| کد خبر: 6757 |

گردنه حیران در حدفاصل آستارا، وضعیت غیراستاندارد دارد

تین نیوز | سخنگو و دبیر مجمع نمایندگان اردبیل در واکنش به اظهارات نماینده آستارا در مورد بازپس‌گیری جاده حیران – اردبیل خواستار بهبود وضعیت این جاده در حدفاصل آستارا تا پل آقچای شد.

کمال‌الدین پیرموذن پیش از ظهر امروز در نشست با جمعی از اصحاب رسانه در اردبیل گفت: تخریب گسترده و اسفناک محیط زیست گردنه حیران در سال‌های گذشته سبب نگرانی طبیعت‌دوستان و اهالی آستارا، نمین و اردبیل شده است و بی‌تردید اگر نظارت بر منابع طبیعی محدوده گردنه حیران در اختیار منابع طبیعی استان اردبیل بود دیگر شاهد فجایع زیست محیطی در این سرزمین نبودیم.
 
وی با اشاره به مدیریت ضعیف گیلان در این منطقه در سال‌های جدایی آستارا از اردبیل خاطرنشان کرد: این ضعف مبرهن و بر عاشقان طبیعت و مردم بومی این منطقه معلوم است و بنده به عنوان عضو هئیت رئیسه کمیسیون محیط زیست مجلس اعلام می‌کنم که بیشترین دلسوزی‌ها و مکاتبات در خصوص نجات گردنه سحرانگیز حیران را همین مسئولان و مردم نمین و اردبیل در سال‌های اخیر بر عهده داشتند.
 
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راه گردنه حیران از دیرباز به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی حاصلخیز بوده است و این جاده با همت اهالی نمین و ویلکیج و جمعی از مردم اردبیل در اواسط دهه 40 خورشیدی ترمیم و بهسازی شده که اسناد و مدارک آن نیز در حافظه مردم و تاریخ این منطقه ثبت و ضبط شده است.
 
پیرموذن با اشاره به نامه‌هایی که مسئولان وقت و ریش‌سفیدان محلی برای پیگیری و ترمیم جاده حیران به وزارت راه و همچنین اداره راه استان آذربایجان شرقی در دهه 40 نوشته‌اند، افزود: حال برای ما و مردم سؤال است که چگونه اردبیل فقط 20 سال می‌شود که بر جاده ارتباطی حیران نظارت می‌کند و این مسئله جفای بزرگ و نابخشودنی در حق کسانی است که عمر و جان خود را برای راه‌اندازی، ترمیم، بهسازی و مراقبت از آن صرف کردند؛ آیا این درست است که تاریخ را منکر شویم و یا از زحمات و از خودگذشتگی پدران خود برای احداث این مسیر با کمترین امکانات در آن زمان غافل شویم.
 
وی ادامه داد: مردم خود می‌بینند و نظاره‌گر و شاهد وقایع منطقه هستند که جاده مسیر آستارا – اردبیل از حدفاصل شهر آستارا تا پل آقچای وضعیت غیراستانداردی دارد و این چند کیلومتر فاقد خط‌کشی و چراغ است؛ ولی به محض ورود به حوزه استحفاظی اداره راه و شهرسازی اردبیل شامل عریض شدن جاده، خط‌کشی مناسب، چراغ، تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی هستیم و در فصول سرد سال و شرایط  بد آب و هوایی این جاده همواره باز بوده و خودروها بدون هیچ مشکلی در حال تردد هستند.
 
سخنگو و دبیر مجمع نمایندگان اردبیل تاکید کرد: این موضوع از آن جهت مهم است که راهداران خدوم اردبیلی در روزهای سخت همواره با هدف رفاه حال مردم منطقه کوشیدند و برخلاف ادعای واهی نماینده آستارا خدمات راهداری اردبیل سبب جذب گردشگر و تقویت این صنعت در منطقه شده است.
 
پیرموذن یادآور شد: چگونه است که در کوچک‌ترین بارش برف حتی راه‌های درون شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان مختل و بسته می‌شود و اردبیل برای کمک‌رسانی و باز کردن راه‌ها به آنجا نیرو اعزام می‌کند و عجیب است که براساس ادعای نماینده آستارا چگونه در برنامه‌هایش برف‌روبی جاده گردنه حیران جزو اولویت‌هایش قرار دارد.
 
وی به مسئولان گیلان توصیه کرد: به جای طرح غیرکارشناسانه و پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای بهتر است به دنبال حل مشکلات راه‌های ارتباطی خود به ویژه دو بانده کردن راه ارتباطی تالش و آستارا باشند و به بهبود مسیر آستارا تا پل آقچای اقدام کنند تا مردم منطقه از رنج و مشقت و حوادث و تصادفات جاده‌ای رهایی یابند.
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: ما چند روز پیش از وزیر راه و شهرسازی دستور تخصیص 100 درصدی اعتبار مورد نیاز راه نمین – آستار را گرفته‌ایم و به زودی شاهد عملیاتی شدن این پروژه خواهیم بود چرا که مدت‌ها است اعضای مجمع نمایندگان استان پیگیر تامین بودجه دوبانده کردن مسیر گردنه حیران از پل آقچای تا تونل بودند.
 
پیرموذن در پایان سخنان خود گفت:  بنده به نماینده آستارا که خود از اهالی آذری است و در روستای رز از توابع شهرستان نمین متولد شده است توصیه می‌کنم به جای تحریک مسائل قومیتی و دامن زدن به برخی مسائل به فکر احیای محیط زیست گردنه حیران باشد و جلوی تخریب طبیعت حیران به بهانه ویلاسازی و تاراج درختان جنگل‌های منطقه را در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی و غفلت از سوی مسئولان استان گیلان بگیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.