام شده، کمکی به برطرف شدن آن نکرده و این در شرایطی است که امکان نوسازی یا بهسازی ناوگان، با بازده فعلی حمل‌ونقل و بدون تسهیلات بانکی امکان‌پذیر نیست. اگرچه پسابرجام امید را در دل فعالان اقتصادی روشن کرده اما تا دیده شدن اثرات این اتفاق، باید سال‌ها زمان صرف شود.

نباید این نکته را از نظر دور داشت که اگر صنعت حمل‌ونقل کشور وضعیت رو به بهبودی پیدا کند شرایط نه تنها برای سایر صنایع همچون صنعت گردشگری، صنعت نمایشگاهی، ارتقای تولید موثر خواهد بود بلکه شاخص اقتصادی را دچار تغییرات رو به رشد می‌کند.

با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها در دنیا، ایران هم طی چند دهه اخیر به این نتیجه رسیده است که یکی از راههای مقابله با تحریم و ارتقاء و فراگیر شدن اقتصاد مقاومتی  برگزاری نمایشگاه داخلی و بین‌المللی است تا از این طریق بتوان نه تنها از فناوری و دانش سایر کشورها استفاده کرد بلکه ایران با انتقال دانش و فناوری بتواند شرایط را برای توسعه صنایع ایرانی فراهم سازد.

با تسهیل و ارتقای صنعت حمل‌ونقل می‌توان شاهد شکوفایی نمایشگاه‌ها و در نتیجه تبادل اطلاعات، توسعه صادرات غیر نفتی و حضور پررنگ ایران در منطقه و فراهم کردن شرایط رقابتی را فراهم سازد.

بررسی‌های مختلف در عرصه نمایشگاهی بیانگر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها و درآمدزایی‌هایی حاصل از آن است به طور مثال طبق بررسی‌های انجام شده، برپایی نمایشگاه‌ها هر سال حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد به طور مستقیم نصیب اقتصاد جهانی می‌کند اگرچه آمار دقیقی در مورد درآمد حاصل از برپایی اکسپوها در سطح بین‌المللی در دست نیست اما کارشناسان اقتصادی سهم اکسپوها را در تولید ناخالص داخلی دنیا حداقل یک درصد برآورده شده است که به سهم خود نرخ بالایی محسوب می‌شود. درنتیجه اگر بشود سرمایه‌گذاری مالی و علمی را بر روی فاکتورهای تاثیرگذار مهمی همچون حمل‌ونقل گذاشت می‌توان شاهد تسریع برگزاری نمایشگاه‌های ایران در داخل و سایر کشورها بود که همه اینها بهانه‌ای می‌شود برای رشد و توسعه اقتصادی کشور.

* روزنامه نگار

 

منبع: پایگاه خبری گسترش

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.