| کد خبر: 79681 |

تلفن‌همراه جایگزین الکل و مخدر در بروز تصادفات شده است

بختک تلفن‌همراه در جاده‌های ایران

تین نیوز | تلفن‌همراه به یکی از عوامل اصلی تصادف‌های جاده‌ای در ایران تبدیل شده است و پیش‌بینی می‌شود این آمار با توجه به آمار رو به رشد استفاده از تلفن‌همراه در کشورمان در سال‌های آتی افزایش داشته باشد. با این اوصاف بی‌راه نیست بگوییم تلفن‌همراه به بختک جاده‌های ایران تبدیل شده است.

استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی بلای جان ایرانی‌ها شده است. برای اینکه خطرهای استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی را به خوبی ترسیم کنیم، تصور کنید در پیاده‌رو تلفن‌همراه  به دست در حال حرکت هستید. اگر به مسیری که طی کرده‌اید دقت کنید، متوجه می‌شوید مسیر کاملا زیگراگی است. این یعنی صحبت کردن با تلفن‌همراه  به سادگی شما را از حرکت در یک مسیر مستقیم و قابل پیش‌بینی حتی در پیاده‌رو هم باز می‌دارد. حالا همین حالت را برای وقتی تصور کنید که پشت‌فرمان ماشین هستید؛ یعنی هنگام رانندگی با تلفن‌همراه  حرف می‌زنید،  پیامک جواب می‌دهید و سری هم به شبکه‌های اجتماعی می‌زنید، در این صورت به احتمال زیاد دچار همین زیگراگ رفتن می‌شوید که پیامد آن می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

تلفن‌همراه  و تصادف در ایران
ایران از لحاظ آمار مرگ‌و‌میر ناشی‌از حوادث رانندگی در کنار ونزوئلا، دومینیکن، پرو و تایلند؛ یکی از پنج کشور پ تلفات دنیا به‌شمار می‌آید و مسئولان اعلام کرده‌اند این حوادث یکی از سه دلیل اصلی مرگ‌ومیر درکشورمان محسوب می‌شود. نقش استفاده از تلفن‌همراه  هنگام رانندگی در بروز حوادث رانندگی هم امکان‌پذیر است، زیرا از یک طرف به‌گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۷۱ میلیون ایرانی از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند و از طرف دیگر می‌دانیم که فرهنگ استفاده از این وسیله در حوزه‌های مختلف از محل کار و خانه گرفته تا رانندگی به هیچ عنوان جا نیفتاده است. طبق آمار رسمی در وقوع سوانح رانندگی در ایران، 70 درصد عامل انسانی، 23 درصد جاده و محیط اطراف آن و 7 درصد خودرو نقش دارند و بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که تلفن‌همراه  به‌عنوان یکی از عوامل انسانی تاثیرگذار در تصادف‌ها شناخته می شود. برای این که میزان بالای استفاده‌های مختلف از تلفن‌همراه  را در کشورمان بهتر درک کنیم به نتایج این تحقیق توجه کنید: تعداد تلفن‌های همراه در ایران بیش از جمعیت کشور است و ایران با بیش از ۷۰ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۱۰۰ میلیون سیم‌کارت ثبت‌شده دارد و برحسب عادت‌های تلفن‌همراهی ما ایرانی‌ها، روزانه بیش از تعداد جمعیت کشور پیامک در میان کاربران ردوبدل می‌شود.

این عادت‌های تلفن‌همراه در حدی است که براساس تحقیقات صورت گرفته از یک جامعه آماری دانشجویی، مشخص شده است ۹۴ درصد دانشجویان به گفته خودشان هر روز پیامک ارسال می‌کنند و جالب این است از هر ۱۰ نفر دانشجو یک نفر در حین برگزاری آزمون و ۹ نفر در حین حضور در کلاس، پیامک ارسال می‌کنند.

در همین حال ۳ نفر از هر ۴ نفر دانشجوی ایرانی حین خواب تلفن‌همراه  خود را در کنار رختخواب خود دارند و همین تعداد نیز اعتراف کرده‌اند که تلفن‌همراه  خود را زمانی که به حمام یا دستشویی می‌روند، برای ارسال پیامک یا پاسخگویی با خود می‌برند؛ ۶۳ درصد این افراد هنگام دوش گرفتن به یک تماس تلفنی پاسخ داده‌اند.

آمار جهانی تصادف ناشی از تلفن‌همراه
 البته نه فقط در ایران، بلکه در همه‌جای دنیا تلفن‌همراه یکی از عوامل تصادف‌های رانندگی شناخته می‌شود. طبق پژوهش‌های انجام شده استفاده از تلفن‌همراه خطر تصادف رانندگی را چهاربرابر می‌کند. به گزارش مجله معتبر پزشکی انگلستانBritish Medical Journal  افزایش احتمال تصادف فقط مربوط به زمان صحبت کردن نیست بلکه از شروع مکالمه تا حداقل ١ دقیقه پس از مکالمه، احتمال افزایش تصادف وجود دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده خطر تصادف ناشی از تلفن‌همراه، با افزایش سن راننده بیشتر می‌شود. خطر تصادف در فاصله کوتاهی پس از برقراری تماس (مثلا پنج دقیقه اول) به مراتب بیشتر است؛ این در حالی است که پس از گذشت 15 دقیقه از پایان مکالمه، به یک چهارم می‌رسد. علاوه بر این، خطر تصادف در هنگام مکالمه در بزرگراه‌ها به مراتب بیشتر از جاده‌های شهری و کم‌سرعت است.

از طرف دیگر طبق گزارش نشست ایمنی راه‌ها در سازمان ملل، آمار تصادفات تلفن‌همراه جایگزین مواد مخدر و الکل شده و بیشترین عامل تصادفات، تولید، دریافت و ارسال پیامک اعلام شده است زیرا باعث پایین آمدن تمرکز راننده حین رانندگی می‌شود.

 تلفن‌همراه و تاخیر در واکنش
طبق اعلام مسئولان و کارشناسان، استفاده از تلفن‌همراه در زمان رانندگی سبب می‌شود راننده متوجه وضعیت خطر و نقاط پرحادثه نشود و در معرض خطر تصادف قرار بگیرد. در عین حال استفاده از تلفن‌همراه، زمان واکنش به موقعیت‌ها و نقاط پرحادثه را از ٦/ ثانیه به ٩/ ثانیه افزایش می‌دهد. به گفته جبارزادگان، معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این میزان تاخیر اگرچه ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما بسیار مهم و خطرناک است زیرا اگر راننده‌ای با سرعت ٦ کیلومتر در ساعت حرکت کند، همین میزان تاخیر در ترمز کردن ٣/ ثانیه موجب می‌شود اتومبیل ١٥ متر جلوتر رفته و سپس متوقف شود.

البته خطر پیام کوتاه زدن در هنگام رانندگی به مراتب از صحبت کردن با تلفن‌همراه بیشتر است زیرا زمان واکنش رانندگان در هنگام فرستادن پیام کوتاه به 30 ثانیه می‌رسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.