◄ آیا تفکیک آیین نامههای شرکتهای فورواردی و کریری امکانپذیر است؟ / بخش نخست
تین نیوز | چندی پیش مسعود دانشمند عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به تین نیوز گفت: "وزارت راه و شهرسازی با تفکیک آیین نامه های ثبت شرکت های "فورواردی و کریری" از یکدیگر می تواند به کنایه های فعالان جاده ای به دریایی ها در خصوص توانایی عملی ترانزیت کالا و رد این ادعا از سوی فعالان دریایی پایان دهد..".
انتشار این سخنان مسعود دانشمند بازتاب زیادی در بین فعالان حوزه حمل و نقل داشت که به بیان دیدگاههای خود در این زمینه پرداخته و نوشتند:
1- نظرات آقاى دانشمند با اصلاحيه جديد آيين نامه اجرايى اصل ٤٤ قانون اساسى منافات دارد و در كل اين كار نشدنى است كه ثبت شركت هاى حمل ونقل محدود و به مقدار مشخص باشد. در ضمن قانون هرگز به هيچ شخص حقيقى به زور نمی گويد كه وارد عرصه فعاليت چه حمل و نقلى، چه دفتر آژانس هواپيمايى و...شود. ضرب المثلى هست كه مي گويد هر کس خربزه بخورد ......كلا تجارت كار پر ريسكی است طبيعتا هر كس وارد هر حرفه تجارت گردد يا سود می كند يا ضرر.
لطفا از انحصار دورى كنيد و مدافع رقابت سالم در كشور باشيد. ولى بحث جدا كردن مقوله كرير با فورواردرى يك بحث فنى است كه كارشناسان مربوطه مي توانند در اين زمينه همچون جنابعالى نظر دهند ولى باز هم يادآوری می گردد محدود كردن ثبت شركت جامعه را از نظر پيشرفت و رقابتى بودن در تنگنا قرار خواهد داد كه در اصلاحيه اصل ٤٤ نيز به اين مورد اشاره شده است.
2- با مقايسه تعاريف فورواردر و کرير در قوانين ساير کشورها و وظايف، در حقوق و مسئوليت های هر يک با قوانين ملی ايران و واقعيت های جامعه حمل و نقل ايران تفاوت های فاحشی مشاهده می گردد. کرير در واژگان حمل و نقل بين المللی به متصدی اطلاق می گردد که دارای وسيله حمل و نقل (ملکی) باشد.
امروزه کمتر شرکت حمل و نقل (به ويژه جاده ای) ايران دارای کاميون ملکی هستند و ناوگان تحت پوشش نيز با وزيدن اندک نسيمی به شرکت ديگری متمايل شده و ديده شده است که شرکتی که 300 کاميون تحت پوشش داشت در طی دو ماه تمامی ناوگانش به شرکت رقيب روی آوردند که حاکی از ضعف ساختاری شرکت های حمل و نقل ايران بالاخص حمل و نقل جاده ای و عدم باور رانندگان به شرکت تابعه و احتياج آنان به کار در شرکت ديگر، عامل اين فعل ايشان می باشد.
امروزه تفکيک وظايف و عناوين کرير و فورواردر در حمل و نقل جاده ای ايران به غايت غامض و مشکل است. شرکت هایی که در هر ماه ده ها محموله را جابجا می کنند بدون داشتن کاميون تحت پوشش و مجوز فورواردری آن محمولات را در اختيار شرکت هايی قرار می دهند که کاميون تحت پوشش در اختيار دارند.
در بسياری از کشورهای مترقی دنيا مجوز فعاليت فوروادرها NVOCC ها MTO ها توسط عضو ملی پيوسته فياتای آن کشور صادر می گردد. در حالی که به باور بسياری از بزرگان اين صنعت در کشور ايران مدارک مذکور بايد توسط نهادهای دريايی صادر گردد. در کشور عراق که بندر فعال آن بصره است فوروادرها را با نام NVOCC می شناسند و توسط مرجع حمل و نقل جاده ای صادر می گردد. امروزه چند شرکت کشتيرانی در ايران به عنوان MTO فعال هستند.
با گسترش حيطه فعاليت فورورادرها به ساير زمينه ها نظير بازاريابی، کارگزاری گمرک، بوروکر، لجستيک و... تعريف اين که فورواردر چه کاره است روز به روز سخت تر می شود در تمام دنيا و شايد تا صباحی ديگر در صورت عدم پافشاری مجمع هایی با قدمت کهن چون فياتا، فورواردر را کارگزار تجارت خواهند ناميد.
و اما با بررسی سوابق عملی برگزيدگان دوره قبل آزمون تاسيس شرکت های حمل و نقل بين المللی ملاحظه می گردد که قريب به اتفاق آنان از فعالان حمل و نقل دريايی بودند. چنان که برخی از همکاران نيز اشاره نمودند گزينش آنان بر اساس قوانين جاری کشور بوده است. شايان توجه است که آزمون برای حمل و نقل جاده ای برگزار می گردد.
ضمن استقبال از حضور همه اقشار صنعت حمل و نقل در اين آزمون در چارچوب قانون در اين صنف شايد عدالت اجتماعی ايجاب کند که به فعالان صنعت حمل و نقل جاده ای امتياز به حق برای آنان در نظر گرفته شود. مثلا امتياز نهايی آزمون از 100 باشد امتياز 5 نيز افزون بر آن برای فعالان حمل و نقل جاده ای در نظر گرفته شود امتياز 1 نيز برای آنانی که به زبان انگليسی (دارای مدرک آيلتس و ...) هستند در نظر گرفته شود امتيازات ديگری نيز برای ساير ويژگی ها می توان با اجماع نظر بزرگان اين صنف در نظر گرفت.
به رغم اينکه مردمان اين سرزمين با پيشينه گهربار دارای ذکاوت و هوش بالايی هستند برخی از معضلات صنعت حمل و نقل کشور ساليان متمادی بدون گشايشی موجب خسران ملی و آزار فعالان اين صنف شده اند.
در نخستين گام و برنامه کوتاه مدت بايد منابع و کتب مربوط به تمام شقوق حمل و نقل مورد بازنگری و به روز رسانی قرار گيرند که منبع يادگيری و آموزش نسل آينده ساز اين پيشه خواهند بود. آنگاه در برنامه ميان مدت تشکل های صنفی ساماندهی شوند و موازی با آن علم روز اين صنعت توسط بزرگان و علمای اين صنف همچون استاد دانشمند و دانشمندان محترم اتاق بازرگانی بين المللی ايران و سازمان راهداری و حمل و نقل و ساير فعالان تدوين و ارائه گردد.
امروزه در بسياری از کشورهای جهان ساليانی است که در صنعت حمل و نقل مفاهيم کاربردی چون مبادله الکترونيکی داده ها، نقطه تجاری و ... مطرح و مورد استفاده قرار می گيرند.
3- مديريت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به استناد اختيارات قانونی فرصت حضور همه فعالان حمل و نقل، فارغ از نوع فعاليت در اين آزمون را می دهند و اين نشانگر اوج بزرگ منشی مديران حمل و نقل جاده ای کشور است.
اگر يک فعال حمل و نقل ريلی محمولات کانتينری يک عمر به حمل محمولات کانتينری از مبدا بندر عباس به مقصد بندر خشک آپرين مشغول باشد و به سبب علاقه وافر بر علم روز حمل و نقل کانتينری مسلط باشد اگر به سازمان محترم بنادر و دريانوردی مراجعه نموده و جهت راه اندازی يک شرکت کشتيرانی به پشتوانه سالها تجربه و دانش خود راهنمايی بخواهد آنان محترمانه در خروج را نشانش خواهند داد.
در حالت عام اين يک واقعيت انکار ناپذير است که اندوخته ها عملی و علمی يک مدير حمل و نقل جاده ای از حمل و نقل دريايی به نسبت يک کارمند شرکت کشتيرانی اندک است و بر عکس.
ادامه دارد ...
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.