بررسی وضعیت تلفات جاده ای در ایران به مناسبت «روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک»؛
سیطره مرگبار ترافیک
تین نیوز | پر از آرزو از مدرسه به خانه میآیی و انتظار میکشی که پدرت از مسافرت بازگردد و چمدان سوغاتیهایش را برایت باز کند. داری خود را آماده میکنی که مثل همه دخترها خود را در آغوش پدرت رها کنی و از استرس کنکور و درسهایت بگویی اما درست همان لحظه شادی ناگهان وقتی وارد خانه میشوی با چهره پر از اشک مادرت و لباس سیاه و اندوه و ماتمی مواجه میشوی که همه خانه را گرفته و آرزوهایت را برای خودت و پدرت و خانواده ات دود میکند و به هوا میبرد.
این قصه ویرانی هیجده سالگی دختری است که حالا میخواهد این گزارش را با نگاهی به «روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک» از وضعیت جاده های کشور و قربانیان روز به روزش بدهد. از وضعیتی که پدر و دو عمویم را مثل 18 هزار قربانی سالانه رانندگی در ایران به کام مرگ برد و هیچ پاسخگویی نبود که بگوید چرا جادهها ارابه مرگ هستند؟بی شک با آمارهای موجود و با وضعیتی که شرایط ترافیکی در ایران بوجود آورده و مهمتر اینکه با جاده ها و خودروهای غیر ایمن، همه ما در اطرافمان کسی را داشتهایم که جانش را در تصادف از دسته داده و این حادثه تلخ را تجربه کرده ایم. جاده، وسیله نقلیه و
انسان سه عاملی هستند که در تصادفات نقش به سزایی دارند اما به راحتی میتوان آمار تلفات جادهای را با کنترل این عوامل کاهش داد.رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کل کشور گفت: در طول 10 سال گذشته، 235 هزار و 50 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باختند و دو میلیون و 221 هزار نفر نیز مجروح شدند.جابر قره داغی با مقایسه آمار تلفات انسانی حوادث رانندگی در جادهها با سقوط هواپیما در 10 سال گذشته در کشور افزود: این در حالی است که در طول این سال ها، فقط 986 نفر در سوانح هوایی فوت کردند.وی با بیان اینکه وقتی یک هواپیما سقوط میکند رسانهها و مسوولان به طور جد در این
مورد حساس میشوند، گفت: در حالی که تلفات انسانی سقوط هواپیما در 10 سال گذشته با رقم 986 کشته فقط با تلفات کشتههای نوروزی تصادفات یکسال برابری میکند.بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی، در هر 100 هزار نفر جمعیت کشور بر حسب آمار جمعیتی سال 85 کشته شدگان، تلفات تصادفات جادهای ایران 38.28 درصد است در حالی که در کشورهای امارات، انگلیس و آمریکا این رقم در هر 100 هزار نفر جمعیت به ترتیب 26، 5 و 14 نفر است. شهر تهران در طول این مدت بیش از 28 هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی داشته است اما این آمار نشان دهنده بیشترین کشته بر حسب جمعیت و کیلومتر و جاده نیست. بر اساس هر 100 هزار
نفر جمعیت در کشور در طول 10 سال اخیر استان های سمنان با 77 نفر، قزوین با 56 نفر و کرمان با 49 نفر، بیشترین کشته و تلفات انسانی تصادف رانندگی را بر حسب جادههای ترانزیت به خود اختصاص دادهاند.رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی گفت: بر این اساس بر حسب هر هزار کیلومتر نیز استان های تهران با 2 هزار و 149 کشته، استان های قم با 716 نفر و گیلان با 612 نفر کشته در این سال ها، بیشترین تلفات تصادفات رانندگی را بر حسب معیار هر یک هزار کیلومتر را در کشور به خود اختصاص دادهاند.قرهداغی عنوان کرد: استان ایلام نیز بر حسب کشته شدگان تصادفات جادهای در هر هزار کیلومتر با آمار 115
نفر در 10 سال گذشته کمترین تلفات انسانی را در تصادفات رانندگی داشت.همچنین مدیرکل امور ریاست سازمان پزشکی قانونی نیز گفت: طبق مصوبه ایمنی راهها،ارایه آمار کشتههای ناشی از تصادفات رانندگی برعهده سازمان پزشکی قانونی است.محمدرضا قدیرزاده افزود: آمار تلفات ناشی از تصادفات از جمله مجروحان نیز بر اساس ارجاعاتی که به سازمان میشود میتواند از سوی این سازمان ارایه شود.وی ادامه داد: آمار مرگ هزار و 204 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایام نوروز 90، آمار قطعی نیست و بزودی آمار نهایی از طرف سازمان پزشکی قانونی اعلام میشود.وی درخصوص برخی اختلاف نظرهای آماری
نیروی انتظامی با سازمان پزشکی قانون گفت: سازمان پزشکی قانونی با پلیس راهنمایی و رانندگی در برخی از آمارها اختلاف نظراتی دارد.اما درست است که مسئولان پزشکی قانونی و نیروی انتطامی بر سر آمار اختلاف دارند اما آنچه این وسط جا به جا میشود جان مردم است.
تلفات جاده های کشور به کمتر از 18 هزار نفر رسیده
همچنین رئیس پلیس راهور گفت: در دهه 80 تلفات جاده ای به 28 هزار نفر افزایش یافت و هم اکنون میزان تلفات جاده ای به کمتر از 18 هزار نفر در سال رسیده است.سردار اسکندر مومنی با بیان این که 90 درصد جابجایی بار و مسافر از طریق جاده است، افزود: کاهش تلفات جاده ای اقدام بزرگی است اما این آمار همچنان بالاست. وی با بیان این که ترافیک دغدغه همه است، افزود: راه حل کاهش تلفات، تلاش همگانی را نیاز دارد و تنها یک فرمان و یا یک موضوع کافی نیست.وی عنوان کرد: در دهه 80 تلفات جاده ای به 28 هزار نفر افزایش یافت و هم اکنون میزان تلفات جاده ای به کمتر از 18 هزار نفر در سال رسیده است.وی با بیان این که 90
درصد جابجایی بار و مسافر از طریق جاده است، گفت: کاهش تلفات جاده ای اقدام بزرگی است اما این آمار همچنان بالاست.وی با بیان این که ترافیک دغدغه همه است، افزود: راه حل کاهش تلفات، تلاش همگانی را نیاز دارد و تنها یک فرمان و یا یک موضوع کافی نیست.سردار مومنی گفت: راه زیادی برای کاهش حوادث در پیش داریم و باید سوانح را به حداقل ممکن برسانیم.
آمار تلفات جادهای در کشور نگرانکننده است
رئیس پلیس راه کشور گفت: بحث تلفات حوادث رانندگی که مجموعهای از حوادث شهر و جاده را در برمیگیرد، یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی است چرا که این حوادث دومین عامل مرگومیر در کشور است به این معنا که ابتدا بیماریهای قلبی و عروقی و بعد حوادث رانندگی بیشترین عامل کشتهها و مجروحین را به خود اختصاص داده است. سردار مهماندار تأکید کرد: این مسئله را نیز باید عنوان کرد که سعی و تلاش سازمانهای مربوطه در حوزههای مختلف مثلاً مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین و مقررات و دولت در حمایتهای مالی و غیر مالی و همچنین سازمانهای مجری مثل پلیس راهور و سازمان
راهداری و امداد نجات در این زمینه اثرگذار بوده است. وی اظهار کرد: آمار کشتهها در این ارتباط در سال 1385 حدود بیستوهفت هزار و هشتصد نفر بوده است که در پایان سال 1392 این عدد به هفده هزار و نهصد و نود وسه نفر رسیده است که شاهد هستیم نزدیک به ده هزار نفر نسبت به سال 1385 کاهش کشته داشتیم اما این عدد همچنان عدد بالایی است که آمار نگرانکنندهای است و این نگرانی باید به مسئولین رده بالای کشور نیز منتقل شود تا همت بیشتری داشته باشند و این مسئله را حلوفصل کنند.همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در افزود: ما حدود دو هزار کیلومتر آزاد راه و حدود ده هزار
کیلومتر بزرگراه و بیستویک هزار کیلومتر راههای اصلی و حدود 150 هزار کیلومتر راههای روستایی داریم که حدوداً صد و هشتاد هزار کیلومتر راه در کشور میشود. این در حالی است که در برخی کشورها از این بحث عبور کردند و چیزی تحت عنوان وزارت راه ندارند به این معنا که سختافزار را تمام کردند و فقط به بحث راهداری میپردازند ولی در کشور ما حدود سه هزار نقطه حادثهخیز داریم که از این تعداد فقط هفتصد نقطه اصلاحشده است و داشتن حدود دو هزار کیلومتر آزاد راه واقعاً زیبنده کشور ما نیست.علیرضا خسروی عنوان کرد: ما حاضر هستیم که دو برابر بودجه وزارت راه را دیه
پرداخت کنیم ولی حاضر نیستیم که بیمه ها مجبور کنیم که حداقل بخشی از این مبلغ را در ساخت آزادراهها سرمایهگذاری کنند. بخشی از مسئله این است که کسانی که خودرویی خریدند، باید مالیات استفاده از جادهها را نیز بپردازند تا هزینههای جادهها پرداخت شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.