| کد خبر: 35212 |

چراغ راهدارخانه سوسو می زند / پژواک زندگی در بستر جاده

تین نیوز | در سرمای زمستان و دل تاریک شب، در میان برفهای انباشته، بهمن های عظیم، خروش آبهای طغیانگر، باد و مه وآنجا که امید رنگ می بازد، چراغی در راه سوسو می زند و زندگی در بستر راه جان می گیرد.
 
در راهدارخانه کوچک اما با صفای گردنه های صعب العبور مازندران، گرمای تابستان و سرمای سوزان زمستان معنا ندارد و همواره چراغ، راهدارخانه ها نور امیدی برای در راه ماندگان و حادثه دیدگان است.
 
اگرچه زمستان به تازگی جای پاییز را گرفت، اما فعالیت زمستانه راهداران از مدتها قبل شروع شده است و تاکنون هفت مرحله برف روبی جاده های کوهستانی مازندران انجام شده است.
 
بیل، نمک، یک دستگاه لودر و کامیون که در حاشیه راهدارخانه مشاهده می شود، همه و همه از آماده باش راهداران در دل کوهستانهای سرد و صعب العبور خبر می دهد تا با برقراری تردد ایمن و روان، زندگی را برای رهگذران نوید دهند.
 
امسال همراه با فصل سرد زمستان، ۳۲۰ راهدار در قالب ۳۳ اکیپ و در ۲۰ راهدارخانه با ۱۸۵ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین راهداری در سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر از مسیرهای کوهستانی و برفگیر مازندران بصورت شبانه روزی خدمات دهی می کنند.
 
هنوزاز شب دمی باقی است، می خواند در او شبگیر وشب تاب از نهانجایش به ساحل می زند سوسو و اینجا در دل کوهستانهای سرد، چراغ راهدارخانه ها همچنان سو سو می زند.
 
اداره کل راه و شهرسازی مازندران ار شرق تا غرب و از جنوب تا محور گدو و در محور هراز تا گردنه امامزاده هاشم، در محور چالوس تا تونل کندوان، در محور ساری – سمنان تا فولاد محله، مسئولیت حفظ و نگهداری ۱۰ هزار و ۱۵۵ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی را برعهده دارد.
 
یکی از راهدارهای باسابقه مازندران از فراز و نشیبهای شغل راهداری و مشقتهایی که راهداران برای برقراری تردد ایمن و روان تحمل می کنند، سخن می گوید.
 
درویش علی میار که سالهای سال در محور برفگیر و کوهستانی کندوان به فعالیت راهداری مشغول بوده است، می گوید: راهداری فراز و نشیب بالایی دارد و راهداران روزانه و شبانه در بستر جاده ها فعالیت دارند تا جاده را برای عبور رهگذران ایمن نگه دارند.
 
فصل راهداری زمستانه در محورهای برفگیر استان حدود پنج ماه، یک ماه قبل از زمستان و یک ماه بعد از عید ادامه داردوی با اشاره به اینکه حوادث همواره در کمین است، ادامه می دهد: با آنکه زمستان تازه شروع شده امافصل راهداری زمستانه در محورهای برفگیر استان حدود پنج ماه، یک ماه قبل از زمستان و یک ماه بعد از عید ادامه دارد.
 
وی ضمن آنکه از رانندگان و مسافران می خواهد تا در عبور از محورهای کوهستانی و لغزنده، با سرعت مطمئنه حرکت کرده و موارد ایمنی را رعایت کنند و بیان می کند: فعالیت راهداری در فصل زمستان شامل برفروبی و نمک پاشی برای بازگشایی مسیر است و هنگام ریزش کوه و لغزندگی مسیر نیز باز کار راهداران ادامه دارد.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی نوشهر با بیان اینکه یک راهدارخانه در بخش کجور داریم، عنوان کرد: این بخش ۷۳ پارچه آبادی دارد که ۶۸ روستای آن برفگیر است و راهدارن باید به کار راهداری در این مسیرها بپردازند.
 
میار با عنوان اینکه مسیر اصلی دوآب – کجور در واقع یک کمربندی است، می گوید: این کمربندی از حد فاصل دوآب تا شهر پول و شهر کجور عبور می کند و سپس به شهر رویان در شهرستان نور وصل می شود که نیازمند خدمات ویژه راهداری است.
 
وی شمار تجهیزات راهدارخانه کجور را شامل دو دستگاه لودر، گریدر، یک دستگاه نمک پاش، دو دستگاه کمپرسی، یک دستگاه لودر و کمپرسی بیان کرد و گفت: در هر شیفت، سه راهدار با خودروی کمک دار و مزدای دو کابین فعالیت می کنند.
 
اکیپ های راهداری
 
میار طول راههای شهرستان نوشهر را ۵۲۰ کیلومتر اعلام کرد و با اشاره به بحران برف سال گذشته در غرب مازندران ادامه داد: با توجه به تجربه ای که از سالها خدمت در محور کندوان داشتیم، با ارسال سوخت و نمک، حتی نگذاشتیم مسیر اصلی نوشهر – رویان به مدت ۱۰ دقیقه مسدود شود.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی نوشهر با بیان اینکه برای راهداری زمستانه، نمک و شن به اندازه کافی ذخیره سازی شده است از آمادگی کامل برای اجرای طرح راهداری زمستانه خبر داد.
 
این راهدار باسابقه مازندران به ذکره خاطره ای از سالهای فعالیت در محور برفگیر و کوهستانی کندوان اشاره می کند و می گوید: در یکی از روزها، کامیون حامل دانش آموزان راهیان نور در مسیر خراب می شود و از اتوبوس کمکی نیز دور می ماند که بچه های راهدارخانه با نمک پاش و لودر خود را به اتوبوس می رسانند و اقدام به امدادرسانی می کنند.
 
درویش میار افزود: به دلیل سهل انگاری شاگرد راننده، اتوبوس بعد از روشن شدن به سمت عقب حرکت می کند و بر اثر برخورد، راننده بین اتوبوس و نمک پاش، گیر می کند و جان می بازد و اگر دستگاه نمک پاش نبود، شاهد سقوط اتوبوس به دره و مرگ همه سرنشینان آن بودیم که شکر خدا بخیر گذشت و نمک پاش مانع سقوط شد.
 
وی همچنین با اشاره به رانش کوه در محور هریجان کلاردشت می گوید: به اتفاق همکاران برای ارائه خدمات راهداری به منطقه عازم شدیم و رانش کوه سبب تغییر مسیر خودرها شده بود که یک دستگاه خودرو به من برخورد می کند و سپس یک دستگاه ماشین دیگر نیز از رویم عبور می کند.
 
میار اضافه کرد: وقتی به بیمارستان منتقل شدم، با کمال تعجب پزشک اعلام کرده بود که هیچ شکستگی ندارید و با آنکه حدود دوماه استراحت پزشکی برایم درنظر گرفته شده بود، اما همان شب حادثه، به رانندگان دو خودرویی که با من برخورد داشتند، رضایت دادم و از شکایت صرفنظر کردم، زیرا آنان برای حفظ جانشان و رهایی از ریزش کوه اقدام به تغییر مسیر کرده بودند.
 
جاده های مازندران، یادآور رشادتهای شجاعانی است که سختی ها و مرارتها را تحمل می کنند تا آرامش و لبخند را به مسافران راه هدیه دهندجاده های مازندران، یادآور رشادتهای شجاعانی است که سختی ها و مرارتها را تحمل می کنند تا آرامش و لبخند را به مسافران راه هدیه دهند و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، راهدار، نگهبان راهی است که خون جامعه را در خود شریان انداخته است و راهدار با قطع شریان خونش، راه را برای همیشه در جریان گذاشته و عبور و مرور را به ارمغان آورده است.
 
حیدر نوروزی می گوید: راهداری یک باور اعتقادی و یک شغل مقدس است و به مجموعه عملیاتی گفته می شود که بر روی سطح، بدنه، ابنیه فنی، تاسیسات، تجهیزات و حریم راهها انجام می شود تا وضعیت آن مطابق زمان بهره برداری، حفظ و یا ارتقا یابد.
 
وی به سه هدف مهم راهداری اشاره کرد و گفت: بازنگهداری مداوم راهها در شبانه روز سال با انجام تمهیدات ایمنی برای رسیدن بموقع و به سلامت مسافران و کالاها به مقصد با داشتن یک حمل و نقل جاده ای ایمن، روان، مطمئن و اقتصادی ممکن است.
 
نوروزی ادامه داد: کاهش هزینه های بهره برداری بویژه کاهش هزینه های سنگین و جبران ناپذیر تصادف رانندگی، استهلاک وسایل نقلیه و غیره از طریق تامین سطوح عبور مناسب از دیگر وظایف راهداران است.
 
وی بیان داشت: پیشگیری و جلوگیری از خرابی زودهنگام راهها با انجام عملیات راهداری بموقع، بمنظور کاهش هزینه های بهسازی زودرس، افزایش عمر مفید آنها و در نهایت حفظ این سرمایه از دیگر وظایف است.
 
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، نگهداری رویه های شنی، تعمیر و نگهداری رویه های آسفالتی، حفظ حریم راه و جلوگیری از تجاوز به آنها، تعمیر و نگهداری ابنیه فنی، نصب علائم و تجهیزات ایمنی، روکش های آسفالتی، درختکاری حاشیه های راهها، خط کشی، برفروبی و عملیات زمستانه، روشنایی و تهویه تونل ها و نقاط مه گیر، ترمیم و بازسازی خرابی ناشی از حوادث غیرمترقبه را از جمله وظایف راهدار بیان کرد.
 
در طول راههای مازندران تعداد ۴۵۰ دستگاه پل با دهانه ۱۰ متر و بالاتر و تعداد ۲۹ دستگاه تونل به طول ۱۲ هزار و ۸۸۳ متر وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.