| کد خبر: 39250 |

موبیلیتی مهم‌ترین مفهوم در دنیای جدید است

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: 1800 دوربین جدید در جاده‌ها نصب می‌شود كه تعداد دوربین‌ها چهار برابر می‌شود و امیدوارم تشریفات اداری آن در سال 93 انجام شود تا هرچه زودتر جاده‌های ایران از این فناوری بهره‌مند شوند و نخستین راه مدرن‌سازی مدیریت شبکه حمل و نقل، یکپارچگی و تبادل اطلاعات است .

به گزارش تین نیوز از  وزارت راه و شهرسازی،  عباس آخوندی در نخستین همایش سیستم‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای که صبح امروز سه‌شنبه ۳۰ دی ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در این همایش اظهار کرد: امیدواریم همه دست در دست یکدیگر به سمت مدرن‌سازی حمل و نقل ایران در همه شقوق به ویژه حمل و نقل جاده‌ای برویم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آنچه جهان مدرن را از جهان پیش از خود تفکیک می‌کند، کشف و اختراع موتور است، ادامه داد: این پدیده سرعت جابه‌جایی در سطح جهان را توسعه داد و می‌توان گفت این مسئله اصلی‌ترین تفاوت میان دنیای مدرن و دنیای پیش از آن است. این‌گونه بود که حجم تردد و حمل و نقل کالا و مسافر در جهان افزایش یافت.

وی با بیان این‌که در این مرحله سرعت جابه‌جایی داده از موتور به الکترون تغییر یافت اظهار کرد: این دو مفهوم که اساسا سبک و مفهوم زندگی را به صورت کامل تغییر داد، بسیار حائز اهمیت هستند و عدم توجه به آن‌ها زمینه‌های عدم آسایش را فراهم می‌کند.

آخوندی با بیان اینکه این مفهوم، همان موبیلیتی و حرکت‌پذیری است، ادامه داد: موبیلیتی و امکان حرکت‌پذیری در سطح جهان مهم‌ترین مفهوم در دنیای جدید است. وقتی پدیده‌ای در جایی رخ می‌دهد، تأثیر خود را بر جهان اعمال می‌کند. بزرگترین بزرگراه‌های تهران گاهی سرعتی کمتر از هفت کیلومتر برای تردد را فراهم می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که بی‌شک مشکلی در این میان وجود دارد و این مشکل علاوه بر تأثیر بر حرکت‌پذیری، زندگی را دچار مشکلات بسیاری کرده است.

رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه حجم سوخت استفاده شده نیز زندگی را دچار مشکل کرده است، ادامه داد: این مسئله از نظر اقتصادی تأثیرات نامطلوبی دارد و یکی دیگر از مضرات ترافیک عدم کارآیی اقتصادی است. تلفات جاده‌ای و توسعه فقر نیز از دیگر پیامدهای آن است.
 
پیش‌بینی تردد ۴۰ میلیون خودرو ‌ در ۲۰ سال آینده 
  وی افزود: در دهه هفتاد کمتر از پنج میلیون خودرو در جاده‌های کشور تردد داشتند اما امروز حدود ۱۷ میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند و بر اساس پیش‌بینی‌ها در ۲۰ سال آینده بالغ بر ۴۰ میلیون خودرو در کشور وجود خواهد داشت. این وضعیتی است که در دنیای مدرن شرایط خود را بر ما تحمیل می‌کند؛ در واقع ما دچار چرخه باطل و ناکارآمد شده‌ایم که باید راهی برای خروج از آن پیدا کنیم در غیر این صورت ادامه این روند باعث کاهش سطح سرویس‌دهی جاده‌ها می‌شود.
آخوندی ادامه داد: در این شرایط آزادراه‌ها ایجاد می‌شوند؛ اما به تدریج تبدیل به توقف‌گاهی می‌شوند که سودی به همراه ندارند. باید انگاره ذهنی را عوض کرد. برای تغییر این انگاره در صنعت حمل و نقل، مدیریت داشته‌هایمان از مهم‌ترین موارد به شمار می‌آید. من معتقدم که این مسئله بسیار حائز اهمیت است؛ با حساب سرانگشتی می‌بینیم که اگر بخواهیم به میزان جاده‌های موجود جاده بسازیم به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم بنابراین می‌بینیم که سرمایه بزرگی در اختیار داریم که باید با بهره‌وری مدیریتی از آن بهره‌مند شد.
وی با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم شاخصه راه را مورد بررسی قرار دهیم، احداث راه جدید نخستین چیزی است که به ذهن‌مان خطور می‌کند ادامه داد: من با این مسئله موافق نیستم و حتی در طرح احداث ۱۰ کریدور توسعه ملی ایران پیش‌بینی شده که به مبلغی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه حمل و نقل جاده‌ای نیاز است اما سؤال اینجاست که آیا با این کار می‌توان قدرت حرکت‌پذیری را افزایش داد؟ سرعت رشد وسایل نقلیه موتوری بیشتر از سرعت توسعه جاده‌هاست.
 
نخستین راه یکپارچگی تبادل اطلاعات است  
وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابراین در کنار توسعه جاده نیاز به مدرن‌سازی مدیریت شبکه حمل و نقل داریم که نخستین بحث آن پذیرش یکپارچگی است؛ باید قبول کرد که رویکرد و حس تعلق سازمانی وجود دارد که مانعی در برابر افزایش مدیریت و بهره‌وری است. در دوران مدیریتم سعی داشتم که مفهوم یکپارچگی را در بحث مدیریت بین شهری و درون شهری مطرح کنم و در حال حاضر نیز مهمترین بحث ما در وزارت راه و شهرسازی یکپارچگی است؛ وقتی گفته می‌شود دولت قصد سرویس‌دهی به مردم را دارد پس باید همه سازمان‌های مرتبط در آن حوزه به صورت یکپارچه عمل کنند.
آخوندی با بیان اینکه نخستین راه یکپارچگی تبادل اطلاعات است، خاطرنشان کرد: اقداماتی در حال اجراست که می‌توان به ایجاد سامانه مشترک اطلاعات و آمار سوانح اشاره کرد؛ این سامانه از تجمیع آمار پلیس راه، سازمان امداد و نجات جاده‌ای، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و غیره به دست می‌آید که در نهایت بر روی یک سامانه قرار می‌گیرد و برای همه در دسترس است. همچنین با این لینکِ اطلاعات، سرعت رسیدگی به حوادث افزایش می‌یابد؛ وجود چنین سامانه‌ای علاوه بر آنکه در بخش اطلاعات سوانح تأثیر چشمگیری دارد در جهت پیشگیری نیز مفید است.
وی ادامه داد: با توجه به آنچه در خصوص لزوم یکپارچگی در سیستم هوشمند مدیریت جاده‌ها گفته شد، مدیریت پلیس ترافیک درون و برون شهری نیز باید به صورت یکپارچه عمل کند.
 
۱۰۰ هزار کامیون در سال گذشته هیچ بارنامه‌ای دریافت نکردند
  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هدف هوشمندسازی تنها ایمنی نیست ادامه داد: ایمنی تنها یکی از اهداف هوشمندسازی است؛ در حال حاضر ۴۸۰ هزار کامیون در کشور کارت سوخت دارند ولی حدود ۱۰۰ هزار کامیون حداقل در سال گذشته در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هیچ بارنامه‌ای دریافت نکردند در این شرایط هیچ اطلاعی از تردد آنها در دست نیست. می‌بینیم که مدیریت سوخت تا چه میزان به اطلاعات نیاز دارد. به این ترتیب مواردی چون مدیریت سوخت ترانزیت، افزایش درآمدهای ترانزیتی و توزیع یکنواخت بار در سطح جاده‌ها به هوشمندسازی جاده‌ها نیاز دارد.
وی با بیان اینکه بار محوری‌ وارد شده بر کف جاده‌ها یکی از عواملی است که بیشترین ضربه را به جاده‌ها وارد می‌کند و از عمر مفید آن‌ها می‌کاهد بر بحث هوشمندسازی تأکید و اظهار کرد: مواردی چون افزایش سرعت امداد و نجات، کاهش تلفات، بهینه‌سازی مسیر حرکت و افزایش ترانزیت متأثر از مدیریت هوشمندسازی خواهد بود.
 
40 درصد جاده‌ها در وضعیت بد یا بسیار بد قرار دارند  
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر حدود 48 هزار کیلومتر راه شریانی در کشور وجود دارد که بیش از 75 درصد حمل و نقل کشور از طریق این راه‌ها انجام می‌شود. شرمنده‌ام که بگویم به دلیل عدم توجه به نگهداری و بهسازی جاده‌ها در سال‌های گذشته، امروز بیش از 40 درصد این جاده‌ها در وضعیت بد یا بسیار بد قرار دارند که نشان می‌دهد علاوه بر راهسازی تا چه میزان نیاز به بهسازی جاده‌ها در کشور وجود دارد. به این ترتیب عهد کردیم که در بودجه راهداری، صرف راهسازی نشود و بودجه راهداری افزایش یابد.
آخوندی افزود: در حال حاضر مجموع دوربین‌هایی که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس در جاده‌های کشور نصب شده کمتر از 500 دستگاه است. بنا شد که در قدم نخست این دوربین‌ها به یکدیگر مرتبط شوند که در نتیجه با اجرای این طرح، توان اعمال قانون توسط پلیس دو برابر می‌شود. در گام بعدی مقرر شد 1800 دوربین در جاده‌های کشور نصب شود که با این کار تعداد دوربین‌های جاده‌ای کشور حدود چهار برابر خواهد شد؛ امیدوارم تشریفات اداری آن در سال 93 انجام شود تا هرچه زودتر جاده‌های ایران از این فناوری بهره‌مند شوند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ در قدم بعدی سعی داریم که در جهت یکپارچگی مدیریت درون و برون‌شهری گام برداریم زیرا با افزایش این یکپارچگی سرعت حرکت و ایمنی راه‌ها افزایش می‌یابد.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.