| کد خبر: 150246 |

◄ بازتاب اقدام راننده اسنپ در افکار عمومی / هشدار دادستان تهران به اسنپ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد اتفاق اخیر با ابراز تاسف از بروز چنین اتفاقی، نوشته است: «طبیعتا تا مشخص شدن وضعیت پرونده، قضاوت درباره جزییات آن صحیح نیست.»

تین نیوز

دو روز پس از شکایت زنی از یک راننده تاکسی اینترنتی موسوم به «اسنپ» در تهران، پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران به نقل از عباس جعفری دولت‌آبادی از پیگرد قضایی این راننده خبر داده است.

دولت‌آبادی با هشدار به مدیرعامل  «اسنپ» گفت: مقرر شد سرپرست دادسرای جنایی مدیر اسنپ را احضار کند چرا که آژانس‌ها مجوز دارند و تحت نظارت اتحادیه مربوطه هستند، اما در خصوص اسنپ چنین نظارتی وجود ندارد.

او گفت: به مدیر اسنپ هشدار داده می‌شود تا مواظب باشد که فعالیت‌های این شرکت، محملی برای ایجاد ناامنی و ارتکاب جرایم نشود. قرار بر این بود که به مردم خدمت ارائه شود نه این که راننده اسنپ، زنی را به تپه‌ها ببرد و به او تجاوز کند و آن گاه با تبلیغات فریبنده و غیرواقعی اسنپ را بزرگ جلوه دهید. 

در این پرونده خانمی ۳۱ ساله که به تازگی عمل جراحی را پشت سرگذاشته و دوره نقاهت را می‌گذرانده، به دادسرای جنایی  تهران اعلام می‌کند که از طریق نرم‌افزار اسنپ درخواست خودرو کرده بود تا وی را از شرق تهران به فرودگاه برساند و شرکت اسنپ مردی ۳۰ ساله را به عنوان راننده معرفی کرده بود که متاسفانه راننده، شاکیه را به تپه‌های یکی از مناطق تهران برده و به وی تعرض کرده بود.

از ابتدای شروع به کار شرکت‌های اینترنتی خدمات حمل‌ونقل، مخالفت‌های زیادی مبنی بر نبود ایمنی در ارائه خدمات اسنپ و تپسی صورت گرفته است. این مخالفت‌ها موجب شده تا در فضای عمومی، مواضع متضادی نسبت به خدمات هوشمند حمل‌ونقل گرفته شود. این که رانندگان این تاکسی‌های اینترنتی چگونه و بر چه مبنایی جذب شده و تحت چه سازوکار نظارتی فعالیت می‌کنند، موضوعی بوده که همواره در فضای نقد و بررسی و حتی اعتراض‌آمیز مطرح شده است.

واکنش وزیر ارتباطات

اما محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با ابراز تاسف از بروز چنین اتفاقی، نوشته است: «طبیعتاً تا مشخص شدن وضعیت پرونده،  قضاوت درباره جزییات آن صحیح نیست.» او خاطرنشان کرده است: «مردم به کسب وکارهای نوپا اعتماد دارند و با اطمینان از خدمات آنها استفاده می کنند؛ لذا حفاظت از این سرمایه اعتماد عمومی و لحاظ کردن روال های قانونی برای به خدمت گرفتن افراد مناسب و ایجاد فضای امن برای سفرهای شهری باید به اولویت تبدیل شود.»

تاثیرات اجتماعی
در عین حال یک روانشناس و آسیب‌شناس اجتماعی در خصوص بازتاب اجتماعی اقدام ناپسند یک راننده «اسنپ» در جامعه ایرانی،به خبرنگار تین‌نیوز اظهار کرد: مشکلی که این روزها از سوی یک راننده وابسته به اسنپ رقم خورده است از سه منظر قابل دقت نظر و بررسی است.

 دکتر عماری تصریح کرد: این اتفاق بسته به فراوانی می‌تواند در تحلیل‌های آماری کمک شایان توجهی به آمارگران داشته باشد اما اینکه تا چه اندازه می‌تواند بر افکار عمومی تاثیرگذار باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با تاکید  بر اثرگذاری این قبیل اتفاقات بر اذهان عمومی گفت: در برخی موارد بروز این‌گونه اتفاقات می‌تواند از سوی رقیب برای به‌حاشیه راندن یک بنگاه اقتصادی صورت بگیرد که جدید بودن فعالیت شرکت‌های هوشمند حمل‌ونقل یکی از آیتم‌هایی است که نباید در قضاوت‌ها آن را نادیده انگاشت.

عماری، نو بودن این خدمت در شهر را یکی دیگر از مواردی دانست که حساسیت زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرده است و افزود: جدید بودن این نوع خدمات‌دهی در عرصه حمل‌ونقل عمومی،  ایمنی پایین را به طور خودکار در ذهن القاء می‌کند که با توجه به حافظه تاریخی مردم در به خاطر سپردن موارد منفی، واکنش شدید به این موضوع دور از ذهن نیست.

این روانشناس در ادامه به پیامدهای حاصل از این‌گونه اتفاقات، یادآور شد: باید تجربه‌های گذشته با این اتفاق مطابقت داده شود و تاثیرات اجتماعی این قبیل موارد در گذشته مورد بازبینی قرار بگیرند تا بازتاب عاطفی این موضوع قابل پیش‌بینی باشد.

عماری با تاکید بر این‌که مردم ما به جنبه‌های منفی بیش از موارد مثبت توجه می‌کنند، افزود: این‌گونه اتفاقات ما را دچار تهییج کرده و در جامعه فرهنگی در خصوص منفی‌نگری آن سخن زیاد می‌رود و متاسفانه کمتر به مسائل مثبت پرداخته و بزرگنمائی می‌شود.

وی ایجاد فضای ناامیدی را محصول توجه هیجانی به موضوعات منفی در جامعه عنوان کرد.

نصب دوربین در تاکسی؟

در عین حال رئیس دادگستری استان تهران نیز از احتمال نصب دوربین در تاکسی‌ها خبر داد و گفت: اگر نیاز باشد در تاکسی‌ها و وسایل حمل‌ونقل مسافران دوربین قرار می‌دهیم. 

غلامحسین اسماعیلی افزود: در ارتباط با اتفاقی که در یکی از تاکسی‌های اینترنتی رخ داده و در فضای مجازی بسیار مورد واکنش قرار گرفته است باید بگویم اگر نیاز باشد کارشناسان ما در این ماشین ها دوربین قرار می‌دهند.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.