| کد خبر: 43981 |

جلسه معاون وزیر برای خرم آباد - پل زال / ایمن سازی آزادراه ترانزیتی

تین نیوز | بدنبال انعکاس مشکل ریزش صخره ها در آزادراه خرم آباد - پل زال و پیگیریهای مسئولان استان موضوع ایمن سازی این آزادراه ترانزیتی در دستور کار معاون وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.
 
امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مشکل سقوط تخته سنگ های مربوط به صخره های اطراف آزادراه خرم آباد - پل زال به دلیل زمین لغزش در منطقه نیست.
 
وی ادامه داد: علت این مشکل به ضعف در عملیات "لق گیری" و راهداری در مسیر این آزادراه برمی گردد.
 
ضعف در عملیات راهداری سرمایه گذاران
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری های مدیر کل راه و شهرسازی لرستان و انتقال مشکلات در این زمینه بیان داشت: متاسفانه در بخش عملیات راهداری برخی سرمایه گذاران پروژه های راهسازی ضعیف عمل می کنند.
 
امینی افزود: علت ضعف در عملیات راهداری این است که بخش درامدی آنها در آزادراه مناسب و مساعد نبوده و چون درآمد کافی برای راهداری ندارند در این زمینه ضعیف عمل می کنند.
 
وی با بیان اینکه آزادراه خرم آباد - پل زال یکی از سنگین ترین آزادراههای کشور بوده است عنوان کرد: نزدیک به ۴۵ کیلومتر تونل در این آزادراه حفاری شده که این عملیات بسیار سنگین و هزینه بر بوده است.
 
کمک راه و شهرسازی برای روسازی آزادراه
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه گذار در اجرای آزادراه خرم آباد - پل زال فداکاری کرده است افزود: ما نیز باید در حوزه راهداری به بهره بردار آزادراه کمک کنیم.
 
امینی عنوان کرد: در این راستا تمهیداتی برای تامین قیر مورد نیاز و اجرای عملیات روسازی آسفالت آزادراه خرم آباد - پل زال اندیشیده شده است.
 
جلسه برای لق گیری صخره های کنار آزادراه
وی در مورد عملیات راهداری و لق گیری صخره های کنار آزادراه نیز تصریح کرد: در این زمنه نیز جلسه ویژه ای با مسئولان آزادراه برگزار و موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.
 
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مورد عوارض بالای این آزادراه نیز گفت: خرم آباد - پل زال گرانترین عوارضی کشور نبوده و آزادراه پل زال به اندیمشک گران تر است.
 
امینی با بیان اینکه گرانی عوارض آزادراه به حجم و میزان سرمایه گذاری ارتباط دارد خاطرنشان کرد: بهره برداری ۲۰ ساله از آزادراه خرم آباد - پل زال با توجه به حجم هزینه های صورت گرفته بازگشت سرمایه را به دنبال ندارد.
 
وی با بیان اینکه این آزادراه باید حداقل سالی ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان درآمد داشته باشد گفت: در حال حاضر رقم درامد آزادراه بسیار کمتر است.
 
اخذ عوارض در آزادراه تابع عرضه و تقاضا
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یکی از محاسن آزادراه خرم آباد - پل زال را کوتاه کردن ۶۰ کیلومتری مسیر و صرفه اقتصادی بالای آن دانست و افزود: این در حالیست که هم اکنون یک راه رقیب یعنی چهارخطه پلدختر را در دستور کار داریم.
 
وی یکی دیگر از دلایل عدم استقبال از این آزادراه را بیشتر بودن ارتباط محلی از ارتباط منطقه ای دانست و افزود: آزادراه خرم آباد - پل زال گلوگاه کریدور شمال - جنوب کشور است که امیدواریم بتوانیم ترافیک را به سمت این آزادراه سوق دهیم.
 
امینی با بیان اینکه در اخذ عوارض در آزادراهها اعتقاد ما بر این بوده که عرضه و تقاضا حاکم است ادامه داد: بهره بردار آزادراه تا جایی می تواند عوارض را بالا ببرد که ترافیک عبوری را از دست ندهد.
 
ترافیک محور قدیم خرم آباد - پلدختر همچنان سنگین است
وی در پاسخ به اظهار نظر خبرنگار که همچنان ۷۰ درصد ترافیک محور جنوب به دلیل عوارض بالای آزادراه خرم آباد - پل زال بر روی محور قدیم قرار دارد نیز گفت: در حال حاضر ترافیک سنگینی در آزادراه وجود ندارد ولی رقم تردد در محور قدیم نیز ۷۰ درصد نیست.
 
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تایید این نکته که هم اکنون ترافیک سنگینی بر محور قدیم حاکم است افزود: عمده این ترافیک مربوط به کامیون هایی است که از سمت مرز پرویزخان وارد کشور شده و مسیر حرکت آنها از طرف کرمانشاه و کوهدشت به سمت اهواز و بندرامام برای صادرات است و مسیر دیگری غیر از عبور از محور قدیم را ندارند.
 
امینی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که ترافیک عبوری از محور شمال به سمت جنوب را به سمت آزادراه خرم آباد - پل زال سوق دهیم.
 
حوادثی که باید جدی گرفته شوند
بنابر این گزارش صخره ها و کوههای حاشیه آزادراه خرم آباد - پل زال به دلیل نوع خاک منطقه مستعد ریزش و لغزش هستند و تاکنون در باران های مختلف بارها این جاده به دلیل ریزش صخره ها مسدود شده است.
 
در یکی از این حوادث شامگاه سیزدهم فروردین ماه سالجاری شدت گرفتن بارشها منجر به لغزندگی صخره های اطراف آزادراه خرم آباد - پل زال شد و این امر در نهایت سقوط تخته سنگها از کوه را به دنبال داشت که این موضوع منجر به خسارت به یک دستگاه اتوبوس عبوری از این محور و زخمی شدن سه نفر از سرنشینان این اتوبوس شد.
 
این در حالیست که پیش از آن نیز در حادثه ای که ۲۲ آذرماه سال گذشته رخ داد ریزش صخره ها منجر به خسارت به یکی از تونلهای آزادراه خرم آباد - پل زال شده بود.
 
خبرگزاری در این راستا در گزارشهای مختلفی از مصائب آزادراهی با گران ترین عوارضی کشور گفت و حوادثی که جدی گرفته نمی شوند تا پای این آزادراه پرمخاطره به کارگروه ایمنی و کاهش تلفات و سوانح جاده ای استان نیز کشیده شود.
 
آزادراه خرم آباد - پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر ۷۵۰میلیارد تومان با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی احداث شده است.
 
آزادراه خرم آباد - پل زال دارای حدود ۲۶ کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره ای است و برای ساخت این آزاد راه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب عملیات کوه بری انجام شده است.
 
این آزادراه دارای نزدیک به ۲۸ تونل بوده و تونل "گندمکار" بزرگترین تونل این مسیر است که بیش از دو هزار و ۳۰۰ متر طول دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.