| کد خبر: 135031 |

◄ مد حمل‌ونقلی جدید در راه تهران / H.O.V و مزایا و معایبی که از آنها سخن گفته نشد

به نظر می‌رسد مدیریت شهری این روزها از تلاش خستگی ناپذیر خود دست بردار نیست و هم‌چنان در حال ارایه طرح، اجرا و افتتاح پروژه‌هایی است که سال‌ها برای اتمام آنها، سرمایه‌گذاری کرده است.

تین نیوز

به نظر می‌رسد مدیریت شهری این روزها از تلاش خستگی‌ناپذیر خود دست بردار نیست و هم‌چنان در حال ارایه طرح، اجرا و افتتاح پروژه‌هایی است که سال‌ها برای اتمام آنها، سرمایه‌گذاری کرده است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، هنوز تهرانی‌ها خاطره ساخت و بهره‌برداری از پل صدر را به خوبی به یاد دارند و از مزایا و معایب آن هنوز هم سخن به میان آورده و سختی‌های وجود آن را که با صرف میلیاردها تومان هزینه شهری ساخته شد را از یاد نبرده‌اند که، خبر از اجرای طرح جدیدی در بزرگراه نیایش به گوش می‌رسد.

 

به ظاهر این طرح دارای مزایایی است  که باعث تفکیک خودروهای تک‌سرنشین از نوع چند سرنشین آن خواهد شد و قرار است تا مسیر ویژه‌ای نیز به آنان اختصاص داده شود.

 

بر اساس این گزارش، خیابان‌های تهران در شرایط معمولی نیز گنجایش حجم زیاد خودرو را ندارند چه رسد به این‌که با اشغال فضایی به منظور تفکیک خودروهای تک‌سرنشین و چند سرنشین نیز از تعداد دسترسی‌های آن کاسته شود!

 

خبری امروز هم‌زمان با افتتاح مترو شهید محلاتی به گوش رسید که در آن سید مازیار حسینی در خصوص سرانجام ایجاد خطوط HOV در پایتخت، گفت: این طرح در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان اجرا شده و در حال حاضر مطالعات ایجاد خطوط ویژه خودروهای چند سرنشین در بزرگراه نیایش در حال انجام است،  مطالعات ایجاد این خطوط در بخش جنوبی بزرگراه امام علی (ع) نیز آغاز شده است.

 

به گفته حسینی، برای اجرایی شدن این پروژه هماهنگی‌های لازم با پلیس راهور به عمل آمده و پلیس نیز با اجرای این طرح موافق است اما، سوال این است که در روزهای پیش از ساخت پل‌صدر هم گفته می‌شد هماهنگی و اعلام نظر کارشناسی پلیس در  این باره اخذ شده است، حال چه تضمینی وجود دارد که پس از صرف هزینه و گذشت مدت کوتاهی H.O.V به سرنوشت این سازه فلز و بتنی در مرکز شهر تبدیل نشود؟

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران از بررسی پنج ساله طرح تفکیک خودروهای تک و چند سرنشین خبر داده اما، در خصوص چرایی توقف و عدم عملیاتی شدن آن سخنی به میان نیاورده است، در‌حالی که ایشان باید پیش از ترک ساختمان معاونت حمل‌ونقل لااقل درباره آن با اصحاب رسانه صحبت می‌کرد. 

 

به گزارش تین‌نیوز، خطوط ویژه‌ای در امریکا و استرالیا در اتوبان‌ها وجود دارند که مخصوص خودروهایی هستند که چند سرنشین دارند تا ضمن توسعه و ترویج پرهیز از تک سرنشین بودن خودروها از بار ترافیک کاسته شود، این طرح قرار است به زودی در تهران نیز اجرا شود.

 

 HOV مخفف کلماتی به زبان انگلیسی است که معنی آن «خودرو با تعداد زیادی سرنشین» است،اما، سیستمی وجود دارد که برای اولین بار در استرالیا و نیوزلند مورد استفاده قرار گرفته است، در این سیستم خودروهایی با تعداد سرنشینان بیشتر می‌توانند از لاینی ویژِه استفاده کنند که به آن «کارپول» می‌‎گویند.

 

طبق قانون جهانی موتورسیکلت‌ها هم می‌توانند از این خطوط استفاده کنند، سوال مشترک بسیاری از افراد این است که آیا بچه‌ها هم سرنشین حساب می‌شوند و خودروهایی که برای مثال دو بچه در آن هستند می‌توانند در این خطوط ویژه حرکت کنند که جواب مثبت است. در کالیفرنیا لازمه ورود به کارپول داشتن دو سرنشین یا بیشتر است و فقط خودروهای تک‌سرنشین نمی‌توانند وارد آن شوند.

 

امروزه در بیشتر ایالت‌های امریکا این خط ویژه وجود دارد و خیلی‌ها از آن بهره می‌برند اما، شاید برای افراد بسیاری از کشورها که هنوز آن را تجربه نکرده‌اند سوالات زیادی در این باره وجود داشته باشند، یکی از آن سوالات مربوط به حمل حیوانات خانگی است که به هیچ وجه سرنشین محسوب نمی‌شوند و در نتیجه یک راننده با هر تعداد حیوان خانگی نمی‌تواند وارد این لاین ویژه شود.

 

مرز این خط ویژه از قسمت عادی اتوبان را خطی سفید مشخص می‌کند و شرایط ورود به آن یا خروج از آن شبیه قوانین سبقت گرفتن است، یعنی وقتی خط بریده بریده باشد می‌توان از آن خارج یا به آن وارد شد.

 

نکته منفی درباره این خطوط ویژه این است که کنترل آن تنها توسط نیروهای پلیس خواهد بود و نمی‌توان از دوربین برای کنترل تخلفات آن استفاده کرد، به این دلیل که دوربین‌ها مانند چشم انسان نیستند و تنها قادر به بررسی برچسب روی شیشه یا پلاک خودرو هستند و حتی اگر دوربینی تهیه شود که دیدی وسیع‌تر داشته باشد، احتمال این که به دلیل رفلکس‌‎های نور یا چیزی شبیه آن نتواند داخل خودرو و تعداد سرنشینان را تشخیص دهد زیاد است و در نتیجه جدا کردن خودروی متخلف از دیگران کار سختی خواهد بود.

 

برهمین اساس  و با توجه به مشکلات کشورهای استفاده کننده از این سیستم حمل‌ونقل، باید دید دوربینی که از آن نام برده شد در تهران از کارآیی لازم برخوردار است و یا برخوردار خواهد شد، یا خیر؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    طرح مزخرفیه بطور کل همان خط به ال ار تی و یا بی ارتی بدهند چند صد برابر بیشتر جابجا میکنه