| کد خبر: 167556 |

عطایی تشریح کرد:

◄ ضربه ای که گرانی کامیون در ایران به ترانزیت زد

ترکیه نمونه موفق یک کشور درعرصه ترانزیت است و تا جایی پیش رفته است که اکنون یک‌سوم کارنه دنیا را ترکیه صادر می‌کند که از آلمان هم جلو زده است.

تین نیوز

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: گرانی کامیون در ایران رقابت در عرصه ترانزیت را کاهش داده است.

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی به خبرنگار تین نیوز گفت: کشور ما در موقعیتی قرار دارد که نسبت به کشورهای همسایه قیمت هر کامیون در آن خیلی بیشتر است و این موضوع باعث شده است که قدرت رقابت برای رانندگان ما بسیار کاهش یابد و نتوانیم با سایر کشورها رقابت داشته باشیم.در این شرایط شرکت‌های ایرانی هم متأسفانه به سمتی می‌روند که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه درحالی‌که الگوی موفقی در حمل‌ونقل در همسایگی خود داریم اما هیچ‌گاه از کشورهای همسایه الگوبرداری نمی‌کنیم و تجربه نمی‌گیریم ادامه داد: ترکیه نمونه موفق یک کشور در عرصه ترانزیت است و تا جایی پیش رفته است که اکنون یک‌سوم کارنه دنیا را ترکیه صادر می‌کند که از آلمان هم جلو زده است.

عطایی گفت: یکی از کارهایی که در ترکیه انجام‌شده این بوده است که ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی  به شرکت تعلق دادند. اما دولت ما در تجربه اول خودروها را به بنگاه‌های اقتصادی تحویل داد که آن‌ها هم باقیمت‌های گران‌تر به راننده تحویل دادند، پس‌از آن به چند راننده داد که با شرایط بازار امروزی و تحریم‌های موجود، پرداخت قسط با سود 9 درصد برای راننده خیلی سنگین است و راننده برای تأمین این هزینه‌ها ناچار به سمت کار خلاف کشیده می‌شود.

عطایی گفت: این درحالی‌که است که اگر واگذاری به شرکت‌های حمل‌ونقل انجام شود هم دولت به‌حق و حقوق خود می‌رسد هم شرایط  بهتر و رقابت‌پذیرتری حاکم می‌شود مانند ترکیه که بر اساس کارکرد و راهنامه های صادر شده قسط کامیون برداشته می‌شود. اختصاص کامیون ها با شرایط ویژه به شرکت حمل‌ونقل قدرت چانه زنی با رقبا را بیشتر می‌کند. وقتی خودمالکی باشد رانندگان تحت سیطره شرکت حمل‌ونقل نیستند همانطور که بنا برهر دلیلی اکنون، کامیون ها برای حمل بار به بنادر نمی‌روند.

 او هشدار داد که ترانزیت از ایران در حال رخت بربستن است و گفت: در حال حاضر همه کالاهای کشور هند از چین، دریای سرخ و کانال سوئز به اروپا می رود این درحالی است که ترانزیت از مسیر ایران 45 درصد از نظر مسافت و 35 درصد از نظر هزینه کمتر است.

وی با بیان اینکه اگر امکانات به شرکت ها داده شود امکان رقابت برای شرکت ها بهتر می‌شود گفت:مسئله دیگر اینکه بحث ریل و حمل‌ونقل جاده ای کاملاً متفاوت است و این هنوز برای بخش دولتی محرز نشده است. شاید ریل بتواند به ترانزیت کشور کمک کند، اما بحث حمل‌ونقل جاده ای کاملا جدا و متفاوت است. بحث فرسودگی ناوگان واقعا به بدنه صنعت حمل‌ونقل آسیب می زند که امیدواریم راهکاری برای آن اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    کاش دولت هم پیشنهاد این مقاله رو انجام بده هم از گرفتن مالیات و غیره از کارخانه هاب تولید خودرو های سنگین برای ۵ سال صرف نظر کنه و از درامدش در این بخش صرف نظر کنه و گمرک واردات کامیون و قطعه را هم برای ۵ سال نصف کنه!