| کد خبر: 57168 |

بزرگراه همت نیازمند همت مسئولان!

تین نیوز | استان البرز در مجموع نیم‌ درصد از کل راه‌های کشور را در خود جای داده ولی نزدیک به یک پنجم (18درصد) بار ترافیکی آن را به دوش می‌کشد.
 
طی چند سال گذشته با افزایش جمعیت و تعداد خودروهای عبوری از محورهای استان، البرزنشینان به ویژه کرجی‌ها ناچار به تحمل ترافیکی شده‌اند که بخش زیادی از آن به خودروهای آنها مربوط نمی‌شود.

 از میان محورهای پرتردد البرز، محور تهران – کرج به نسبت بقیه در وضعیت وخیم‌تری به سر می‌برد. روزانه بیش از 300 هزار خودرو از این محور عبور می‌کند و دود این تردد به چشم شهروندانی می‌رود که ناچارند بخش زیادی از دقایق عمرشان را در کلاف ترافیکی که به آنها تحمیل شده تلف کنند.
 
از اواخر دهه 70 که کرج گام‌های نخستین خود را برای تبدیل شدن به کلانشهری بی‌سر و ته برداشت، بحث‌هایی برای حل مشکلات ترافیکی این شهرستان مطرح شد. طرح‌ها و بحث‌هایی که تا استانی شدن البرز هم ادامه یافت ولی هیچ کدام عملی نشد.
 
از همان سال‌ها بحث دو طبقه شدن آزادراه تهران – کرج، شش خطه و 10 خطه شدن این آزادراه، مسیر زیرزمینی و... بارها مطرح شد اما در نهایت بعد از گذشت دو دهه اجرای پروژه ادامه اتوبان همت، نقطه امید شهروندانی شد که از ترافیک تحمیلی به ستوه آمده بودند. این پروژه یکی از طرح‌هایی بود که کورسوی امیدی دردل البرز‌نشینان ایجاد کرد و به آنها رهایی از کلاف سر در گم ترافیک تهران – کرج را نوید داد.
 
اتصال اتوبان شهید همت به کرج پروژه‌ای بسیار مهم و حیاتی است به طوری‌که مسئولان از آن به عنوان پروژه‌ای ملی یاد می‌کنند. اما علی‌رغم این نگاه ویژه، به دلیل برخی مشکلات تکمیل این پروژه به کندی پیش می‌رود.
 
اکثر معارضین قطعه دوم، سند ملکی رسمی ندارند
 
افشین پیرنون، مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان البرز گفت: پروژه همت از سه قطعه تشکیل شده که قطعه اول آن که پنج کیلومتر طول دارد و محدوده گرمدره را تحت پوشش قرار می‌دهد، درحال حاضر زیربارترافیک رفته است.
 
وی ادامه داد: یک و نیم کیلومتراز قطعه دوم که سه کلیومتر طول دارد و بناست تا شهرک جهان نما امتداد پیدا کند نیز تا کنون آسفالت شده است.
 
پیرنون با اشاره به برخی مشکلات موجود درمسیر احداث قطعه دوم این پروژه خاطرنشان کرد: در مسیر اجرایی این پروژه معارضینی وجود دارند که اکثر آنها اسناد ملکی رسمی ندارند و سالیان سال است که دراین منطقه سکونت دارند.
 
وی افزود: رفع مشکل این معارضین نیاز به اخذ مجوزهای خاص و رای مراجع قضایی دارد که این فرایند به دلیل پیچیدگی‌های خاصی که دارد زمان بر است.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان البرز اظهار کرد: به عنوان مثال اکثر ساکنان شهرک المهدی که محل زندگی‌شان در مسیر قطعه دوم قرار دارد جزء کسانی هستند که ملکشان سند رسمی ندارد.
 
وی یادآورشد: علاوه براین، معارضان قطعه دوم تنها مردم عادی نیستند بلکه باید تکلیف برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان و تعاونی‌هایی که دراین مسیر قرار دارند هم مشخص شود.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان البرز گفت: ازآنجایی که کارفرمای اجرای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراست، اداره کل راه و شهرسازی استان اطلاعات دقیقی در خصوص هزینه کرد این شرکت درخصوص آزادسازی زمین‌هایی که دراختیارمعارضین قرار دارد، در دست ندارد.
 
پیرنون ادامه داد: بدون شک قیمت‌های تملک درمحدوده اتوبان با فضاهای بین شهری بسیار متفاوت است بنابراین راضی کردن معارضین این مسیرکار بسیار دشواری است.
 
وی اضافه کرد: هرچند با همکاری استانداری البرز و پشتیبانی وزرات راه تا کنون مشکل بخش عمده‌ای از این معارضین حل شده ولی تملک تمام این مسیر نیازمند تخصیص اعتبار بیشتر و گذشت زمان است.
 
کمبود اعتبار روند تکمیل پروژه همت را کند کرده است
 
وی یادآورشد: پروژه همت، پروژه پیچیده‌ای است؛ چراکه درهر برهه و مرحله از روند احداث آن مشکل جدیدی نمایان می‌شود و روند تکمیل سریع آن را به وقفه می‌اندازد.
 
این مسئول افزود: معارضین و کمبود اعتبار تنها بخشی ازمشکلاتی است که روند تکمیل به موقع این پروژه را کند کرده است.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان البرز در خصوص زمان پیش بینی شده برای تکمیل قطعه دوم اتوبان شهید همت گفت: واقعیت این است که نمی‌توان زمان دقیقی برای تکمیل این قطعه اعلام کرد؛ چراکه برخی از مشکلات قابل پیش‌بینی نبوده و ناگهان بروز می‌کنند.
 
وی ادامه داد: با توجه به حجم پروژه و توان پیمانکار درتلاش هستیم تا درکوتاه‌ترین زمان ممکن قطعه دوم را به بهره‌برداری برسانیم.
 
قطعه سوم اتوبان همت درمرحله خاک‌برداری
 
وی درتوضیح روند پیشرفت قطعه سوم این بزرگراه گفت: با توجه به تغییر نقشه قطعه سوم، نباید انتظار داشت این قطعه طبق موعد مقرر تکمیل شود.
 
پیرنون افزود: هم اکنون ماشین‌آلات راه و شهرسازی در مسیر این قطعه مستقر شده و درحال انجام عملیات خاک‌برداری هستند.
 
وی اظهار کرد: درابتدا قرار بود قطعه سه به میدان امام حسین(ع) کرج متصل شود ولی با بررسی‌های کارشناسانه مشخص شد اتصال این قطعه به میدان امام حسین(ع) نتیجه‌ای جز افزایش ترافیک درون شهری کرج نخواهد داشت به همین دلیل نقشه این قطعه تغییر کرد.
 
70 میلیارد برای پروژه همت در نظر گرفته شده است
 
این مسئول گفت: با تغییر نقشه، قطعه سوم اتوبان شهید همت نرسیده به تونل بیلقان به جاده چالوس متصل خواهد شد.
 
وی درخصوص اعتبار درنظرگرفته شده برای تکمیل این پروژه درسال جاری افزود: درلایحه امسال 70 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه درنظرگرفته شده ولی معلوم نیست تا پایان سال چه میزان ازاین اعتبار تخصیص یابد.
 
تکمیل پروژه همت کارآسانی نیست
 
سید حمید طهایی، استاندارالبرز نیز درخصوص اهمیت تکمیل پروژه همت گفت: تکمیل این پروژه نقش به سزایی درکاهش ترافیک محور کرج- تهران دارد و باعث می‌شود زمان سفر ازتهران به کرج به 30 دقیقه برسد.
 
وی افزود: برای تکمیل این پروژه امسال اعتبارات ویژه‌ای درنظرگرفته شده که امید است طبق زمان بندی و به طور کامل تخصیص یابد.
 
طهایی خاطرنشان کرد: با توجه به برخی مشکلات مانند وجود معارضین و محدودیت‌های مالی تکمیل این پروژه آسان نیست ولی همه مسئولان باید تلاش کنند تا قطعه‌های دوم و سوم این پروژه هرچه  زودتر بهره‌برداری و زیر بارترافیک برود.
 
وی ادامه داد: این پروژه تنها به البرزنشینان مربوط نمی‌شود و به نوعی پروژه‌ای ملی محسوب می‌شود بنابراین مسئولان نیز باید به آن نگاه ملی داشته باشند و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تکمیل آن را در اولویت قرار دهند.
 
اعتبارات تخصیص یافته به پروژه همت کافی نیست
 
عزیزاکبریان، نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی گفت: ترافیک سنگین آزاد راه تهران – کرج یکی از معضلات و مشکلات مردم تهران و کرج شده است.
 
وی افزود: تعداد زیادی از البرزنشینان هرروزه به تهران سفر می‌کنند و برای رفت وآمد ناچارند ساعت‌ها ترافیک محور تهران – کرج را تحمل کنند.
 
اکبریان خاطرنشان کرد: در ساعات اولیه روز، در باند غرب به شرق و در هنگام غروب در باند شرق به غرب آزادراه تهران – کرج شاهد بار سنگین ترافیک هستیم و همین مسئله باعث شده تا چندین طرح برای مهار ترافیک این محور در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: امتداد بزرگراه همت تا کرج که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده است یکی از این طرح‌ها بوده است.
 
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر برای احداث و بهره‌برداری فاز دوم این طرح شاهد فعالیت‌های مستمری از سوی مدیران و مسئولان استان تهران و البرز هستیم.
 
وی در پایان گفت: بدون شک بودجه‌ای که برای کل پروژه در نظر گرفته شده است نمی‌تواند پروژه را به طور کامل به سرانجام برساند و برای اتمام پروژه نیازمند تخصیص اعتبارات جدید هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.