| کد خبر: 37559 |

ایران آماده بازگشایی مرز خسروی برای تردد زوار است

تین نیوز | مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی مرز رسمی خسروی و از سرگیری تردد زوار عتبات عالیات از این مرز خبر داد.
 
'شهریاری حیدری' درباره نتایج سفر هیات سیاسی و اقتصادی کرمانشاه افزود: در سفر چهار روزه هفته گذشته به عراق و در دیدار با مسووولان استان دیاله از جمله استاندار، رییس و اعضای مجلس شورای این استان و همچنین مقامات بغداد در خصوص تامین امنیت مسیر خسروی به سمت بغداد بحث و رایزنی شد.
 
وی تصریح کرد: قرار بر این شد که مقامات استان دیاله پیگیر این مساله باشند و مقامات بغداد نیز بازدید میدانی در راستای تامین امنیت مسیر خسروی به سمت بغداد را انجام دهند.
 
وی اظهار داشت: هم اکنون آن سوی مرز خسروی بطور کامل پاکسازی نشده است و مرز بین المللی خسروی با وجود داشتن ظرفیت بالا به علت ناامنی های موجود در خاک عراق مسدود است.
 
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری با اشاره به ظرفیت های موجود در پایانه بین المللی مرز خسروی بعنوان بزرگترین پایانه مرزی در غرب آسیا گفت: ایران برای بازگشایی این مرز آمادگی کامل دارد و هیچ گونه مشکلی دراین زمینه وجود ندارد.
 
حیدری بیان کرد: در خصوص راه اندازی مرز سومار نیز با وزیر اقتصاد عراق رایزنی های لازم صورت گرفت تا مجوز استقرار گمرک در این مرز را در هفته آینده ابلاغ کند.
 
وی ابراز امیدواری کرد تا با استقرار دستگاه های خدمات رسان از سوی طرف عراقی و رفع مشکلات موجود، مبادلات تجاری در بازارچه مرزی سومار در آینده نزدیک آغاز شود.
 
وی علت اصلی تاخیر در راه اندازی نشدن بازارچه سومار را استقرار نیافتن گمرک عراق در آنسوی مرز عنوان کرد و گفت: با ابلاغ مجوز استقرار گمرک توسط وزیر اقتصاد عراق، با فاصله کوتاهی شاهد راه اندازی و فعالیت پیله وری صادرات کالا در مرز سومار خواهیم بود.
 
وی افزود: در مجموع 25 جلسه فشرده با مقامات عراقی در بغداد و استان دیاله انجام شده است و امیدواریم هرچه سریعتر شاهد فعالیت این مرزها در موضوعات یاد شده باشیم.
 
هیات اعزامی استان کرمانشاه به عراق متشکل از مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری، کارشناسان و مشاوران اقتصادی و فرماندار گیلانغرب بود.
 
بازارچه مرزی سومار با بغداد 155 کیلومتر و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد.
 
بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است.
 
قصرشیرین در فاصله حدود 180 کیلومتری غرب کرمانشاه با دو بخش مرکزی و سومار و بیش از 27 هزار نفر جمعیت، دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق است که در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.
 
مرز خسروی در فاصله 20 کیلومتری شهر قصرشیرین و هم مرز با حوزه عربی و حکومت مرکزی عراق دارای بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه با ظرفیت تردد روزانه 10 هزار نفر مسافر و زایر است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.