| کد خبر: 55045 |

در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ تخطی وزارتخانه های نفت و نیرو از قانون حریم راه ها

تین نیوز | معاون حریم و تاسیسات دفتر ایمنی راه ها و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه "بیشترین مشکلات ما با وزارت نفت برای گاز رسانی و وزارت نیرو برای لوله کشی و توزیع آب با استفاده از حریم راه است" تصریح کرد: نهادهای ذیربط هزینه های تملک اراضی در پروژه های خود را محاسبه نمی کنند و به بهانه ماده 17 در قانون ایمنی راه و راه آهن به ادارات راه و شهرسازی استان ها جهت اخذ مجوز نصب تاسیسات در حریم فشار می آورند.

سید احمد هاشمیان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به مشکلات پیش روی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بخش حریم راه ها اظهار داشت: نهادهای مسئول در بخش تاسیسات زیربنایی همچون وزارت نیرو و نفت با هدف اجرای پروژه در بخش حریم راه، هزینه تملک اراضی و آزادسازی در زمان تعریف پروژه را محاسبه نمی کنند.

وی افزود: طبق ماده 17 و تبصره های یک و سه قانون ایمنی راه ها و راه آهن ، (الحاق بموجب قانون اصلاح قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب 79)تنها در صورت عدم وجود فضای 30 متری در حاشیه جاده، نصب تاسیسات در حریم راه بلا مانع است، در حالی که این بند بهانه ای برای مسئولان استانی جهت فشار به ادارات راه و شهرسازی به منظور انجام تمام  امور مانند آب، برق، گاز در حریم راه ها شده است.

معاون دفتر ایمنی راه و حریم سازمان راهداری با بیان اینکه" نهادهای ذیربط هزینه های تملک اراضی در پروژه های خود را محاسبه نمی کنند" تصریح کرد: بیشترین مشکلات ما با وزارت نفت برای گاز رسانی و وزارت نیرو جهت لوله کشی و توزیع آب است.

هاشمیان بیان داشت: طی دو سال اخیر تلاش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، کاهش سهم نوار تاسیسات جهت جلوگیری از نصب تاسیسات در حریم راه بوده است و با توجه به قیمت زمین در استان های شمالی، عرض این نوار در استان های گلستان، مازندران و گیلان به 15 متر رسیده است.

وی تاکید کرد: برای ساخت و احداث هرگونه ابنیه فنی در شعاع پس نوار 30 متری و در محدوده 70 متری و همچنین مسیر دسترسی به جاده اصلی باید از اداره راه و شهرسازی استان مربوطه مجوزهای لازم اخذ گردد و پس از پایان 100 متر، هر گونه اقدامی خارج از حوزه وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود.

معاون حریم و تاسیسات دفتر ایمنی راه ها و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  یادآور شد: بر اساس نوع راه ها از حداقل 12.5 متر در راه های روستایی تا 60 متر در برخی آزادراه ها از انتهای عرض یک باند حریم راه مشخص می شود که یک نوار 30 متری برای نصب تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق و گاز و سپس تا شعاع 70 متر برای ساخت ابنیه فنی در حوزه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

گفتنی است، بر اساس ماده 17- ایجاد هرگونه ساختمان و دیواركشی و تاسیسات به شعاع صد (100) متر از انتهای حریم راهها و حریم راه آهن های كشور و در طول كنارگذرهائی كه وزارت راه و ترابری احداث نموده یا مینماید و یا مسئولیت نگهداری آنرا به عهده دارد بدون كسب مجوز از وزارت مذكور ممنوع می باشد .
وزارت راه و ترابری موظف است در مورد متخلفان برابر تبصره (1) ماده (6) قانون ایمنی راهها و راه آهن اقدام كند .
 
با تصویب این ماده تبصره ذیل ماده(15) لغو میگردد .
 
تبصره 1- وزارت راه و ترابری مكلف است نوع كاربری زمینهای اطراف راهها و راه آهن های كشور به عمق صد (100) متر را بعد از حریم قانونی آنها تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند و از متقاضیانی كه بر حسب ضرورت وفق ماده (15) همین قانون نیاز به احداث مستحدثاتی در حد فاصل فوق را داشته باشند وجوهی را بر اساس آیین نامهای كه به تأیید هیئت وزیران میرسد اخذ و به حساب خزانه واریز و صددرصد (100%) آن را به منظور ایمن سازی راهها به مصرف برساند .
 
تبصره 2- نظارت بر امر ساخت و ساز در حاشیه راهها و راه آهن تا شعاع صد (100) متر از منتهی الیه حریم قانونی آنها توسط وزارت مذكور اعمال میشود .
 
به وزارت یاد شده اجازه داده میشود به منظور ایجاد هماهنگی بر اساس موارد موضوع تبصره (1) همین ماده نسبت به صدور مجوز ایجاد مستحدثات به متقاضیان اقدام نماید . بدیهی است متقاضیان باید سایر مجوزهای لازم را از مراجع مربوط اخذ نمایند .
 
تبصره 3- ایجاد تأسیسات عمومی نظیر خطوط آب ، برق ، فاضلاب ، نفت ، گاز ، مخابرات و نظایر آنها با رعایت مسائل فنی و ایمنی مربوط به هریك ، تابع آئین نامه ای است كه ظرف سه ماه از تصویب این قانون به پیشنهاد وزیر راه و ترابری به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید . (الحاق بموجب قانون اصلاح قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب 79)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.