| کد خبر: 28723 |

شعار امسال دهه ایمنی راه‌ها مشخص شد

◄ " سهم من از ایمنی راه‌ها؟ "

تین نیوز | شعار دهه ایمنی راه‌ها در امسال «سهم من از ایمنی راه‌ها؟»‌ است و در در این راستا به سهم متولیان راه، راهداران، پلیس راه، ‌خودروسازان،‌امدادگران، بیمه ها،‌رانندگان، سرنشینان و همسفران، موتورسیكلت‌سواران، خانواده ها، نهادهای مدنی،‌آموزش و پرورش و رسانه باید هر كدام به صورت جداگانه و در تعامل با هم پرداخته شود.

به گزارش تین نیوز از  روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان تهران، فریبرز واحدی با بیان این مطلب گفت : دهه جهانی ایمنی راه ها از تاریخ 14 تا 25 آبان ماه ادامه دارد و در آن هر روز به یك نام، نامگذاری شده و فعالیت های مختلفی طی این مدت انجام می گیرد.

مدیر كل راه و شهرسازی استان تهران بیان داشت: مقرر شد از سال 2011 تا 2020 همه اعضای مجمع جهانی سازمان ملل اقداماتی برای كاهش سوانح انجام دهند كه بالتبع با توجه به اهمیت این موضوع برای ایران باید به سهم همگانی و فرهنگ سازی در این حوزه بیش از پیش پرداخته شود.

واحدی در ادامه گفت : جایگاه ایران در میزان سوانح رانندگی در دنیا قابل قبول نیست،كشورهای در حال توسعه بالاترین ارقام تلفات سوانح رانندگی دنیا را به خود اختصاص داده اند؛ توسعه‌یافتگی با سوانح رانندگی ارتباط غیر مستقیم دارد اگرچه هستند كشورهای در حال توسعه‌ای كه سوانح رانندگی خود را به میزان مطلوبی كاهش دادند.

وی از آماده باش 800 راهدار بخش خصوصی و دولتی در این استان همزمان با ابتدای آبانماه جاری خبر داد و گفت از ابتدای فصل جاری تا كنون وضعیت رویه های آسفالتی با عزم راهداران و راهسازان استان و با وجود محدودیت های اعتباری بحمدا... در وضعیت مطلوبی است.

واحدی گفت : تشكیل كارگروه اجتماعی در كمیسیون ایمنی راه ها كه در یك سال اخیر صورت گرفته است برای تغییر در رفتار ترافیكی رانندگان و شهروندان بوده زیرا كه كشور ما از نظر تلفات و خسارات سوانح رانندگی در صدر كشورهای جهان است و هدف ما هوشیاری مردم از روند پیش رو، جلب مشاركت آنها و همكاری بیشتر مردم و نهادهای دولتی است، ارتقای وضعیت ایمنی محورها، كاهش نقاط پرحادثه، استفاده از ظرفیت های مختلف مهندسی ایمنی، تعریض و بهسازی راه های استان، روشن سازی بیش از 300 كیلومتر از راه های استان تهران و.... همه وهمه از جمله اقداماتی است كه طی چند سال اخیر در راه های استان تهران صورت پذیرفته اما تمام فعالان ایمنی معتقدند كه ركن اول در هر تصادف شخص است، فرهنگ سازی موضوع مغفول یا كمتر پرداخته شده ای است كه می بایست به آن توجه بیشتری شود.

مدیر كل راه و شهرسازی استان تهران از نصب بیش از 300 عدد بنر و لمپاست در دهه ایمنی راه ها در راههای استان با شعار های مصوب این دهه خبر داد و بر لزوم هرچه بیشتر آگاهی دادن به هموطنان تا رسیدن به یك فرهنگ پایدار و ایمن در رانندگی تاكید كرد.

واحدی با اشاره به اینكه سالانه 19 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های رانندگی میشود، گفت: در ایران در دو مقطع با روند افزایش و كاهش تلفات رانندگی مواجه بودیم به طوری كه از سال 72 روند افزایشی در تلفات و خسارات راههای كشور داشتیم كه رشد 9 درصدی را به طور میانگین نشان می داد و از سال 84 كه به اوج تلفات رانندگی رسیده بودیم سیر نزولی تصادفات آغاز شد، واحدی 19 هزار میلیارد تومان را معادل 6درصد از تولید ناخالص ملی كشور عنوان كرد و گفت : این اعداد و رقمها تامل برانگیز است، رسانه ها می بایست بیش از پیش از اهمیت این اعداد با مردم سخن بگویند.

وی افزود: در پایان سال 1392 نسبت به سال 84، 35 درصد كاهش تلفات در كشور داشته ایم به طوری كه عدد 28 هزار نفر تلفات سالیانه به حدود 17 هزار نفر رسیده است كه مدیریت هوشمند جاده‌ها از طریق دوربین‌های نظارتی، حضور موثر راهداران، افزایش و ارتقای سطح سرویس در جاده ها، اعمال قانون توسط پلیس، امداد و نجات سریع جاده ای، رفتار ترافیكی شهروندان و مشاركت مدنی از مهمترین دلایل كاهش سوانح بوده است.

واحدی با اشاره به اینكه 45 درصد از تلفات ما مربوط به سرپرستان خانوارها و جوانان است، گفت: این آمار در كنار خسارات بالایی كه به مصدومان سوانح و مسائل مالی مربوط به خانواده های آنان وارد می شود  رقم بسیار بالایی است.

واحدی بر حضور موثر مردم و رسانه ها در كاهش آمار تصادفات تاكید كرده وگفت اگر در هنگام رانندگی فكر ایمنی ملكه ذهن و رفتارهای ترافیكی هموطنان ما باشد، به اطمینان می توانم بگویم كه شاهد كاهش موثر آمار تلفات تصادفات خواهیم بود.

لازم به ذكر است در دهه ایمنی راه ها كه از 14 تا 25 آبان ادامه دارد روز چهاردهم به عنوان فرهنگ عمومی و ایمنی، روز پانزدهم به نام امداد و نجات و فوریت های پزشكی در راه، روز شانزدهم با عنوان آموزه های دینی و ایمنی، روز هفدهم سفر سالم با وسایل حمل و نقل عمومی، روز هجدهم راه و خودروی ایمن، روز نوزدهم دانش آموزان و ایمنی، روز بیستم مشاركت مدنی و ایمنی، روز بیست و یكم عابران پیاده و ایمنی، روز بیست و دوم موتورسیكلت سواری ایمن، روز بیست و سوم خانواده و ایمنی، روز بیست و چهارم با عنوان بهداشت جسم و روان و ایمنی و روز بیست و پنجم با نام یادمان قربانیان سوانح رانندگی نامگذاری شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.