| کد خبر: 2694 |

جبهه‌کاری از «آزادراه» به «هراز» منتقل می‌شود

تصمیم جدید برای «تهران‌ - شمال»

تین نیوز | بضاعت بودجه‌ای دولت یازدهم سبب شد وزارت راه‌وشهرسازی از میان حداقل دو مسیر در دست احداث در حدفاصل تهران تا شمال، آن را که با کمترین منابع و زودتر از دیگری آماده تردد می‌شود برای تکمیل انتخاب کند و در اولویت اول کاری خود برای سال93 قرار دهد.

پروژه ناتمام «آزادراه تهران- شمال» به عنوان یادگار عمرانی همه دولت‌های بعد از انقلاب تاکنون، شهریور سال گذشته به‌منظور گره‌گشایی، مقصد اولین سفر کاری عباس آخوندی قرار گرفت، اما مشخص شد فارغ از هزاران میلیارد تومان نیاز مالی برای تکمیل این آزادراه، پاره‌ای اختلافات حقوقی ریشه‌دار بین دولت و پیمانکار مربوطه وجود دارد که شاید حل برخی از آنها فراتر از اختیارات وزارتی باشد و سال‌ها زمان لازم باشد تا مرجع ثالث موفق شود آنها را حل کند.

ابهام درباره چگونگی رفع موانع حقوقی انباشته‌شده در این آزادراه از یک‌سو و خط‌مشی دولت یازدهم در اختصاص بودجه سال93 به طرح‌های عمرانی، باعث شده هم‌اکنون پروژه «تعریض جاده هراز» به عنوان دومین مسیر در دست احداث برای تسهیل جابه‌جایی مسافران تهران و سایر شهرهای کشور به استان‌های شمالی –مازندران- در اولویت اول وزارت راه‌وشهرسازی در مقایسه با پروژه اول یعنی آزادراه تهران‌- شمال، قرار بگیرد.

بودجه سال93 دولت به شکلی تنظیم شده که رقم ناچیز 37 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی، صرفا به پروژه‌هایی تزریق شود که امکان افتتاح آنها در یکی دو سال آینده وجود دارد. در این برنامه‌ریزی بودجه‌ای، طبیعی است که آزادراه پرخرج و نامعلوم – به لحاظ زمان افتتاح کامل- تهران‌شمال سهم کمتری در مقایسه با پروژه‌ای مشابه اما با وضعیتی روشن‌تر و بهتر را داشته باشد.

جاده‌ هراز به طول 154 کیلومتر در شرق تهران موقعیتی به شکل قرینه جاده چالوس را که در غربی‌ترین نقطه پایتخت قرار گرفته دارد و از شرقی‌ترین نقطه در حریم تهران– از سمت شهر جدید پردیس- شروع می‌شود و تا شهر آمل در استان مازندران ادامه پیدا می‌کند. تعریض این جاده و 4 بانده کردن مسیر آن از سال گذشته در دستور کار دولت به عنوان یک پروژه ملی قرار گرفت و با توجه به اینکه برآورد می‌شود تکمیل این پروژه –تعریض کامل جاده- به حداکثر 1000 میلیارد تومان اعتبار و یکسال زمان نیاز دارد، مقرر شده در اولویت اول فعالیت‌های عمرانی وزارت راه‌وشهرسازی قرار بگیرد.

این در حالی است که برای تکمیل آزادراه تهران- شمال، گفته می‌شود چیزی در حدود 15 هزار میلیارد تومان منابع مالی و حداقل 30ماه وقت لازم است.

در پروژه آزادراه تهران‌- شمال به طول 121 کیلومتر، تاکنون فقط قطعه چهار به طول 22کیلومتر ساخته شده که اگرچه از بهار سال92 تردد خودرو در آن برقرار شد، اما اخیرا اعلام شد در این قطعه، 97درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده و 3درصد دیگر هنوز مانده است!

در قطعه یک آزادراه تهران- شمال نیز که از غرب تهران در اتوبان همت شروع می‌شود فقط 50درصد کار احداث انجام شده و سه سال برای تکمیل آن زمان نیاز است. در قطعات دو و سه نیز هیچ عملیاتی هنوز آغاز نشده است.

حالا براساس آنچه شنبه هفته گذشته –نهم فروردین- در جریان بازدید معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه‌وشهرسازی از عملیات تعریض جاده هراز اتفاق افتاد، مشخص شد: دولت امسال بنا دارد پیش‌از پرداختن به قسمت‌های ناتمام و اجرانشده آزادراه تهران- شمال، پروژه تعریض جاده هراز را تکمیل کند.

در چند روز گذشته خبرهایی توسط برخی خبرگزاری‌ها به نقل از عباس آخوندی تحت عنوان «خارج‌شدن پروژه آزادراه شمال از اولویت‌‌کاری دولت» منتشر شد، اما پیگیری‌ها درباره صحت و سقم این خبر نشان داد: آخوندی در مصاحبه با خبرنگاران محلی استان مازندران و در برابر پرسشی درباره تکلیف آزادراه تهران-شمال، بدون آنکه اشاره‌ای به این آزادراه کند، پاسخ می‌دهد: «اولویت اول ما همین پروژه هراز است».

آخوندی همچنین گفت: جاده هراز یکی از محورهای پر تردد کشور است و درصدد هستیم با تعریض این جاده ظرفیت آن را معادل 50 درصد افزایش دهیم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: محور 154 کیلومتری هراز در دو استان تهران و مازندران قرار دارد. سرعت مورد نظر تردد در طراحی اولیه جاده هراز حدود 50 کیلومتر در ساعت است که با افزایش ظرفیت این جاده، سرعت حرکت خودروها در این محور 80 کیلومتر و شیب 9 درصدی آن به 6 درصد کاهش می‌یابد. آخوندی اظهار کرد: سعی می‌شود جاده هراز در سال 94 به‌طور کامل تکمیل شود و تعریض محور فیروزکوه نیز امسال به پایان برسد.

وی خاطر نشان کرد: با افزایش ظرفیت این 2 محور مهم کشور، میزان سهولت دسترسی، ایمنی و سرعت حرکت از تهران به سمت استان مازندران افزایش می‌یابد و با احداث 2 کمربندی شمالی و جنوبی از منطقه پردیس، دسترسی از طریق آزادراه به جاده‌های هزار و فیروزکوه برقرار می‌شود. به گفته آخوندی، افزایش ظرفیت محور هراز در مجموع به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با فروش اوراق مشارکت و دیگر منابع اعتباری این هزینه تامین می‌شود.

عوارض موقت آزادراه شمال؛ 2000 تومان
 در ایام نوروز امسال، اخذ عوارض در مسیر قطعه چهار آزادراه تهران- شمال در حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس، تنها در دو سه روز اول سال93 آغاز شد و بعد از آن، مجددا تردد در این مسیر به‌صورت رایگان و بدون دریافت عوارض، ادامه پیدا کرد. عوامل آزادراه تهران- شمال با نصب باجه‌های اخذ عوارض در پایان آزادراه و درحالی که عملیات نصب آنها به‌صورت کامل تکمیل نشده بود، در روزهای اول نوروز امسال، اقدام به دریافت 2000 تومان عوارض عبور از مسافران نوروزی عازم شهرهای شمالی کردند.

روی باجه‌های اخذ عوارضی که در این آزادراه طی روزهای اول سال93 دریافت می‌شد، عبارت «عوارض‌موقت» نوشته شده بود که شاید به معنای علی‌الحساب بودن نرخ 2 هزار تومان و احتمال افزایش آن در سال جاری باشد. با این حال در طول هفته دوم ایام نوروز، اخذ عوارض در این مسیر لغو شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    کار بسیار خوبی کردند، معنی نداشت که این همه پول خرج پروژه ای کنند که معلوم نیست کی به نتیجه برسه، این همه مدت فقط اتلاف پول شد

  • ایرانی 0 0

    خیلی جالب است بعد از اینکه ۳۷ سال که از شروع پروژه آزادراه میگذرد ساده ترین کاری که مسئولین محترم میتوانند انجام دهند حذف صورت مسئله میباشد ۱ - پس تکلیف میلیاردها تومان هزینه های که صرف ساخت آزادره تهران شمال شده است چه میشود. ۲ - جاده هراز جهت سفر به شرق مازندران مناسب میباشد، پس تکلیف قسمت غرب استان مازندران چه میشود ۳ - جالب است مسئولین محترم به چه سادگی زیر تمام قولها و صحبتهای خود میزنند. ۴ - اگر افراد لایق و کاردان را جهت پروژه فوق انتخاب شوند انوقت خواهید دید پروژه فوق با چه سرعتی به سر انجام خواهد رسید، مانند پروژه دو طبقه کردن پل صدر

  • lمصطفی 0 0

    با احترام. از توضیح ارائه شده توسط مسولین مربوطه هر چندکه دیر و مبهم داده شده تشکر میکنیم، اما بایستی بدلایل بسیار زیاد از جمله بهره برداری از منابع صرف شده، کم شدن مصافت مسیر بطور چشمگیر، کاهش ترفیک جان کاه اتوبان کرج ودر نتیجه صرفه جویی بسیار عظیم مالی و وقت مردم و حفظ جان مسافرین و.. تمرکز را از اجرا و تکمیل قطعه یک منحرف نگردانند. پیشنهاد میکننم جناب وزیر ضمن لحاظ نمودن موارد فوق از مشاورین دیگری هم نظر بگیرند. متشکرم

  • حسینی 0 0

    اینکه عملیات اجرایی قطعه یک را هم متوقف گردانیم با توجه به احداثتمامی تونل ها و حجم کار انجام شده و تاثیرات بسیار مثبت اقتصادی، کم شدن بار ترافیک بزرگراه تهران - کرج که بارها اعلام شده مقام اول را در تردد و به طبع ان مشکلات بیشمار برای مردم ایجاد مینماید، محافظت از جان مسافرین و کوتاه شدن مسافت مسیر به یک سوم و… اصلا و ابدا به مصلحت نمیباشد. حالا چطور کارشناسان و مسولین مربوطه و البته مشاورین وزیر این موضوع را درک نمیکنند حتما جای سوال بسیار دارد؟؟؟

  • مازیار 0 0

    دوستان جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعته، این پولی را که خرج این آزاد راه قراره بشه میشه خرج جاده های دیگری کرد که با اندکی هزینه میتوان آن ها را احداثیا توسعه داد، توجه کنید که شاید بودجه جاده هراز و فیروزکوه ۱۰ درصد بودجه پیشبینی شده ازاد راه هم نشه، باقی این پول را همانطور گفتم میشه خرج جاده های در دیگر استان ها به خصوص مناطق محروم کرد،

  • امیرحسام 0 0

    واقعا افرین به اینهمه تلاش دولت تدبیر وامید! به جای دلگرمی وشروعی خوب وکارهای امیدوارکننده، راحتترین روش را در پیش میگیرن ویک پروژه به این مهمی که سالهاست مردم چشم براه افتتاح ان هستند را از الویت کاری کنارمیگذارند و به نحوی از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند تکلیف اینهمه پول خرج شده از جیب بیت المال چی میشه کی باید پاسخگو باشه؟؟؟؟

  • رضا 0 0

    اگه رضاشاه آن زمان جاده چالوس را با قلم وچکش نمیساخت هنوز این جاده را هم نداشتیم آفرین به این مدیریت جهادى

  • 0 0

    تعریض نمودن جاده هراز آیا واقعا بآر ترافیک جاده چالوس راه حل می کند واقعا ارتباط جاده هراز و بآر ترافیک جاده تهران چالوس چیست و ارتباطش با غرب مازندران چیست؟