| کد خبر: 99074 |

ملکی عنوان کرد:

افتتاح ۸ پروژه توسعه راه‌های کردستان در هفته دولت

تین‌نیوز| شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه هفته دولت یک کیلومتر از بزرگراه بیجار-دیواندره و نیز هفت طرح دیگر درحوزه توسعه راه‌های این استان افتتاح می‌شود، گفت: امسال ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی به راه‌های کردستان افزوده می‌شود.

شهرام ملکی، مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان، به افتتاح هشت پروژه توسعه راه دراین استان طی هفته دولت اشاره کرد و گفت: هفته دولت یک کیلومتر از پروژه دردست اقدام بزرگراه بیجار-دیواندره افتتاح می‌شود. هزینه ساخت این پروژه ۲.۵ میلیارد ریال است.

ملکی افزود: هفته دولت و با صرف ۴۲ میلیارد ریال اعتبار، ۱۲ کیلومتر از قطعه دوم و سوم بزرگراه کامیاران-مریوان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین گفت: از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح حوزه راه درهفته دولت می‌توان به بهسازی راه های روستایی گرگین و شیرکش سفلی و علیا، احداث و بهسازی و آسفالت راه روستایی مسیوراب، احداث و بهسازی و آسفالت راه روستایی علی‌آباد-لنج‌آباد، احداث راه فرعی کامیاران-سنقر و بهسازی راه روستایی آویهنگ اشاره کرد.

استانی بدون آزادراه
ملکی طول راه‌های استان کردستان را درمجموع ۸۰۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۶۱۰۰ کیلومتر ازاین راه‌ها روستایی است که فقط ۲۷۰۰ کیلومتر آن یعنی ۴۴ درصد آسفالته است. همچنین ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه دراستان داریم و کردستان فاقد آزادراه است.

وی گفت: امیدواریم تا سه سال دیگر طول راه‌های روستایی کردستان به میانگین کشوری برسد و تا پایان امسال ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی به راه‌های استان افزوده شود.

طرح‌های مهم دردست اقدام
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان درمعرفی پروژه‌های ساخت و توسعه راه دراین استان افزود: یکی از طرح‌های مهم دردست اقدام بزرگراه کریدور شمال به جنوب استان است که کامیاران را به سقز وصل می‌کند و اکنون درحال احداث باند دوم هستیم. این بزرگراه ۹ قطعه دارد که بخشی از قطعات دو، سه، پنج، شش و ۹ فعال شده و بقیه دردست اقدام است.

وی توضیح داد: کریدور شمال به جنوب از مرز بازرگان و جلفا در شمال غربی کشور آغاز شده و تا بندر امام خمینی(ره) و بندر خرمشهر به طول کلی ۱۳۲۸ کیلومتر امتداد دارد و سهم محور میاندوآب به کرمانشاه از این کریدور ۴۳۰ کیلومتر است که ۳۲۰ کیلومتر آن در استان کردستان واقع شده است. اجرای این کریدور مزایایی چون تسهیل در ترافیک عبوری، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، سامان‌بخشی به یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور و رونق بخشی به سرمایه‌گذاری ملی و گردشگری را به دنبال خواهد داشت.

ملکی همچنین به بزرگراه سنندج-مریوان اشاره کرد و گفت: دیگر پروژه مهم دردست اقدام دراستان، راه سنندج –مریوان است که مرکز استان را به مریوان و ازآنجا به مرز باشماق متصل می‌کند که درحال ارتقا از راه فرعی به راه اصلی است.

وی افزود: طول مسیر سنندج مریوان اکنون حدود ۱۳۵ کیلومتر است که کاهش آن به ۱۰۵ کیلومتر با اجرای پروژه‌های مختلف هدف‌گذاری این اداره کل در استان است. با اجرای چندین پروژه راه، حداقل ۳۰ کیلومتر از مسیر اصلی سنندج به مریوان کاهش می‌یابد. کاهش ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول مسیر از لحاظ زمانی و کاهش نرخ تصادفات به دلیل ارتقای امنیت راه از تأثیرات مهم اجرای این پروژه‌ها است.

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان همچنین به رشد ۴۰ درصدی ساخت فرودگاه سقز اشاره کرد و گفت: باند فرودگاه سقز به طول ۳۰۰۰ متر و عرض ۶۰ متر است که تاکنون ۵۳۰ متر آن آسفالت شده و کار در حال اجرا است. فرودگاه سقز می‌تواند به بیش از یک میلیون نفر از ساکنان شهرستان‌های سقز، بانه، دیواندره، مریوان، سردشت، بوکان، مهاباد، میاندواب، تکاب و دیگر شهرستان‌ها خدمات ارائه کند. امیدواریم با تخصیص بودجه مناسب و به‌ موقع شاهد افتتاح آن باشیم.

بهسازی بافت فرسوده
وی همچنین به برنامه‌ریزی برای بهسازی بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان کردستان اشاره و عنوان کرد: از مساحت ۴۸۳۰ کیلومتری سنندج، ۱۶۱ کیلومتر بافت تاریخی، ۱۴۷ کیلومتر بافت ناکارآمد میانی، ۱۱۵ کیلومتر پهنه با پیشینه روستایی، ۴۸ کیلومتر پهنه ناسازگار شهری، ۴۵۴ کیلومتر سکونتگاه غیر رسمی است که درمجموع ۸۷۹ کیلومتر بافت ناکارآمد درون شهری را شامل می‌شود. ۱۸.۲ درصد مساحت این شهر بافت ناکارآمد است و از جمعیت ۳۷۳ هزار و ۹۸۷ نفری این شهر ۱۸۶ هزار و ۲۸۶ نفر دربافت‌های ناکارآمد به سرمی‌برند که ۴۹.۸ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

ملکی گفت: از مساحت ۱۶۶۱ کیلومتری سقز، ۴۶ کیلومتر بافت تاریخی، ۴۱۱ کیلومتر بافت ناکارآمد میانی، ۴۲ کیلومتر پهنه با پیشینه روستایی، ۳۶ کیلومتر پهنه ناسازگار شهری و ۲۳۰ کیلومتر سکونت‌گاه غیررسمی است که درمجموع ۷۶۶ کیلومتر بافت ناکارآمد درون شهری را تشکیل می‌دهد. ۴۶.۱ درصد مساحت این شهر بافت ناکارآمد است و ازجمعیت ۱۳۹ هزار و ۷۳۸ نفری این شهر ۸۱ هزار و ۹۳۸ نفر دربافت‌های ناکارآمد به سرمی برند که ۵۸.۶ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: از مساحت ۱۳۱۱ کیلومتری بانه، ۷۹ کیلومتر بافت تاریخی، ۲۵ کیلومتر بافت ناکارآمد میانی، ۷۷ کیلومتر پهنه با پیشینه روستایی، ۲۴۰ کیلومتر پهنه ناسازگار شهری و ۴۲۶ کیلومتر سکونت‌گاه غیر رسمی است که درمجموع ۶۰۹ کیلومتر بافت ناکارآمد درون شهری را شامل می‌شود. ۴۶.۴ درصد مساحت این شهر بافت ناکارآمد است و ازجمعیت ۱۳۰ هزار و ۱۹۰ نفری این شهر ۷۵ هزار و ۷۳۱ نفر در بافت‌های ناکارآمد به سرمی برند که ۵۸.۲ درصد جمعیت را شامل می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان به مریوان اشاره کرد و گفت: ۴۵۲ کیلومتر بافت ناکارآمد درون شهری در مریوان داریم که ۳۲.۶ درصد مساحت این شهر را شامل می‌شود. ازجمعیت ۱۱۰ هزار و ۴۶۴ نفری این شهر ۴۸ هزار و ۳۲۶ نفر دربافت های ناکارآمد به سرمی‌برند که ۴۳.۷ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

وی افزود: ۱۸۲ کیلومتر بافت ناکارآمد شهری در بیجار داریم که ۱۳.۲ درصد مساحت این شهر را شامل می‌شود. ازجمعیت ۴۷ هزار و ۹۲۶ نفری این شهر ۲۱ هزار و ۷۱۵ نفر دربافت‌های ناکارآمد به سرمی‌برند که ۴۵.۳ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

ملکی با بیان اینکه ۲۲۶ کیلومتر بافت ناکارآمد شهری در قروه وجود دارد که ۱۶.۸ درصد مساحت این شهر را شامل می‌شود، گفت: از جمعیت ۷۱ هزار و ۲۳۲ نفری قروه ۲۸ هزار و ۴۶ نفر دربافت‌های ناکارآمد به سرمی‌برند که ۳۹.۴ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ کیلومتر بافت ناکارآمد شهری در کامیاران موجود است که ۱۹.۶ درصد مساحت این شهر را شامل می‌شود، افزود: از جمعیت ۵۲ هزار و ۹۰۷ نفری کامیاران ۳۰ هزار و ۱۲۱ نفر دربافت‌های ناکارآمد به سرمی برند که ۵۶.۹ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

اتمام ساخت ۲۲ هزار واحد مسکن مهر
مدیر کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه ۳۹ هزار واحد مسکن مهر سهمیه استان است، توضیح داد: ۴۴۰۰ واحد از این تعداد، مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است که بنیاد مسکن متولی اجرای آنهاست و تاکنون ۹۲ درصد از آنها آماده افتتاح است.

ملکی گفت: در این بخش تنها آماده‌سازی مسکن مهر بنیاد مسکن شهر دیواندره باقی مانده که بنیاد مسکن کارهای اجرایی آماده سازی مسکن مهر این شهر را انجام می‌دهد و بقیه واحدها یعنی ۳۴ هزار و ۵۰۰ واحد با مسئولیت راه و شهرسازی و در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت واقع است.

وی با بیان اینکه ۲۲ هزار از این تعداد واحد به اتمام رسیده است، افزود:۱۱ هزار و ۸۲۲ واحد دیگر برای ادامه کار وجود دارد که باید نحوه بهره‌برداری از این تعداد تعیین تکلیف شود. از این تعداد  ۴۵۹۹ واحد ابتدای مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.