| کد خبر: 71492 |

۲ بانده کردن محورهای بیرجند - زاهدان - مشهد اولویت اصلی ما است

تین نیوز | مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اعلام این که ۲ بانده کردن محورهای بیرجند - مشهد، بیرجند - زاهدان و دیهوک - راور از اولویت‌های اصلی این اداره کل است، از افتتاح ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۴۰ کیلومتر راه فرعی در دهه فجر امسال خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی در خصوص پیشینه این اداره کل گفت: سالهای زیادی تنها محور اصلی موجود در استان، جاده مشهد - زاهدان بود که از بیرجند عبور می‌کرد. پس از تشکیل اداره‌کل راه وشهرسازی در بیرجند-جنوب خراسان‌ قدیم -در سال ۱۳۶۲، محورهای بیرجند به سمت اصفهان و یزد ساخته شد که بعدها در جریان تقسیم استان خراسان به ۳ بخش رضوی، شمالی و جنوبی، یکی از دلایلی که بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی شد، وجود همین راه‌های مواصلاتی از شرق به مرکز کشور بود.

مهدی جعفری اضافه کرد: مساحت استان خراسان جنوبی ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع است که سومین استان کشور از نظر وسعت است. با توجه به این که ۲ استان بزرگتر یعنی کرمان و سیستان و بلوچستان هرکدام دارای ۲ اداره‌کل راه و شهرسازی هستند،حوزه فعالیت  اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بالاترین وسعت را در میان ادارات کل راه و شهرسازی کشور دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶ هزار و ۲۱۱  کیلومتر راه اصلی،فرعی و روستایی در استان داریم که ۱۰۳۰ کیلومتر آن راه اصلی است. راه‌های روستایی آسفالته ۵۵۰۰ کیلومتر است و ۴ هزار کیلومتر هم راه روستایی خاکی در استان داریم. با این حال حدود۹۰درصد از ۹۰۶ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای راه آسفالته هستند.

تأثیر ساخت بزرگراه در کاهش تصادفات رانندگی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اعلام این که در استان بزرگراه خیلی کم است و آنچه به نام بزرگراه ساخته شده بیشتر اضافه کردن باند دوم به جاده‌های موجود است و در واقع مشخصات یک بزرگراه را ندارند، گفت: در سال ۹۳ در کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی در کل کشور دوم بودیم. در این سال میزان کاهش تلفات ۲۲ درصد بوده یعنی از ۲۵۰ نفر در سال۹۲ به ۲۰۰  نفرسال ۹۳ رسیدیم. در ۶ ماهه نخست سال ۹۴ هم این روند کاهش ادامه داشت و در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ با کاهش ۲۰ درصدی تلفات جاده‌ای روبرو بودیم.  

وی ادامه داد: این تصادفات عمدتا ناشی از عوامل انسانی بوده و کمتر عوامل جاده‌ای در بروز آن دخیل بوده‌است، با این حال اقداماتی از قبیل تعریض جاده‌ها و ساخت باند دوم و تبدیل جاده‌های یک بانده به بزرگراه نقش مؤثری در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای داشته است؛ به عنوان مثال قبلا در محورهای اطراف طبس بیشترین تلفات را داشتیم اما بعد از تعریض جاده که در مسیر دیهوک به راور داشتیم و همچنین روکش آسفالت محورهای محدوده طبس، تعداد تلفات در این محدوده کاهش یافت.

جعفری افزود:از آنجا که  مسیر مشهد - بیرجند ترافیک سنگینی دارد و بیشترین تصادفات در همین محور رخ می‌دهد در حال حاضر اولویت اصلی ما ساخت باند دوم جاده بیرجند - مشهد است. عملیات اجرایی این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام می‌شود. از حدود ۱۸۰ کیلومتر که در حوزه خراسان جنوبی است ۷۰ کیلومتر ساخته و بهره‌برداری شده و ۱۱۰ کیلومتر در حال اجرا است،قراردادها نیز بسته شده و ۴ پیمانکار مشغول به کارند اما با کمبود اعتبار مواجهیم بطوری که ساخت این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که در بودجه امسال کمتر از ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌است.

وی ادامه داد: علاوه بر این پروژه، تعریض محورهای بیرجند - زاهدان و دیهوک - راور هم در اولویت هستند که این ۳ پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان است. در این سفر بنا شد که ۱۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های استان اضافه شود.

وی با اعلام این که مجموع ۲ پروژه تعریض محورهای بیرجند - مشهد و بیرجند - زاهدان که در امتداد هم هستند، ۷۸۰ کیلومتر است، ادامه داد: ۱۸۲ کیلومتر از مسیر بیرجند - مشهد  و ۲۴۶ کیلومتر از مسیر بیرجند - زاهدان در حوزه استان خراسان جنوبی قرار دارد. همچنین ۲۰۲ کیلومتر از مسیر دیهوک - راور در این استان است که تاکنون ۴۵ کیلومتر از تعریض آن به بهره‌برداری رسیده و ۳۰ کیلومتر دیگر نیز آماده آسفالت است.

پیگیری وعده‌های وزیر
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همچنین با اشاره به ۲ سفر وزیر راه و شهرسازی در یک سال گذشته به استان گفت: یکی از این سفرها در سال ۹۳ و دیگری امسال انجام شد در سال ۹۳ وزیر  بیمارستان ۱۴۱ تختخوابی طبس را افتتاح کرد و بهره‌برداری از ۳۵ کیلومتر بزرگراه دیهوک - راور با حضور وی آغاز شد.

وی ادامه داد: در این سفر آقای آخوندی در شهرستان طبس یکسری قول هایی دادکه خوشبختانه امروز همه آن قول‌ها اجرایی شده است؛ از جمله آسفالت ورودی دیهوک که در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و یا تبدیل آب نماهای محور طبس - دیهوک به پل که ۵۰ درصد عملی شده و برای تبدیل بقیه آبنماهای این مسیر در حال فعالیت هستیم.
جعفری افزود: در سفر سال ۹۴ هم ۶۰ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری رسد که بخشی از آن مربوط به ادامه مسیر دیهوک - راور بود.

وی با اشاره به این‌که در هفته دولت امسال امسال ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۱۵۶ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی و رفع ۵ نقطه پر حادثه افتتاح شد، اضافه کرد: پیگیری می‌کنیم که در دهه فجر ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۴۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۵۰ کیلومتر روکش راه را که در دست اجرا داریم به بهره‌برداری برسانیم.

پروژه‌های مشارکتی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی پروژه آماده سازی پادگان بیرجند را از پروژه‌های شاخص این اداره کل برشمرد که به صورت مشارکتی اجرا می شود.

وی در این خصوص افزود: چند سال قبل سازمان ملی زمین و مسکن زمین این پادگان را از ارتش خریداری کرد تا به صورت مسکونی درآید و بخشی هم  تجاری شود و قرار شد پادگان به ۲۰ کیلومتری خارج از شهر منتقل شود.
جعفری ادامه داد: برای آماده سازی پادگان قرارداد مشارکتی به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان با پیمانکار بخش خصوصی بسته شد و در قبال آن قرار شده۵۰ درصد از زمین های مسکونی واقع در محل سابق پادگان به این پیمانکار واگذار شود.
وی همچنین با اشاره به بارندگی های ۲ ماه اخیر در استان، میزان خسارتی که به راه‌های حوزه استحفاظی این اداره کل وارد آمد را طبق برآوردهای بعمل آمده ۲ میلیارد تومان ذکر کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.