| کد خبر: 168801 |

◄ بررسی خطر آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها

با توجه به نقش آتش‌سوزی در تلفات حوادث مربوط به اتوبوس‌ها، درس گروهی ایمنی اتوبوس در برابر آتش در مرکز تحقیقات راه و مسکن برگزار شد.

تین نیوز

با توجه به نقش آتش‌سوزی در تلفات حوادث مربوط به اتوبوس‌ها، درس گروهی ایمنی اتوبوس در برابر آتش در مرکز تحقیقات راه و مسکن برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سعید بختیاری، معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: باید آزمون‌ها، ارزیابی‌ها، طبقه‌بندی و تعیین محدودیت‌ها برای وسایل نقلیه عمومی از طریق انجام تحقیقات و تهیه استاندارد‌ها و معیاری ارزیابی  مشابه بخش ساختمان انجام شود. ‌

بختیاری در درس گروهی ایمنی اتوبوس در برابر آتش با اشاره به ضوابط، مقررات و گواهینامه‌های فنی اظهار داشت: حدفاصل سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ حوادث حریق در اتوبوس‌ها به‌دلیل مدرن‌تر شدن فناوری به‌کاررفته در آن‌ها به‌شدت افزایش یافت و حدفاصل ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ به‌طور متوسط ۲۹ حادثه در نروژ به وقوع پیوست.

او افزود: با نگاهی به تجارت تحقیقاتی سوئد درمی‌یابیم که دپارتمان آتش‌ برای موسسه ملی تحقیقاتی سوئد از اهمیت بسزایی برخوردار است. آن‌ها موفق به انجام آزمون‌های ارزیابی مصالح، تزیینات و صندلی‌ها به‌منظور مقاومت آن‌ها در برابر آتش را انجام دادند و موفق به  راه‌اندازی سامانه شبیه‌سازی حریق با CFD را انجام دادند.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز درخصوص نتایج بررسی دلایل ریسک حریق در اتوبوس‌ها  گفت: گرما، لرزش، خستگی مواد، مشکلات تعمیر و نگهداری دلایل این آزمون بود. البته در مرحله‌ بعدی و پس از انجام آزمون ارزیابی مواد و نازک‌کاری اتوبوس که نتایجی ازجمله نیاز به بهبود رفتار مواد به‌کاررفته در برابر آتش و استفاده از مواد کند سوز شده، ناکافی بودن آزمون‌های قدیمی و نیاز به آزمون‌های دقیق‌تر آتش‌بر روی مواد به‌کاررفته در اتوبوس‌ها به دست آمد.

او با اشاره به گواهینامه فنی سوئد در زمینهٔ ایمنی ارتقا ایمنی اتوبوس در برابر آتش یادآور شد: فرایندهای مدیریت ریسک، ارزیابی سیستم کنترل کیفیت، آموزش‌های ایمنی در برابر آتش و تهیه بانک‌های اطلاعاتی اتفاقات شمای کلی برنامه گواهینامه فنی سوئد محسوب می‌شود.

بختیاری خاطرنشان کرد: در نتایج کلی به‌دست‌آمده برای ارتقا ایمنی‌بخش حمل‌ونقل و اتوبوس در برابر آتش این‌طور به‌نظر می‌رسد که نیاز به  مواد به‌کاررفته و تزیینات داخلی بهبودیافته در اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه عمومی است. لذا باید آزمون‌ها، ارزیابی‌ها، طبقه‌بندی و تعیین محدودیت‌ها برای وسایل نقلیه عمومی از طریق انجام تحقیقات و تهیه استاندارد‌ها و معیاری ارزیابی  مشابه بخش ساختمان انجام شود. ‌

در سال‌های اخیر تعدادی از اتوبوس‌های تولید داخل در جاده‌ها و شهرهای ایران دچار حریق شدند و تعدادی از هم‌وطنانمان جان خود را ازدست‌داده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.