| کد خبر: 143680 |

موتورسیکلت‌های انژکتوری؛ راهی برای کنترل آلودگی هوا

جایگزینی موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری سیاستی است که به‌منظور کاهش آلاینده‌های هوا ناشی از منابع متحرک در سال گذشته کلید خورد.

تین نیوز

جایگزینی موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری سیاستی است که به‌منظور کاهش آلاینده‌های هوا ناشی از منابع متحرک در سال گذشته کلید خورد.

اگرچه اجرای این مصوبه دولت با مقاومت‌هایی مواجه شد و خبر ثبت سفارش ناگهانی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری کام کارشناسان حوزه آلودگی هوا را تلخ کرد ولی جایگزینی موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری اقدامی است که می‌تواند در سال‌های پیش رو مفید و ارزنده باشد.

محمدعلی احترام عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی در این‌باره می‌گوید: تحلیل پروژه‌ها نشان می‌دهد که 3عامل خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌ها و خودروهای کاربراتوری و منابع ثابت مثل نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها نقش مهمی در آلودگی هوای تهران دارند اما با توجه به سهم بالای منابع متحرک در تولید ذرات معلق، تمرکز اصلی روی این منابع است. موتورسیکلت‌ها می‌توانند دقیقا در نقاطی که حتی خودروهای پاک و کم‌آلاینده به‌دلیل وجود طرح ترافیک با محدودیت مواجه هستند، تردد و ۱۰ برابر بیشتر از خودروها تولید آلودگی کنند بنابراین موتورهای کاربراتوری چالش جدی را به‌وجود آورده‌اند چون این دستگاه‌ها، به‌دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت، آلاینده‌ ذرات کمتر از 2.5میکرون را تولید می‌کنند که در شرایط حاضر مسئله اصلی آلودگی هوای تهران است.

به گفته احترام، موتورسیکلت کاربراتوری استاندارد در هر کیلومتر پیمایش حداکثر 3گرم آلودگی تولید می‌کند ولی پس از انجام دستکاری به یک دستگاه فرسوده تبدیل می‌شود و به جای 3گرم بر ساعت مجموع آلایندگی، ۱۵ گرم آلودگی تولید می‌کند. این استادیار دانشگاه با اشاره به روند تصویب طرح توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه سال گذشته گفت: وقتی جلوگیری از تولید موتورهای کاربراتوری جدی‌تر شد، شرکت‌های سازنده موتور که پیش از این محصولات خود را به‌راحتی تولید می‌کردند و می‌فروختند در برابر این مطالبه ایستادگی کردند که این موضوع طبیعی است چون اساساً همه مطالعاتی که ما داشتیم وقتی به مرحله اجرا می‌رسید تولید‌کننده مقاومت می‌کرد. در موضوع توقف تولید موتور کاربراتوری هم بحث ثبت سفارش ۴۳۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری مطرح شد که بخش صنعت کشور مدعی شد این تعداد ثبت سفارش تا قبل از مهر ۹۵، صورت گرفته و طبق مصوبه می‌توانند این تعداد را تولید کنند.

وی در پایان اظهار کرد: کنترل موتورسیکلت‌های موجود کار سختی است ولی در طرح تبدیل موتورهای موجود به انژکتوری به راهکارهای کنترلی نیز توجه شده و حتی ورود این موتورها به ناحیه‌های طرح ترافیک مورد بررسی قرار گرفته است. امیدوارم طی سال‌های آینده همان اتفاقی که برای کاهش محسوس آلایندهCO با حذف خودروهای کاربراتوری مثل پیکان و پراید کاربراتوری و انژکتوری شدن آنها افتاد، در مورد ذرات معلق که جزو آلاینده‌های خطرناک هستند نیز رخ دهد.

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.