| کد خبر: 52201 |

ساده‌سازی شرایط تسهیلات بانکی، لازمه نوسازی ناوگان فرسوده باری در آذربایجان غربی

تین نیوز | فعالیت بیش از ۵ هزار خودور فرسوده در قالب ناوگان حمل و نقل باری در آذربایجان غربی، تسهیل اعطای تسهیلات بانکی را ناگذیر کرده است.
 
عمر ناوگان و کاهش این رقم یکی از ضروریات مهم در تامین سلامتی و ایمنی سفرهای جاده‌ای به شمار می‌رود و از طرفی به لحاظ اقتصادی و به صرفه بودن فعالیت در این بخش نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند ولی با وجود این تاثیرگذاری، طرح نوسازی از سال‌های گذشته به صورت راکد باقی مانده است و همین امر افزایش بیش از پیش تعداد ناوگان فرسوده کشور و به تبع آن آذربایجان غربی را که در حدود 100 درصد جابجایی‌های از طریق ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود، در پی داشته است.
 
اعطای تسهیلات به ناوگان فرسوده توسط تعداد معدودی از بانک‌ها انجام می‌شد که در سال‌های گذشته هم محدودیت‌های اعتباری در بانک‌های عامل، مشکلات اقتصادی در کشور و کاهش درآمد صاحبان ناوگان دست به دست هم داد تا نوسازی ناوگان به یک طرح به کما رفته درآید.
 
پیش‌تر استاندار آذربایجان غربی نیز در این زمینه با تاکید بر ضرورت اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده در سریع‌ترین زمان ممکن اظهار کرد: حمل و نقل شریان اقتصادی هر جامعه‌ای به شمار می‌رود و با فراز و نشیب‌های اقتصادی توسعه کمی را در این بخش شاهد بودیم درحالیکه می‌توان با توجه ویژه به این صنعت در احیای اقتصاد استان گام‌های سازنده‌ای برداشت.
 
قربانعلی سعادت بالا بودن سن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کالای استان را نشان دهنده کم توانی اقتصادی فعالان این عرصه دانست و تصریح کرد: دلیل اصلی این مشکل کشاورزی بودن آذربایجان غربی و ارزش افزوده پایین این بخش بوده که روند فعالیت حمل و نقل جاده‌ای از نظر اقتصادی را نیز متاثر کرده است.
 
وی با بیان اینکه حمل و نقل یکی از بخش‌های مهم در تولید درآمد ناخالص ملی است، ‌ ادامه داد: برای بهینه سازی فعالیت در این عرصه تلاش می‌شود تا از امتیاز منطقه ویژه اقتصادی برای کل استان بهره گرفته و از این بستر نسبت به واردات ناوگان جدید و به روز اقدام شود اما در کنار آن نباید از نوسازی ناوگان متردد در مسیرهای برون استانی غفلت کرد و از پیشنهادات در این زمینه استقبال می‌کنیم.
 
ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای
 
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را یکی از اولویت‌های اساسی برای کیفی سازی خدمات در این بخش دانست و گفت: برای تحقق این امر عمیاتی کردن طرح‌های مختلفی از جمله واردات کامیون‌های با عمر کمتر از 3 سال با تعرفه‌های پایین گمرکی در دستور کار قرار دارد.
 
مجتبی رحمانی اظهار داشت: بخش حمل و نقل جاده‌ای یکی از بهترین عرصه‌ها برای سرمایه گذاری در جهت اشتغال زایی و توسعه به شمار می‌رود و باید زیرساخت‌های لازم جهت تسهیل فعالیت در این بخش از طریق نوسازی ناوگان و توجه ویژه به حوزه راهسازی فراهم شود.
 
وی تصریح کرد: باید در سریع‌ترین زمان ممکن طرح نوسازی ناوگان فرسوده از سر گرفته شود چراکه هرنوع تعلل در این خصوص بر بدنه اقتصادی کشور لطمه وارد می‌کند.
 
رحمانی با اشاره به مزیت‌های نوسازی ناوگان یادآور شد: کاهش عمر ناوگان، ارتقاء ایمنی، پایش آلودگی محیط زیست و کاهش مصرف سوخت تنها بخشی از این مزیت‌ها است.
 
وی در خصوص دلایل رغبت کم برخی صاحبان ناوگان فرسوده به نوسازی وسایل نقلیه اضافه کرد: در بخش حمل و نقل کالا مشتریان توجهی به نوع وسیله نقلیه و مدل آن ندارند و تنها رسیدن کالا به مقصد برای آن‌ها حائز اهمیت است و از طرفی برخی سخت گیری بانک‌ها برای بهره‌مندی از تسهیلات نوسازی در ‌‌نهایت باعث بی‌می‌ل شدن صاحبان خودرو‌ها به استفاده از وام می‌شود.
 
رحمانی افزود: با در نظر گرفتن جنبه‌های پنهان ضرورت این طرح برای رانندگان به لحاظ ایمنی و اقتصادی باید طرف مقابل یعنی دولت مشوق‌های لازم را ایجاد کند.
 
میانگین عمر ناوگان باری آذربایجان غربی بیش از میانگین کشوری است
 
رئیس اداره حمل و نقل کالای اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان باری استان به 18.1 سال بوده و این درحالیست که میانگین کشوری17.4 سال است، گفت: هم اکنون در آذربایجان غربی 18 هزار و 690 دستگاه وسیله نقلیه جاده‌ای کالا وجود دارد و از این تعداد افزون بر 5100 دستگاه وسیله نقلیه جاده‌ای باربری با عمر بالای 30 سال فعالیت دارند که نیازمند نوسازی هستند، این میزان ناوگان فرسوده بیش از یک چهارم کل ناوگان جاده‌ای کالای استان را در بر می‌گیرد که نشان از ضرورت اجرای طرح نوسازی است.
 
امیر عشقی افزود: از 8 سال گذشته پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان انجام نشده است چراکه از یک سو بازپرداخت تسهیلات از سوی وام گیرندگان دچار مشکل شد و از طرفی نظارت مناسبی برای نحوه مصرف تسهیلات پرداختی برای هدف مورد نظر انجام نگرفت.
 
وی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن متوسط عمر ناوگان باری استان و فعالیت بیش از 3 درصد ناوگان با عمر بالای 30 سال کشور در اذربایجان غربی نوسازی این وسایل نقلیه بسیار ضروری است و پیشن‌ها می‌شود 70 درصد از کل قیمت خرید وسیله نقلیه به‌صورت تسهیلات بانکی پرداخت و مابقی نیز بصورت آورده شخصی تامین شود.
 
به گفته وی با درنظر گرفتن قیمت واحد ناوگان به مبلغ 400 میلیون تومان، رقمی معادل 2 هزار میلیارد و 352 میلیون تومان برای نوسازی ناوگان فرسوده استان مورد نیاز است.
 
عشقی در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص واردات کامیون‌های با عمر کمتر از 3 سال اقدامی شده است، گفت: تاکنون برای واردات افزون بر هزار دستگاه کامیون از طرف شرکت‌های حمل و نقل کالا درخواست ارائه شده است که مراحل اخذ مجوز برای این درخواست‌ها در حال انجام است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.