| کد خبر: 22875 |

◄ کارت سلامت رانندگان ناوگان جاده‌ای و اما و اگرهای آن

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که در گروه وایبری حمل و نقل و لجستیک مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های کارشناسان عضو این گروه در این مورد، بازنشر می‌شود: 

وضعیت ایمنی در ناوگان حمل کالا و مسافر به حدی فجیع شده که همین الان که در حالی نوشتن این مطلب هستم خانواده های زیادی داغدار شده اند و سهم زیادی از این تصادفات را ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر رقم زده اند.
گذشته از فرسودگی ناوگان،کم توجهی مسئولان دست اندرکار و بی احتیاطی رانندگان  هم  بی تاثیر نیست. راننده ای که برای نشستن پشت فرمان ناوگان حمل و نقل تنها و تنها و تنها فقط به یک گواهینامه رانندگی پایه یک نیاز دارد و جالب اینجاست که با این گواهینامه هم می‌تواند کالا حمل کند هم مسافر!!
شرکت های بیمه هم جسارت برخی رانندگان بی احتیاط و قانون‌گریز را افزایش داده اند. حال اگر نوسازی ناوگان فرسوده امری سخت و محال است!!؟ آموزش کاربردی رانندگان و تصویب قوانین سختگیرانه و بازدارنده که سخت و محال نیست!!!؟
در کشور روزانه حداقل 54 نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می‌دهند!!؟؟  که قطعا با ورود کامیون ها و اتوبوس های بی کیفیت به جمع ناوگان حمل و نقل کشور باید شاهد رشد این آمارها باشیم. بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی است. بر اساس این برآورد و با فرض ثابت بودن این ضرایب، هزینه های مذکور برای سال 1390 تقریبا معادل 51 هزار و 910 میلیارد تومان است. 

جواد نظر داده است: 
هر چند یک نفر فوتی هم زیاد است و جای تاسف ولی فکر کنم در مورد وضعیت مهار تصادفات در ۱۰ ساله گذشته بی انصافی شده البته جای کار زیاد است و اشکالات هم بی‌شمار ولی روند رو به مثبت است. 

محمد نظر داده است: 
میزان کشته ها ظرف 8 سال علیرغم افزایش خودروها و جمعیت از حدود 27 هزار نفر به 17 هزار نفر کاهش یافته و جای تقدیر و  تشکر دارد. ولی باز هم می‌شود این آمار را کاهش داد و میزان حوادث جاده ای را به حداقل رساند. 

جواد نظر داده است:
مهمترین مشکلات ایمنی کشور ما تداخل و ناهمگونی ترافیک و دسترسی های متعدد در محدوده شهرها، رانندگان فاقد مهارت لازم و عدم نظام کارآمد آموزش و کنترل است. نبود یک نظام آماری در مقوله مهمی همچون تصادفات آن‌هم در عصر اطلاعات و دهکده جهانی خود معضل بزرگ دیگری است که هرگونه تحلیلی را با خطا و تردید روبه رو می‌کند.

محمد نظر داده است:
اگر بتوان به جای مهر مدیر فنی که اکنون در همه شرکت های حمل کالا و مسافر وجود دارد شخص مدیر فنی را با اتخاذ تدابیر سختگیرانه جایگزین کرد در بروز حوادث بی تاثیر نیست. همچنین اگر بتوان برای هدایت ناوگان حمل کالا و مسافر علاوه بر گواهینامه شروط دیگری را گذاشت قطعا حمل و نقل دارای رانندگانی مطمئن و کم خطر خواهد بود و راننده خوب و مطمئن تاثیر زیادی بر کاهش شدید حوادث رانندگی خواهد داشت.
با آموزش صحیح و کاربردی و اتخاذ تدابیری هوشمندانه و در برخی مواقع تصویب قوانین بازدارنده می‌توان امنیت و ایمنی را در حمل و نقل افزایش داد و با حاکم کردن امنیت و ایمنی در حمل و نقل طبیعتا راحت تر می‌توان به حمل و نقلی سریع و ارزان رسید. 

محمد نظر داده است:
چرا تمام حوادث جاده ای را به وسایل حمل بار و مسافر منسوب کرده‌اید؟ آیا تاکنون از یک راننده پرسیده اید چرا روزی 18 ساعت پشت فرمان است؟ تاکنون از هیچ رانندهای سوال شده چرا معتاد شدی ؟ چرا راننده پس از طی مثلا 800 کیلومتر در دهانه ورودی شهرها تصادف می‌کند؟ تاکنون دراین مملکت چه تعداد مدیر فنی تربیت شده است؟ آیا پس از بررسی مدیر فنی فرضی وحرکت کامیون، دیگر اشکال فنی بروز نمی‌کند؟ آیا می‌دانید با همه کنترل های نه چندان جدی بیش از 30 درصد رانندگان این کشور معتاد هستند؟ می‌دانید درحال حاضر تعداد کامیون‌های کشور بیشتر از رانندگان است و و و و و و و . تا جواب این سوالها به طور ریشه‌ای داده نشود در حوزه امنیت به جایی نمی‌رسیم. 

جواد نظر داده است:
علیرغم اینکه سال۹۲ سال خوبی به لحاظ فراوانی تصادفات ناوگان عمومی نبود و علیرغم اختصاص تردد حدود ۲۰ درصد ناوگان سنگین، تنها ۲/۱ درصد از فوتی‌های کشور به اتوبوس و مینی بوس مربوط بوده است.

محمد نظر داده است: 
حمل و نقل فعلی ناایمن است و ما به هیچ وجه به دنبال مقصر نیستیم و هدف حل مشکلات است و لاغیر. مشخص شدن مقصر و مقصران دردی را درمان نخواهد کرد. درگذشت حتی یک نفر بسی سخت و دردناک است حال حمل کالا و مسافر هر سهمی می‌خواهد در میزان این مرگ و میر داشته باشد. 

جواد نظر داده است: 
جدا از قصور و مقصر و تقصیر، اولویت بندی به نسبت اهمیت و میزان تاثیری که بر هدف غایی ارتقای ایمنی دارد امری انکارناپذیر است. در تحلیل آماری ناوگان عمومی به نسبت میزان تردد اصلا وضعیت بحرانی ندارد اما چون انعکاس رسانه ای و خبری آن زیاد است، باعث انحراف ذهن عمومی شده است. جالب است که بدانید وانت بار هرچند حدود ۵ درصد ناوگان کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما حدود ۱۱ درصد از فوتی‌های سال ۹۲ را با ۲۲ درصد رشد به خود اختصاص داده یعنی بیش از ۲ برابر نسبت فراوانی. 
همچنین ۴۹ درصد فوتی‌ها سرنشین سواری هستند. ۱۳درصد عابر، ۱۸ درصد موتورسوار، ۲/۱ درصد اتوبوس و مینی بوس. 

محمد نظر داده است: 
بحث ایمنی و امنیت راه ها یک بحث استراتژیک است و حل مشکلات این بحث از اولویت هاست. سازمان حمل و نقل یک طرف این مباحث است و قطعا سایر بخش ها و دستگاه ها نیز در این کشتارهای جاده ای دخیل و مسئول هستند. ولی سازمان حمل و نقل به دلیل جایگاه قانونی که دارد می‌تواند محور بحث ها باشد. 

جواد نظر داده است:
موضوع ایمنی فارق از مسئول تا زمانی‌ که مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه نشود ره به جایی نخواهد برد. البته شناخت صحیح صورت مسئله ۵۰ درصد حل مسئله است.

محمد نظر داده است:
در مورد این که عنوان شده حدود 30 درصد رانندگان کامیون معتاد هستند، با توجه به این که همه رانندگان کارت سلامت و گواهی تایید رانندگی دارند، اگر این تعداد از رانندگان شریف صنعت حمل و نقل اعتیاد دارند چگونه موفق به اخذ کارت سلامت و گواهی تایید شدند و اشکال کار کجاست؟

مقدم نظر داده است:
در خصوص میزان اعتیاد رانندگان حمل ونقل برون شهری باید عرص کنم درصد آن خیلی از متوسط جامعه بالاتر نیست و البته تحقیق متقنی هم در خصوص میزان رانندگان معتاد به عمل نیامده است.البته کلیه رانندگان موطف به دریافت کارت سلامت هستند و در زمان دریافت و یا تمدید کارت هوشمند تست اعتیاد از آنها به عمل می‌آید. این که چرا با این حال تعدادی از رانندگان معتاد هستند به عوامل متعددی برمی‌گردد. در حال حاضر تستی که برای اعتیاد از رانندگان گرفته می‌شود تست کاملی نیست و امکان جایگزینی آن با تست‌های دقیقتر هم به دلایل مختلف از قبیل هزینه بالای آن و همچنین امکانات آزمایشگاهی در سراسر کشور فراهم نیست. باید توجه داشت این موضوع برای سایر حاد جامعه هم صادق است.

حسین نظر داده است: 
فرهنگ ترافیک به صورت معیاری برای سنجش درجه تمدن ملت ها و شاخصی برای میزان توسعه یافتگی کشورها هست. به محض ورود به یک کشور یا شهر با مشاهده نحوه و چگونگی عبور و مرور وسایل نقلیه، نمادی دقیق از قانونمندی آن شهر به دست می‌آید در شهری که عابرین پیاده در سواره رو حرکت می کنند و موتورسواران در پیاده روها می رانند و خودروهایی دیده می شود که در پیاده رو پارک شده نشانی از نظم اجتماعی و رعایت قوانین به چشم نمی خورد.
حالا اگر یکی از پایه های مهم اجتماع متمدن را نظم بدانیم متوجه می‌شویم آشفتگی عبور و مرور تا چه حد از درجه اعتبار فرهنگ ترافیکی جامعه ما می کاهد. پس باید با رعایت قوانین و اموزش و فرهنگ سازی، فرهنگ ترافیک جامعه را در شان ایران نگاه داریم. چرا در تصادفات اکثرا عامل انسانی نقش اصلی در وقوع دارد؟ در این روزها در دنیای مدرن تنها توجه به روش سنتی برای حل مشکل حمل و نقل نمی تواند پاسخگو باشد. شناخت انسان و رفتارهای او بالاخص رفتارهای پر خطر می تواند در کنار بستر سازی علمی و به کارگیری سایر ظرفیت‌ها به حل مشکلات ترافیکی کمک کند. یعنی می توانیم با در نظر گرفتن ارتقای ظرفیت‌های فرهنگی و افزایش مشارکت اجتماعی به مقابله با رفتارهای پرخطر و غیرمنظقی در این حوزه بپردازیم.
این حرکت باید هم به صورت فردی و هم جمعی انجام شود. به طوریکه باید معیار در حوزه تعریف کنیم، به عنوان مثال نباید افراد برای زود رسیدن، قوانین و مقررات را زیر پا بگذراند و این قبیل حوادث را به بار بیاورند. نتیجه اینکه چون آمار تخلفات و تصادفات در کشور ما زیاد هست با یک تحرک فرهنگی و دخالت شهروندان می توانیم عامل مهمی در اصلاح رفتارها باشیم. 

محمد نظر داده است: 
عوامل اصلی حرکت تمام وسایل نقلیه به طور عام چهار عامل وسیله نقلیه، جاده، نیروی انسانی و قوانین حاکم برآنها می‌باشد. این عوامل میتواند باعث حوادث بسیار زیانبار و یاحرکتی ایدآل از هر حیث باشند. 
همچنین بنده با احتیاط رقم 30 درصد را ذکر کردم ولی شخصا و از روی تجربه ای که دارم معتقدم که این درصد یقینا بالاتر است. تاسف بارتر اینکه درمیان رانندگان اتوبوس بین شهری هم صادق است. اما اینکه این‌ها چگونه کارت سلامت می‌گیرند، مقوله ای مفصل و بسیار تخصصی است که اگر مجالی بود و توانستیم روال دریافت کارت سلامت را بررسی خواهیم کرد. 

محمد نظر داده است:
روش اخذ کارت سلامت بسیار مهم است و در واقع تست سلامت رانندگان تستی مهم و حیاتی است و هر هزینه ای هم که دارد باید پرداخت شود چون نتیجه این تست تاثیری مستقیم با جان مردم بیگناه و بی دفاع دارد و باید از همین فردا این موضوع در دستور کار مسولان و دست اندرکاران قرار گیرد. به راستی چه هزینه ای بالاتر و بیشتر از جان یک انسان است. 

محمد نظر داده است:  
در اولین قدم به این پرسش اساسی باید پاسخ بدهیم که درصورت حذف رانندگان معتاد تکلیف حمل و نقل چه می‌شود ؟ آیا جایگزینی برایشان داریم یا باید مثل سالهای نه چندان دور راننده هم از خارج واردکنیم؟ می‌خواهم از این زاویه به این موضوع نگاه کنیم که بزرگترین و تاسف بارترین دلیل این امر اینست که به آنها نیاز داریم؟

حسین نظر داده است: 
به چه قیمتی به راننده معتاد اجازه رانندگی بدهیم؟
به قیمت جان 40 انسان؟ هنوز یکسال از اتفاقات اتوبوس های برون شهری نگذشته
هراز و ... 

مقدم نظر داده است:
 اولا دوستانی که اعتیاد رانندگان را بسیار پر رنگ می‌بیند باید مشخصا بفرمایند درصد تصادفات رانندگان حمل و نقل عمومی که عامل اعتیاد راننده منجر به تصادف گردیده چقدر می‍باشد. در حال حاضر 120 مجری (پزشکان طب کار طرف قرارداد) بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت اقدام به معاینات شغلی رانندگان در سراسر کشور می‌نمایند. 
در حال حاضر برای رانندگان تست روتین اعتیاد همانند سایر مشاغل صورت می پذیرد و چنانچه شرایطی که قبلا به عرض رسید از جمله امکانات آزمایشگاهی در سراسر کشور جهت انجام تست های دقیق‌تر و همچنین امکان پرداخت هزینه مربوطه توسط رانندگان فراهم گردد، اصلاح ضوابط امکان پذیر و اجرای آن مهیا خواهد شد.

محمد نظر داده است: 
اعتیاد رانندکان پررنگ نیست؟  120 پزشک به نسبت تعداد رانندگان سرانه مناسبی است؟
اگر روزی درجاده ها تست اعتیاد با روش آزمایش خون (نه ادرار) به عمل بیاید و گواهینامه راننده معتاد ضبط و یا باطل گردد مشخص خواهد شد که حمل و نقل ما در چه شرایطی به سر می‌برد.  تاکنون از کدام راننده که درصحنه تصادف کشته شده تست اعتیاد به عمل آمده تامعلوم شود چند درصد تصادفات توسط رانندگان معتاد رقم می‌خورد؟

مقدم نظر داده است:
در حال حاضر طرحی در دستور کار دفتر تخصصی حمل و نقل و ایمنی قرار دارد تا کلیه رانندگان منجر به تصادفات جرحی و فوت مجددا مورد معاینه قرار گیرند. در حال حاضر به غیر از چند منطقه خاص تعداد پزشکان طرف قرارداد مازاد نیز می باشند به عنوان نمونه در سال گذشته تعدادی مرکز به مراکز مجاز معاینات رانندگان افزوده شدند که متاسفانه عملا به علت تعداد زیاد مراکز و نبود مراجعه کننده فعال نشدند. لازم به یادآوری است طرح صدور کارت سلامت در سال 83 با 7 شرکت طب کار شروع و در حال حاضر به تعداد مورد نظر رسیده است. ضمنا با پیگیری‌های به عمل آمده موضوع دستورالعمل معاینات رانندگان حمل ونقل جاده ای در وزارت بهداشت در حال بازنگری و اصلاحه که در صورت نهایی شدن می‌تواند در ارتقای کیفی معاینات موثر واقع شود. 

محمد نظر داده است:
دایر کردن مراکز جهت مراجعه رانندگان برای دریافت کارت سلامت با کنترل رانندگان و یافتن معتادان این بخش دو مقوله جداست. رانندگان باید در جاده ها ونه فقط درجاده های اصلی و مهم بلکه درتمام جاده ها به طور رندوم مورد آزمایش قرار بگیرند و در صورت مشاهده موارد مثبت فورا از گردونه خارج گردند. شاید به این شکل و البته جدی بودن عوامل اجرایی و درکنار آن انجام مواردی که ذکر فرمودید گام موثری دراین راه برداشته شود.
البته لازم است عوامل اصلی بروز این پدیده نیز به طور جدی شناسایی شده و برای رفع آن تصمیمات جدی اتخاذ گردد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رحیم 0 0

    سلام
    خدمت دوستان باید عرض کنم یک راننده وقتی پایه یک میگره
    یعنی تمام قوانین فنی ماشین و
    جاده را پشت سر گذاشته وهیچ فرقی بین راننده کالا ومسافر وجودنداره پس اگر نقصی وجود دارد در ارائه گواهینامه اصلاح شود تمام ناوگان حمل ونقل جاده ای خصوصی هستندورانندگان کم تجربه ومشکل دار را بکار میگیرند تا حقوق کمتری بدهند یکسری هم
    رانندگان سواری ایجاد حادثه می کنند وکارشناسان به ان توجه نمی کنند

  • یوسف 0 0

    والا من که رفتم کارت هوشمند بگیرم بلایی به سرم اوردن که چاره ای نداشتم بی خیال این شغلبشم.

  • مجید 0 0

    کی میگه فقط باید یک گواهینامه داشته باشی من که کارت مهار بار و هوشمند و کارت سلامت و هزار کوفت دیگه گرفتم تا بتونم رانندگی کنم

  • حسین 0 0

    مثل اینکه اتش کارشناس خیلی داغه دلیل تمامی تصا دفا د چسبوند به اعتیاد در صورتی که امار تصا دفات رو برسی کنند یک در صد اعتیاد نیست مشکل خیلی چیز های دیگر است

  • علی 0 0

    شرایط جاده ها،این همه خودروی غیراستاندارد،این همه راننده سواری ناشی، معلوم نیست فقط زورشان میرسه بزنن سرراننده بیابون.که هیچ امنیت َشغلی و احترامی هم ندارن،آخرش هم میگن معتاد.نمیگن چرابه چه دلیل راننده معتادشده؟بعدشم اعتیادبیماریست نه جرم.اینوهمون کشورهای توسعه یافته هم میگن...جناب آقای کارشناس