| کد خبر: 52400 |

گشایش تونل کندوان

تین نیوز | در تاریخ 27 اردیبهشت ماه سال 1317 تونل کندوان افتتاح شد؛ این یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مهندسی راه در کشور بود که پیش‌تر سابقه نداشت.

کار ساخت این پل از سال 1314 آغاز شد. مهندسان زبردست و کارگران بیل و کلنگ به دست دست به کاری کارستان و تاریخی زده‌اند؛ حفر 1886 متر تونل در دل سلسلسه جبال سخت و سنگی و نفوذناپذیر البرز.

ابوالحسن عميدي نوري از روزنامه نگاران آن زمان، در گزارشی چنین نوشته است: عبور از کوه بلند کندوان راحت‌تر و مدت آن کوتاه‌تر از مسافرت 1316بود؛ زيرا آن موقع هنوز تونل کندوان ساخته نشده بود و ما از پيچ و خم‌هاي وسيع براي رسيدن به قله کندوان عبور کرده بوديم و سپس مدتي هم در سرازيري آن راه وقتمان گرفته شده بود ولي اين مرتبه از تونل عبور مي‌نماييم، يعني يک چيز تازه و عجيبي مي‌بينيم که براي ما ديدني بود. دل کوه را شکافته بودند بيش از ربع ساعت از تونل مزبور مي‌گذشتيم که اميرحسين خان، نوه سپهسالار که مادرش خانم محترم‌السلطنه او را با لـله و پرستار تربيت نموده بود، چنان به وحشت افتاده بود که وقتي از آن طرف تونل خارج شديم نفس راحتي کشيده بلند بلند گفت: «الهي شکر».

من البته وقتی اين تونل را مي‌ساختند تا دهنه سمت تهرانش را ديده بودم زيرا کاميون وايت من که قبلا به شراکت با غلامرضا نوري مقدم خريده بودم چند ماهي در اينجا سمنت مي‌آورد که به نرخ آن روز ماهي سي‌هزار ريال از اين بابت به ما پول مي‌رسيد که توانستيم اقساط بدهي آن را بابت قيمت کاميون به شرکت سعد و پسران بدهيم يک مرتبه با نوري مقدم تا لب تونل آمده بوديم.

آن روز اين يک کار عجيب و غريب بود که بشود چند فرسخ طوري از دو سمت کوه دل آن را شکافت که اولاخط مستقيم در آمده به هم وصل شود. ثانيا سقف کوه نريخته، کارگران و مهندسين را نکشد. مهندس ساختمان و مهندس ناظر آن هم خارجي بودند. گويا دو شرکت دانمارکي يا سوئدي بودند که قرارداد ساختمان آن را داشتند و کار ساختمان اين تونل هم که نظر به نبودن بودجه‌اي براي آن داراي عرض کمي است که يک طرفه وسایل نقليه از آن عبور و مرور مي‌کند چهار سال طول کشيد؛ يعني از 1314 شروع شد و در سال 1317پايان يافت.

راه مزبور قبل از احداث اين تونل يک راه تابستاني بود؛ زيرا از آبان ماه تا ارديبهشت‌ماه قله کندوان دچار بوران‌ها و برف‌ها و يخبندان‌ها بود که به کلي بند مي‌آمد و ديگر قابل عبور ومرور نبود.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • farhad 0 0

    درود به شرف سازنده.