| کد خبر: 93880 |

تاریخ برگزاری نشست نهایی کریدور خلیج فارس - دریای سیاه

تین‌نیوز| مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از برگزاری نشست نهایی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه در ۲۲ و ۲۳ تیرماه در بلغارستان خبر داد.
 

محمد جواد عطرچیان با اشاره به زمان برگزاری نشست بعدی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه اظهار داشت: نشست نهایی تاسیس کریدور پنج جانبه خلیج فارس-دریای سیاه با حضور کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان ۲۲ و ۲۳ تیرماه در سوفیا بلغارستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه "ورود به این کریدور برای سایر کشورها باز است" افزود: کشورهای دیگر از جمله رومانی برای پیوستن به این کریدور ابراز تمایل کرده‌اند اما قبل از شروع بررسی برای ورود سایر کشورها به کریدور خلیج فارس-دریای سیاه باید بر تاسیس آن تمرکز کرد.

این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت حضور کشور آذربایجان در این کریدور تصریح کرد: برای حضور طرف آذری در نشست پیش رو دعوتنامه ارسال شده است اما تاکنون تاییدیه‌ای از جانب آنها دریافت نشده است و  در مورد عدم حضور خود در جلسه پیش رو نیز به طور رسمی اعلام نکرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری خاطرنشان کرد: تاکنون لغو روادید کامیون‌های ایرانی برای تردد به گرجستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفته و پیشنهاد لغو روادید برای رانندگان ایرانی در مسیر منتهی به ارمنستان نیز ارائه شده است تا تسهیلات لازم برای ترغیب شرکت‌های حمل‌ونقلی به استفاده از کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه فراهم شود.

به گفته عطرچیان کریدرو خلیج فارس - دریای سیاه رقیبی برای مسیرهای سنتی خواهد بود که در حال حاضر کامیون‌های ایرانی از آن تردد می‌کنند و با توجه به امکاناتی که برای کشتی‌های رورو در بندر باتومی گرجستان و بندر بورگاس بلغارستان فراهم شده ترانزیت تسهیل می‌شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای اقدام بعد از نهایی شدن موافقت‌نامه تاکید کرد: باید مجوزهای لازم دولتی دریافت شود و سپس در مجالس (پارلمان) کشورهای عضو به تصویب برسد که در این مدت، راه‌اندازی خطوط کشتی‌رانی، تخفیفات جاده‌ای، لغو روادید برای رانندگان و سایر تسهیلات فراهم می‌شود. همچنین پس از طی مراحل مقدماتی قرارداد راه‌اندازی این کریدور در کمیته‌های تخصصی موضوعات مربوط به امور گمرکی، تسهیلات حمل ونقلی جاده‌ای و ریلی بررسی می‌شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.