| کد خبر: 62213 |

◄ تایید توپولوژی شبکه جاده ای در طرح جامع به چه معنی است؟

وبلاگ تین نیوز، علیرضا سید وکیلی* | شبكه جاده ای كشور ما شبكه بزرگ و گسترده ای است. با تلاش های وزارت راه و ترابری سابق و وزارت جهاد سابق كمتر شهر یا روستای دارای سكنه دائمی، وجود دارد كه به شبكه متصل نشده باشد. طرح جامع حمل و نقل كه تا اواخر سال 1387 درحدود 80 درصد پیشرفت داشت. برای نخستین بار  بخش حمل و نقل كشور تصمیم گرفت تا برنامه ای بلند مدت و تقاضا محور برای توسعه زیرساخت تدوین كند. این نخستین بار بود كه نگاه مدیران از سمت عرضه به سمت تقاضا چرخش جدی پیدا می كرد.

موضوع به قدری در وزارت وقت راه وترابری جدی بود كه قرارداد بزرگترین طرح مطالعاتی كشور با مشاركت کنسرسیوم یك هلدینگ مهندسین مشاور فرانسوی و یک شرکت مهندسی مشاور بزرگ ایرانی منعقد گردید. هدف آن بود که تا پایان مطالعات دانش فنی آن به مشاور ایرانی منتقل گردد. برای آن که پرداختهای پروژه دچار تاخیر نشود برای بخش ارزی قرارداد تامین مالی خارجی صورت گرفت. بطور کلی میتوان گفت که این مطالعات با نگرش توسعه یافته ای به شبكه حمل و نقل کشور تعریف و انجام شده است.


با تمامی مشخصات کلی فوق الذکر تنها قطره ای از دریاست، خروجی نسخه 80 درصدی مطالعات در سال 1387 بدست آمد. برای بدست آمدن این نتایج اقدامات منحصر بفردی در پروژه انجام گرفت. در فرآیند این تحلیل برای نخستین بار در كشور تحلیل مدیریت روسازی راه یا همان PMS با استفاده از تجهیزات پیشرفته شركت DynaTest كه چند سال بدون استفاده رها شده بود انجام پذیرفت. برای نخستین بار آمارگیری بزرگ مبدا-مقصد در کلیه شیوه های حمل و نقل صورت پذیرفت و برای نخستین بار تحلیل اقتصاد کلان تاثیرات متقابل بخش حمل و نقل و سایر بخشها انجام گرفت.

برای نخستی بار نقشه دیجیتال شبكه جاده ای كشور استخراج گشت. در این فرآیند آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك بزرگترین ماموریت سازمانی خود را عهده دار شد و تمام شبکه شریانی را ارزیابی نمود. برای نخستین بار هزینه های بهره برداری راه ها با تحلیل اقتصادی محاسبه شد و برای نخستین بار کلیه بانکهای اطلاعاتی سازمانهای بخش حمل ونقل تجمیع و تحلیل گردید. 


تمام اقدامات فوق ظرف دو سال انجام شد و متخصصان متعددی از کشور به کارگرفته شدند. هر کارشناس و مدیری که بی طرفانه به بطن موضوع وارد شود خواهد دید که بدترین کار، کنار گذاشتن این مطالعه است. تصمیم درست وزارت راه و شهرسازی بر استفاده از نتایج موجود و سپس بهنگام سازی و تکمیل آن است. این تصمیم از سال گذشته اتخاذ شد و هم اکنون در معاونت برنامه ریزی وزارتخانه در درست پیگیری است. كشور ما شبكه بزرگ و گسترده ای است. با تلاش های وزارت راه و ترابری سابق و وزارت جهاد سابق كمتر شهر یا روستای دارای سكنه دائمی، وجود دارد كه به شبكه متصل نشده باشد. طرح جامع حمل و نقل كه تا اواخر سال 1387 درحدود 80 درصد پیشرفت داشت. برای نخستین بار  بخش حمل و نقل كشور تصمیم گرفت تا برنامه ای بلند مدت و تقاضا محور برای توسعه زیرساخت تدوین كند. این نخستین بار بود كه نگاه مدیران از سمت عرضه به سمت تقاضا چرخش جدی پیدا می كرد.

موضوع به قدری در وزارت وقت راه وترابری جدی بود كه قرارداد بزرگترین طرح مطالعاتی كشور با مشاركت کنسرسیوم یك هلدینگ مهندسین مشاور فرانسوی و یک شرکت مهندسی مشاور بزرگ ایرانی منعقد گردید. هدف آن بود که تا پایان مطالعات دانش فنی آن به مشاور ایرانی منتقل گردد. برای آن که پرداختهای پروژه دچار تاخیر نشود برای بخش ارزی قرارداد تامین مالی خارجی صورت گرفت. بطور کلی میتوان گفت که این مطالعات با نگرش توسعه یافته ای به شبكه حمل و نقل کشور تعریف و انجام شده است.


با تمامی مشخصات کلی فوق الذکر تنها قطره ای از دریاست، خروجی نسخه 80 درصدی مطالعات در سال 1387 بدست آمد. برای بدست آمدن این نتایج اقدامات منحصر بفردی در پروژه انجام گرفت. در فرآیند این تحلیل برای نخستین بار در كشور تحلیل مدیریت روسازی راه یا همان PMS با استفاده از تجهیزات پیشرفته شركت DynaTest كه چند سال بدون استفاده رها شده بود انجام پذیرفت. برای نخستین بار آمارگیری بزرگ مبدا-مقصد در کلیه شیوه های حمل و نقل صورت پذیرفت و برای نخستین بار تحلیل اقتصاد کلان تاثیرات متقابل بخش حمل و نقل و سایر بخشها انجام گرفت.

برای نخستی بار نقشه دیجیتال شبكه جاده ای كشور استخراج گشت. در این فرآیند آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك بزرگترین ماموریت سازمانی خود را عهده دار شد و تمام شبکه شریانی را ارزیابی نمود. برای نخستین بار هزینه های بهره برداری راه ها با تحلیل اقتصادی محاسبه شد و برای نخستین بار کلیه بانکهای اطلاعاتی سازمانهای بخش حمل ونقل تجمیع و تحلیل گردید. 


تمام اقدامات فوق ظرف دو سال انجام شد و متخصصان متعددی از کشور به کارگرفته شدند. هر کارشناس و مدیری که بی طرفانه به بطن موضوع وارد شود خواهد دید که بدترین کار، کنار گذاشتن این مطالعه است. تصمیم درست وزارت راه و شهرسازی بر استفاده از نتایج موجود و سپس بهنگام سازی و تکمیل آن است. این تصمیم از سال گذشته اتخاذ شد و هم اکنون در معاونت برنامه ریزی وزارتخانه در درست پیگیری است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.