| کد خبر: 74905 |

◄ مزیت‌های ادغام راهداری و حمل و نقل

تین نیوز | رضا اکبری از کارشناسان حوزه حمل و نقل در یادداشتی با عنوان " باز هم طرح ادغامی دیگر، شاید یك خطای استراتژیك؟!" نوشت: ... این روزها موضوع ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی استان ها در ادارات كل حمل و نقل و پایانه های استان ها و تشكیل «اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده­ ای استان» بسیار مطرح است و جلسات كمی و بیش در این مورد برگزار و دستوراتی صادر و تصمیماتی نیز گرفته می شود. گویا اجرای این طرح جدی است.
اگرچه ساختار تشكیلات استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ­ای نشان می­ دهد كه حوزه راهداری این سازمان در استان ها به جای قرار داشتن در ادارات كل راه و شهرسازی، باید در اداره كل ذیربط استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای قرار داشته باشد و با نگاهی ساده و سطحی به تشكیلات فعلی می توان استدلال كرد كه جایگاه فعلی حوزه مدیریت راهداری در استان ها نادرست است ولی بهتر است اندكی از بالاتر به این قضیه نگریسته و تجربیات كشورهای پیشرو مرور شود و سیاست های كلان وزارت راه در حوزه نگهداری راه ها با نگاهی ملی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. با این نگاه، در این مقاله كوتاه سعی می شود به طور گذرا به اهم جنبه های آن پرداخته شود.

وضعیت فعلی ساختار حوزه راهداری در ادارات كل راه و شهرسازی استان ها نباید شتابزده تغییر نماید و این ادغام درصورت عدم توجه به تبعات آتی آن، می­ تواند یك خطای كلیدی و استراتژیك محسوب شود و حتی ممكن است در آینده موجبات پشیمانی طراحان و دست اندركاران و از همه مهمتر، ضرر و زیان كلان اقتصادی را به كشور فراهم نماید..."

پس از انتشار این یادداشت محسن اختیاری یکی از کاربران تین نیوز در این مورد نوشت:

" موازی كاری در دستگاه های دولتی یكی از مشكلاتی است كه تبعات متعددی به دنبال داشته و از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. از آنجایی كه چابك سازی و كوچك نمودن حجم بدنه دولت یكی از سیاست های كلی و راهبردی نظام در سالهای اخیر بوده، ادغام دستگاه هایی كه به نوعی فعالیتهای یكسان و مشترك داشته ولی تحت مدیریت های جداگانه ای اداره می شوند یكی از راهكارهای مهم عملی در راستای نیل به این اهداف می باشد. شكی نخواهد بود كه قرار گرفتن چنین فعالیتهایی كه عمدتا دارای ماهیت كاری یكسان و عملكرد مشترك می باشند تحت یك مدیریت واحد و همسو مزیت های بسیاری به همراه خواهد داشت كه درنهایت به افزایش بهره وری و افزایش راندمان و كارایی مجموعه منجر خواهد شد.

راهداری با ماهیت كاری محافظت از كلیه راه های كشور و نگهداری شبكه راه ها در سطح سرویس دهی مطلوب و ایمن دارای حوزه بسیار وسیع و گسترده ایست كه خود نیازمند توجه و عنایت ویژه ای می باشد. از آنجایی كه راه ها به عنوان یكی از اصلیترین شاخص های توسعه و مهمترین زیربناها و زیرساخت های لازم برای پیشرفت جوامع در ابعاد گوناگون به ویژه از جنبه های اقتصادی مطرح می باشند، اهمیت راهداری و حفظ راه ها در شرایط مناسب و مطلوب به وضوح آشكار می گردد. از سویی حمل و نقل و به تعبیر جامعتر ادارات كل حمل و نقل و پایانه های استانها دارای وجوه یكسان و حتی واحدهای مشترك متعددی با حوزه های راهداری می باشند كه در بسیاری جنبه ها ماهیت كاری آنها مشترك و یكسان است.

مبحث قابل توجه دیگر ادغام وزارتخانه های راه و مسكن در سالیان اخیر و گستردگی بیش از اندازه حوزه های كاری آنها می باشد كه منجر به آن گردید تا حوزه مهم و گسترده ای مانند راهداری به نوعی تحت الشعاع این وسعت و انبوه حجم كاری قرار گرفته و به نوعی از اهمیت و توجه به آن كاسته گردد و این در شرایطی است كه حتی بسیاری صاحبنظران و آگاهان به كار، نیاز به یك اداره كل و مجموعه مستقل برای حوزه راهداری را گوشزد می كنند.

بحثی كه اخیرا به طور جدی مطرح گردیده و حتی زمزمه هایی در خصوص انجام مقدمات اجرایی آن به گوش می رسد موضوع ادغام مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی استانها با ادارات كل حمل و نقل و پایانه ها و تشكیل یك اداره كل مستقل جدید به نام اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای می باشد اگر چه این دو مجموعه در گذشته ای نه چندان دور هم به صورت یك مجموعه بوده و در تغییر و تحولات در سال های گذشته از هم جدا شده اند.

بدون تردید این رویكرد مزیت های متعددی به دنبال خواهد داشت كه مختصرا به مواردی از آن اشاره می نماییم. همانگونه كه ذكر گردید موازی كاری و انجام فعالیت های با ماهیت كاری یكسان در دستگاه های مختلف اجرایی مشكلات و تبعات بسیاری بهمراه خواهد داشت و ادغام این گونه دستگاه ها و قرارگیری تحت مدیریت های واحد ضمن كمك به كوچكتر شدن حجم دولت می تواند باعث افزایش كارایی و بهره وری بیشتر گردد.

از سویی با ادغام وزارتخانه های راه و مسكن و تشكیل وزارتخانه بسیار گسترده ای مانند راه و شهرسازی عدم توجه كافی به حوزه مهم راهداری را به دنبال داشته در حالیكه این مدیریت به دلیل وسعت و گستردگی ماهیت و حوزه كاری خود نیازمند مجموعه ای مستقل با توجه بیشتر می باشد.

یكی از مباحثی كه شاید منجر به ایجاد نوعی نارضایتی عمدتا در میان پرسنل مجموعه حمل و نقل گردد احتمال اجبار آنها به شركت در فعالیت های دشوار راهداری به خصوص در شرایط سخت راهداری زمستانی می باشد در صورتیكه كاملا روشن است كه این یك نگرانی كاملا بی مورد می باشد چرا كه ماهیت كاری و وظیفه هر شخصی كاملا مشخص است آنچنانكه حتی در ادغام وزارتخانه های راه و مسكن هم تداخلی در فعالیتها و عملكرد افراد پیش نیامده و افراد عمدتا كارهای خود را كمافی السابق انجام می دهند.

موضوع مهم دیگری كه به خصوص از دید پرسنل زحمتكش راهداری دارای اهمیت می باشد اجحافی است كه در تمامی این سالها در حق آنها روا داشته شده بطوری كه حقوق های پرداختی آنها به هیچوجه تناسب و سنخیتی با دشواری و ماهیت كاریشان نداشته است. متاسفانه یكی از مشكلات اساسی كه حتی در سطوح كلان جامعه و به خصوص دستگاه های دولتی ما وجود دارد اینست كه معمولا ارگانهایی كه منابع درآمدی دارند دستشان در پرداخت حقوق و دستمزدهای پرسنل بسیار بازتر است و در بسیاری موارد علیرغم كار و زحمت كمتر دستمزدهایی به مراتب بیش از ارگانهای مصرفی مانند راهداری پرداخت می نمایند كه متاسفانه این موضوع در تمامی این سالها گریبانگیر زحمتكشان مظلوم راهداری بوده و امید است با این ادغام گامی در جهت بهبود وضعیت معیشتی آنان و یكسان سازی دستمزدها و بخصوص برقراری عدالت اجتماعی برداشته شود. "

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • همیادپور 0 0

    این ادغام کارخوب و عاقلانست چون من داخل این سازمان هستم

    • 0 0

      هر چند کار خوبی است وصرفاً حقوق ها مد نظر است. ولی به نوعی مدیریت ماتریسی را بوجود آورده و امکان مدیریت را در حوزه مربوطه کم رنگ و انگیزه را کاهش میدهد. و همچنین در عمل مشکلاتی را بوجود خواهد آورد. منتظر اجراء آن هستیم. البیته مشکلات در شهرستانها که فاقد ادارات حمل ونقل هستند بیشتر خواهد شد.

  • احمدی 0 0

    مطالب با که بزرگان تصمیم گرفتن حتما به نفع نیروها و هم به نفع کشور خواهد بود

  • متین 0 0

    این مطلب واقع گرایانه است

  • محمدی 0 0

    مسولین باید زحمات شبانه روزی نیرو های راهداری رو درک. وبا پاداش به این عزیزان روحیه بدن. بعلت سختی وساعت کار بالا نیرو ها نمیتونن دو شغله باشن اما با حداقل دستمزد دارن کار میکنن.

  • راهدار 0 0

    ادغام بخش راهداری با پایانه ها خیلی وقت پیش باید انجام میشد ولی به هرحال این کار درست است و به نفع هر دوبخش مسکن و راهداری است. چون با این تفکیک کارها تخصصی تر شده و بیشتر به سوی هدفشان سوق داده می شوند

  • matinrigi۱۸ @ gmail. com 0 0

    در رابطه با نیروهای قراردادی که ۶ ماه حقوق نگرفتن چه فکری کردن

  • 0 0

    باسلام نیروهای قراردادی راه وشهرسازی چطوری میشن؟

  • sohrabchigini @ gmail. com 0 0

    تکلیف فراموش شده ه ایی که درغالب طرح هجرت وبدون بیمه ودریافتی ۷۰۰تومن کار میکنند چی میشه؟