| کد خبر: 154094 |

نماینده مردم ارومیه در مجلس:

◄ توسعه نیافتن شبکه حمل‌ونقلی، آذربایجان غربی را به عقب راند

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: منطقه آذربایجان به دلیل عقب ماندگی تاریخی بسیار از توسعه دور مانده است و تازه ما به دنبال ساخت آزادراه و توسعه ریلی هستیم.

تین نیوز

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: منطقه آذربایجان به دلیل عقب ماندگی تاریخی بسیار از توسعه دور مانده است و تازه ما به دنبال ساخت آزادراه و توسعه ریلی هستیم.

سید هادی بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص افتتاح طرح‌های عمرانی و زیرساختی در آذربایجان غربی توضیح داد: استان آذربایجان غربی جاذبه‌های گردشگری بسیار خوبی دارد و تاکنون 1 هزار و 500 اثر تاریخی در این استان ثبت شده که 2 اثر نیز به ثبت جهانی رسیده است، اما اگر راه و حمل‌و‌نقل مناسبی وجود نداشته باشد نمی‌توان از ظرفیت گردشگری این استان استفاده کرد.

وی در ادامه توسعه بحث ریلی در این استان را بسیار مهم دانست و گفت: زیرساخت‌ها به ویژه راه‌ها پیش‌نیاز توسعه است.

بهادری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به هم‌مرزی آذربایجان غربی با چند کشور، برای توسعه تجاری و عمرانی چه اقداماتی صورت گرفت است؟» عنوان کرد: آذربایجان غربی تنها استانی در کشور است که با ترکیه مرز زمینی و با عراق و نخجوان جمهوری آذربایجان هم‌مرز است؛ با این سه کشور تردد و مبادلات تجاری جدی داریم اما یکی از حوزه‌هایی که آذربایجان غربی را از بستر توسعه عقب راند عدم توسعه شبکه‌های حمل‌ونقلی مانند راه‌ها، فرودگاه‌ها، ریلی و ... بود.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در دو سال اخبر برای توسعه حمل ونقل آذربایجان غربی اتفاقات خوبی صورت گرفته است، افزود: قطار مراغه به ارومیه تقریبا از 16 سال پیش استارت خورده اما در این 2 سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته به نتیجه رسید و در سال جاری با سرعت خوبی پیش رفت که به احتمال زیاد در یک ماه آینده این پروژه افتتاح خواهد شد.

نماینده مردم آذربایجان غربی با بیان اینکه ما در این استان حتی یک متر هم آزادراه نداشتیم، گفت: با اتمام قطعات 1 و 2 شاهد افتتاح آزادراه در این استان خواهیم بود.

به‌گفته او،  هنوز قطعه 4،3و5 از این آزادراه باقی مانده است و از  طرف دیگر شاهد اتصال قطار سریع السیر به سمت تبریز خواهیم بود. یکی از اتفاقات مهمی که باید در حوزه ریلی در این استان صورت بگیرد اتصالی ریلی ارومیه به تبریز و ادامه پیدا کردن آن به سمت بازرگان است که این اتفاق در بخش باری بسیار مهم خواهد بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما با ترکیه 30 میلیارد دلار تجارت داریم هر چند که این رقم کوچکی برای اقتصاد دو کشور ایران و ترکیه که مشترکا 160 میلیون نفر جمعیت دارند است. اخیرا سیاست‌های خوبی برای توسعه تجارت با ترکیه صورت گرفته است به همین جهت توسعه حمل ونقل در آذربایجان غربی برای مراودات بیشتر با ترکیه ضروری است.

بهادری با تاکید بر اینکه ما از نظر بودجه در سطح ملی و منطقه‌ای به شدت در تنگنا هستیم، افزود: منطقه آذربایجان به دلیل عقب ماندگی تاریخی بسیار از توسعه دور مانده است و تازه ما به دنبال ساخت آزادراه و توسعه ریلی هستیم.

او تصریح کرد: شهر ارومیه جزو 10 شهر بزرگ کشور است اما این شهر به تازگی قرار است به قطار وصل شود و حوزه فرودگاهی برای 40 سال گذشته است؛ متاسفانه در 4 دهه اخیر برای این شهر کار جدی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: در یک دو سال اخیر کارهایی شروع شده و 2 هزار میلیارد تومان باید برای اذربایجان غربی هزینه شود تا به میانگین متوسط کشور برسد و با این بودجه‌های کوچک به جایی نخواهیم رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    راه اهن بازرگان اهمیت راهبردی دارد.که ذکر منافع اقتصادی،ژئوپلتیک ،سیاسی ،امنیتی ، و نفوذ ایران ان طولانیست. این راه اهن باعث ایجاد امنیت ترانزیت بین ایران ترکیه خواهد شد.مضاف که ترکیه هم علاقه دارد یکبار برای همیشه موضوع دریاچه وان و ابزار فشار گروهک ها معارض حل کند.

    مطمئنا هم این راه اهن ساخته خواهد شد .وقتی ترکیه راه اهن قارص تفلیس باکو با ان سختی کوهستانی میسازند .یعنی راه اهن بازرگان قارص ارومیه که بسیار سهل تر هست.