| کد خبر: 82061 |

تدوین طرح جامع مجتمع‌های خدماتی - رفاهی کشور تا پایان ۹۵

تین نیوز | مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تدوین طرح جامع مجتمع‌های خدماتی-رفاهی کشور تا پایان ۹۵ خبر داد و گفت: به دارندگان موافقت اصولی مجتمع‌های خدمات-رفاهی رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان برای تأمین هزینه احداث رمپ‌ها و تابلوهای معرف مجتمع‌‌ در محورهایی که خیلی رغبت برای سرمایه‌گذاری در آنها نیست کمک بلاعوض می‌شود.
 

بابک طالبی درباره میزان استقبال سرمایه‌گذاران برای احداث مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در شبکه راه‌های کشور گفت: بازگشت سرمایه‌ پس از افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها سریع نیست و زمان‌بر است بر همین اساس سازمان‌ راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در چارچوب شرایطی از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

وی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دارندگان موافقت اصولی مجتمع‌های خدمات-رفاهی رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان برای تأمین هزینه احداث رمپ‌ها و تابلوهای معرف مجتمع‌‌ در محورهایی که خیلی رغبت برای سرمایه‌گذاری در آنها نیست کمک بلاعوض می‌کند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: تقریبا وضعیت مجتمع‌های خدمات-رفاهی در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و قسمتی از راه‌های اصلی نرمال است چون در هر ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بسته به نوع راه مجتمع خدمات رفاهی در حال بهره‌برداری یا در حال ساخت وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون بحث عمده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساخت مجتمع‌های خدماتی- رفاهی در محورهای فرعی است هر چند این محورها میزان تردد قابل توجهی ندارند اما مکلفیم حداقل‌هایی را از این نظر برای استفاده کاربران با هدف ارتقای ایمنی آن محورها ایجاد کنیم.

طالبی تأکید کرد: طرح جامع مجتمع‌های خدماتی-رفاهی کشور به تفکیک استان در حال تهیه است تا مشخص شود هر استان چند مجتمع نیاز دارد و در کدام مناطق آن مجتمع‌ها باید به بهره‌برداری برسد. بر همین اساس نماینده سازمان٬ همکاران استان٬ نماینده سازمان امور اراضی کشور و نماینده اداره کل راه و شهرسازی در هر استان کمیته مکان‌یابی را تشکیل می‌دهند و نقاط مدنظر را احصا و مشخص می‌کنند٬ سپس این نقاط با مختصات UTM در قالب بسته سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود.

وی افزود: استان کرمان ۴۳ مجتمع خدماتی-رفاهی نیاز دارد تا کل پکیج استان به لحاظ پراکنش منطقی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بسته شود. هم اکنون محورهای این استان از ۳۰ مجتمع بهره می‌برد اما ۴۳ مجتمع دیگر هم نیازسنجی شده است تا به ازای هر ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر یک مجتمع فعال باشد و نیاز کاربران جاده‌ را مرتفع کند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه هم اکنون تدوین طرح ۹ استان کم‌برخوردار همچون خراسان جنوبی٬ کرمان٬ کرمان جنوبی و سیستان و بلوچستان تمام شده است٬ یادآور شد: تمام محورهای ۲۰۰ هزار کیلومتر راه‌های کشور را در حال پیمایش هستیم. همکاران استانی و ستادی ابتدا نقاط را روی نقشه مشخص می‌کنند و بعد در محل حاضر می‌شوند٬ موقعیت محلی را می‌بینند تا موانع طبیعی همچون کوه یا دره در آنجا نباشد ضمن آنکه مالکیت زمین حتما برای دولت باشد در مجموع مناسب بودن محل از جنبه‌های مختلف برای احداث مجتمع بررسی می‌شود.

طالبی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با استانداران و سازمان امور اراضی کشور برای تسهیل فرایند اعطای مجوزها و استعلام‌های لازم برای احداث مجتمع‌های خدماتی-رفاهی منعقد شد تا پایان سال آینده و در مدت زمان منطقی طرح جامع مجتمع‌های خدماتی-رفاهی کشور تهیه و براساس آن نیاز عمده کشور به مجتمع‌های خدماتی-رفاهی مرتفع شود.

 ۵۷۵ مجتمع خدماتی-رفاهی در سراسر کشور در حال بهره‌برداری و ارائه خدمات به مسافران هستند. ۱۷۳ مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی نیز استعلام‌های لازم را کسب و هم اکنون در حال ساخت هستند٬ همچنین ۵۲۲ مجتمع موافقت اصولی را از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گرفتند و مشغول اخذ استعلامات لازم از دستگاه‌های مربوط هستند تا کار ساخت را شروع کنند.

مجموع مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی فعال٬ در دست ساخت و مشغول اخذ استعلامات ۱۲۷۰ مجتمع می‌شود. از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا آخر آذر ماه ۳۳ مجتمع به بهره‌برداری رسید و برآورد آن است که ۳۷ مجتمع جدید نیز تا پایان سال افتتاح شود.

احداث مجمتع‌های خدماتی-رفاهی سبب افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای و فراهم کردن محیطی آرام و مطمئن برای استراحت استفاده‌کنندگان از جاده‌ها به شمار می‌رود که افزایش آنها گذشته از فراهم کردن امکان اشتغال‌زایی در کاهش تصادفات و تلفات نیز تأثیر بسزایی دارد. مجتمع‌های خدمات-رفاهی توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای احداث می‌شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.