| کد خبر: 93466 |

توقف طرح تعریض جاده سفیدشهر به قیمت جان مردم / دود اختلاف‌ها همیشه به چشم مردم می‌رود

تین‌نیوز| در ایران همیشه پس از حوادث دلخراش، همگان به دنبال مقصر می‌گردند. با این حال در حادثه اخیر جاده سفیدشهر، نمی‌توان بی درایتی راه آهن را نادیده گرفت، زیرا عملیات تعریض و زیرسازی این جاده به دلیل تداخل با حریم راه آهن و لزوم تخریب یک ایستگاه متروکه، از چندی پیش متوقف شده بود.

 کشور ایران از جمله کشورهایی است که به نسبت جمعیت، آمار بالایی در سوانح جاده‌ای دارد. به طوری که ایران با وجود دارا بود حدود ۱٫۱ درصد جمعیت جهان، بیش از ۱٫۵ درصد تصادفات آن را به خود اختصاص داده است و در سال بیش از ۱۸۰۰۰ نفر در جاده‌های ایران بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

در مورد آمار بالای سوانج جاده‌ای در ایران، عوامل بسیار زیادی ذکر شده است، از جمله کیفیت پایین اتومبیل‌ها، استاندارد نبودن وضعیت رانندگی در کشور و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی که به نوعی به فرهنگ ترافیکی مردم باز می‌گردد. با این حال نباید از این نکته نیز غافل شد که بسیاری از راه‌های ایران، استاندارد نیست و جزء قابل توجهی از این سوانح، از احداث راه‌های مواصلاتی به صورتی غیر کارشناسی ناشی شده است.

آران و بیدگل پر حادثه
در چند سال اخیر، آران و بیدگل پیاپی با خبرهای مربوط به سوانح رانندگی متاثر می‌شود. هرچند شاید خطای انسانی و بی‌توجهی رانندگان را بتوان جزئی از عوامل این تصادف دانست، نباید از کیفیت نامطلوب جاده‌ها غفلت کرد.

اغلب جاده‌های مواصلاتی شهرستان، با وجود عبور و مرور بسیاری که از آن صورت می‌گیرد، عرض کمی دارد و به همین خاطر حادثه خیز است. پیچ‌های تند و حتی علامت گذاری‌های نامناسب، گاهی باعث از دست رفتن تعادل اتومبیل‌ها و گهگاه بروز سانحه می‌شود. حادثه‌ای که در بهمن ۹۲ بر اثر برخورد یک تریلر و یک دستگاه وانت یا سانحه‌ای که در خردادماه گذشته در همان جاده بر اثر برخورد مینی بوس حامل کارگران مجتمع فولاد کویر و یک دستگاه تریلر یا تصادفی که در فروردین ماه ۹۳ بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی سواری و یک موتور سیکلت رخ داد و جان راکب موتور سیکلت را گرفت،نمونه‌هایی از رویدادهای ناگواری است که دلیل اصلی همگی نامناسب بودن جاده‌هاست.

تازه ترین سانحه
از بین تمام جاده‌های مواصلاتی شهرستان، جاده‌ی سفیدشهر از حیث بروز حوادث جاده‌ای به عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز شهرستان به شمار می‌آید که مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد می‌کند و حوادثی پرشمار را سبب می‌شود. آخرین نمونه‌ی این حوادث، اتفاقی بود که نیمروز پنجشنبه سوم تیرماه، بر اثر برخورد دو دستگاه خودرو به دلیل عرض کم جاده سفیدشهر رخ داد و به جان باختن دو تن منجر شد.

وانت

رئیس مرکر اورژانس و فوریت‌های پزشکی شهرستان آران و بیدگل، پس از وقوع این تصادف با اشاره به اینکه متاسفانه در جاده سفید شهر به آران و بیدگل و کاشان طی چهار سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ فقره تصادف رخ داده است اضافه کرد: به علت کم عرض بودن جاده، پیچ‌های خطرناک و تردد ماشین‌های سنگین این جاده یکی از راه‌های مواصلاتی بسیار خطرناک به مرکز شهرستان آران و بیدگل و کاشان است.

علی قربانیان تلفات تصادفات این جاده در سال گذشته را بیش از ۵۰ فقره فوت و ۲۰۰ مورد جراحت عنوان کرد و افزود: با وجود تمام تصادفات و سوانحی که در این جاده رخ داده فقط ۳ کیلومتر از مسیر ۱۰ کیلومتری بسیار خطرناک و باریک تعریض و زیرسازی شده است.

چرا عملیات تعریض متوقف شد؟
در ایران همیشه پس از حوادث دلخراش، همگان به دنبال مقصر می‌گردند. با این حال در این حادثه، نمی‌توان بی درایتی راه آهن را نادیده گرفت. عملیات تعریض و زیرسازی جاده سفیدشهر به دلیل تداخل با حریم راه آهن و لزوم تخریب یک ایستگاه متروکه، از چندی پیش متوقف شده بود.

رئیس اداره راه و شهرسازی آران و بیدگل با اعلام این موضوع گفت: پیش از این پیمانکار اداره راه و شهرسازی آران و بیدگل در محل وقوع این حادثه مشغول به اجرای طرح جهت دو بانده کردن مسیر و اجرای قرارداد راهسازی بود اما راه اهن مانع ادامه یافتن این پروژه شد.
 

kamarbandi_sefidshahr.ir

مجتبی آراسته این سانحه را دلیلی بر نادرست بودن رویکرد راه آهن در قبال این موضوع عنوان کرد و افزود: با سانحه‌ای که اخیرا در جاده سفیدشهر رخ داد و از دست رفتن دو تن از شهروندان را به دنبال داشت، جای درنگی برای اخذ مجوز راه آهن و آزادسازی حریم ریل و تخریب نیم ایستگاه واقع در مسیر طراحی شده اداره راه و شهرسازی وجود ندارد.

وی با بیان این که هنوز هم اجرای این طرح به دلیل ممانعت راه آهن متوقف مانده است تاکید کرد: اجرای مسیر طراحی شده جاده سفیدشهر توسط اداره راه و شهرسازی ضروری است.

هر لحظه جان مردم در خطر است
یکی از وعده‌های سید جواد ساداتی نژاد که کمتر از یک ماه پیش کار خود را به صورت رسمی به عنوان نماینده‌ی مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است، اصلاح وضعیت جاده سفیدشهر بود. وی اخیرا در دومین نطق خود در مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به وزیر راه این نکته را گوشزد کرد و با اشاره به تبدیل بسیاری از محورهای گردشگری به جاده‌های مرگ افزود: جاده‌های خطرآفرین برزک ، سفیدشهر، ابوزیدآباد  و مشهد اردهال باید اصلاح شوند.

در هر صورت حادثه‌ی اخیر جاده سفیدشهر زنگ خطر دیگری برای مسئولان بود تا هر چه سریع تر نسبت به اصلاح وضعیت راه‌های شهرستان اقدام کنند. زیرا هر لحظه جان عابران در خطر است و امکان بروز سوانحی دلخراش، مانند آن چه هفته‌ی گذشته شاهدش بودیم وجود دارد. البته جذب اعتبارات مورد نیاز و اجرای عملیات راه سازی، زمان بر و طاقت فرساست، با این وجود اهتمام بیشتر مسئولان می‌تواند در این موضوع راهگشا باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.