| کد خبر: 45708 |

جاده سنندج–مریوان در انتظار اعتبار / گردنه های خطرناک حذف می شوند

تین نیوز | عمر پروژه راهسازی سنندج به سمت مریوان همچنان افزایش می یابد و بر اساس اعلام مسئولان و متولیان، افزایش اعتبارات از نیازهای اصلی و ضروری برای تسریع در احداث و بهره برداری این پروژه است.
 
کردستان جزو استان هایی در کشور است که ارتفاع زیادی از سطح دریا دارد به گونه ای که میانگین ارتفاع سنندج مرکز این استان از سطح دریا ۱۴۸۰ متر است و همین امر باعث شده که شرایط کوهستانی و سختی بر جاده های آن حاکم باشد.
 
شرایط توپوگرافی و کوهستانی بودن استان موجب شده که همواره عملیات راهسازی در آن با مشکلات فراوانی مواجه شود و اجرای پروژه های این حوزه بسیار زمان بر بوده و هزینه های بیشتری را هم بر دولت تحمیل کند.
 
کردستان دارای بیش از ۳۰ گردنه بدون احتساب مسیرهای روستایی است که طول آنها بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر است و به همین دلیل تسطیح این گردنه ها یکی از نیازهای لازم برای تسهیل در تردد مردم است.
 
در میان راه های استان مسیر سنندج- مریوان به طول ۱۲۵ کیلومتر یکی از راه های صعب العبور و مهم به لحاظ وجود مرز رسمی باشماق مریوان که سومین مرز فعال کشور به شمار می رود، است.
 
مسیر سنندج-مریوان به سه بخش شامل از سه راهی مریوان تا سه راهی تیژتیژ به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر، از سه راهی تیژتیژ تا سه راهی گاران به طول ۵۴ کیلومتر و از سه راهی گاران به مریوان به طول تقریبی ۹ کیلومتر تقسیم شده است.
 
در این مسیر، گردنه صعب العبور تیتور واقع شده که یکی از مشکلات اساسی چنین گردنه های صعب العبوری کاهش سرعت وسایل نقلیه اعم از سبک و سنگین به ویژه در سمت سربالایی بوده که محدودیت دید و سبقت را هم به همراه دارد، است.
 
موارد مذکور افزایش تراکم وسایل نقلیه را در پی خواهد داشت و همین امر هم موجب افزایش مصرف سوخت و افزایش زمان سفر و کاهش ایمنی تردد می شود.
 
۷۰ میلیارد ریال برای اتمام پروژه باند کندرو گردنه تیتور نیاز است
به گفته مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان یکی از راهکارهای مناسب رفع مشکلات ذکر شده در گردنه های صعب العبور ایجاد باند کندرو برای تردد وسایل نقلیه سنگین و فراهم کردن امکان سبقت برای وسایل نقلیه سبک است.
 
محمدراشد مدرس گرجی با اشاره به اینکه طول گردنه تیتور ۱۰ کیلومتر است، افزود: عملیات اجرای این پروژه از سال ۹۱ آغاز شده و تاکنون ۴ تا ۴.۵ کیلومتر از آن به بهره براری رسیده است.
 
وی با بیان اینکه تاکنون ۳ میلیارد تومان برای احداث این پروژه اعتبار هزینه شده است، بیان کرد: برای اتمام این پروژه به ۷۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.
 
وی اظهارداشت: از آنجا که این مسیر تزانزیتی است لذا اتمام پروژه احداث باند کندرو در این گردنه بی شک صرفه اقتصادی فراوانی هم برای کشور و هم استان به همراه خواهد داشت.
 
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستانی کی دیگر از پروژه های این اداره کل را پروژه تعریض مسیر مریوان با شماق ذکر کرد و افزود: طول مسیر مریوان با شماق ۱۸ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر آن تعریض شده و ۶ کیلومتر آن باقی مانده است.
 
طول مسیر سنندج- مریوان به ۱۰۵ کیلومتر کاهش می یابد
مدير ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی كردستان هم در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه های راه و راهداری محور سنندج- مریوان با اشاره به اینکه مسیر سنندج به مریوان ۱۳۵ کیلومتر است، گفت: برای افزایش ایمنی و کوتاه کردن طول این مسیر از ۱۳۵ کیلومتر به ۱۰۵ کیلومتر طرح هایی توسط اداره کل اجرا شده است.
 
رامین محمودی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از مسیر سنندج به مریوان(محورتودار-شویشه) به طول ۲۳ کیلومتر به بهره برداری رسیده است.
 
وی بیان کرد: واریانت جدید محور تودار- شویشه باعث حذف گردنه ۸ کیلومتری خروسه که در فصل زمستان بسیار سخت گذربود، شده است.
 
وی به مزایای بهره برداری از این پروژه اشاره کرد و افزود: کاهش طول مسیر از ۱۸ کیلومتر به ۱۶ کیلومتر، کاهش هزینه های سوخت ناشی از کاهش زمان سفر و طول مسیر، حذف نقاط حادثه خیز و پرخطر گردنه خروسه و سه راه علی آباد و افزایش ایمنی در هدایت ترافیک و کاهش هزینه های ناشی از تصادفات رانندگی از جمله مزایای پروژه محور تودار-شویشه است.
 
مدير ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی كردستان عنوان کرد: در محور تیژتیژ-گاران علاوه بر دو تونل همرو و گزردره تونل دیگری به نام باغان هم از دوسال پیش عملیات احداث آن شروع شده است.
 
محمودی با اشاره به اینکه طول تونل باغان ۱۸۵۰ متر است، بیان کرد: ظرف مدت ۲، ۳ ماه گذشته ۱۲۰ متر حفاری در این تونل انجام شده است.
 
پیشرفت ۹۸ درصدی تونل همرو وگزردره در بخش حفاری و تحکیم
از سه راهی تیژتیژ تا سه راهی مریوان به شش بخش عملیاتی تقسیم شده است که در مجموع دارای سه دهانه تونل است که از این تعداد دو دهانه تونل به نام های همرو و گزردره در قالب این پروژه است.
 
از دهنه خروجی تونل همرو تا گزردره ۲ تا ۲.۵ کیلومتر فاصله وجود دارد، کارفرمای پروژه احداث این دو پل اداره کل راه و شهرسازی استان و مشاور هم مهندسین مشاور راه یاب ملل هستند.
 
پیمانکار پروژه احداث تونل های همر و گزردره شرکت ساختمانی معتبر است که مدیر پروژه این شرکت در جریان بازدید خبرنگاران استان از این پروژه عنوان کرد: قرارداد نخست ما که شامل حفاری و تحکیمات اولیه، لاینینگ و گالری تونل گزردره وحفاری و تحکیمات اولیه هدینگ تونل همرو و پرتال های ورودی و خروجی تونل ها است در مورخ ۲۲ تیرماه سال ۸۸ منعقد شده است.
 
سید نظام موسوی مبلغ اولیه پیمان را ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و اظهارداشت: برآورد پیمان دوم برای بخش تکمیلی هم بیش از ۱۷ میلیارد تومان بوده است.
 
وی ادامه داد: در تونل ۱۳۲۶ متری همرو تاکنون ۹۷۲ متر عملیات لاینینگ و در تونل ۳۰۸ متری گزردره هم ۲۸۰ متر عملیات لاینینگ انجام شده است.
 
وی از پیشرفت ۹۸ درصدی تونل های همرو و گزردره در بخش حفاری و تحکیم خبر داد و گفت: این دو تونل دربخش لاینینگ هم بالغ بر ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
 
موسوی اعلام کرد: برای اتمام این پروژه حداقل ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین و اختصاص آن این دو تونل تا پایان ۹۴ به بهره برداری می رسند.
 
وی با اشاره به اینکه احداث این دو تونل به صورت مستقیم برای ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر شغل ایجاد کرده است، بیان کرد: میزان مطالبات ما تا پایان بهمن ماه امسال ۷.۵ میلیارد تومان است.
 
وی به مشکلات این پروژه هم اشاره کرد و افزود: در کشور ما یکی از مهمترین مشکلات اجرای پروژه های عمرانی مربوط به اختصاص کمترین هزینه برای فاز مطالعات است که همین امر موجب سه تا چهار برابر شدن هزینه ها در حین اجرا می شود.
 
موسوی ادامه داد: طول اولیه تونل همرو ۹۴۵ متر بود که به دلیل عدم تطابق مطالعات زمین شناسی با وضعیت موجود و اصلاح شیب طولی تونل در طی اجرای پروژه طول تونل افزایش پیدا کرد و تغییر اساسی هم در تحکیمات اولیه اعمال شد.
 
با احداث این دو تونل ۶ کیلومتر گردنه حذف شده است و کاهش طول مسیر سنندج به مریوان را در پی خواهد داشت و با توجه به اینکه مهمترین مسیر ارتباطی به مرز باشماق محور سنندج-مریوان است هرچه سریعتر این دو تونل و سایر پروژه های موجود در این مسیر به بهره برداری برسند از نظر اقتصادی به نفع کشورمان و به تبع کردستان خواهد بود و به عبارتی می توان گفت آغازی برای تحول اقتصادی در این منطقه خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.