◄ کاهش ترافیک آزادراه قم به تهران امکانپذیر است؟
اگرچه برخی کارشناسان حوزه حملونقل معتقدند دوخطه و برقی کردن محور، محمدیه- ساقه- اراک یکی از عملیترین و موجهترین محورهای ریلی مسافری است که با عملی شدن آن از تقاضای جادهای اراک- قم و آزادراه تهران- قم کاسته خواهد شد اما یک کاربر تیننیوز میگوید: کاهش ترافیک اتوبان قم به تهران متصور نیست.
اگرچه برخی کارشناسان حوزه حملونقل معتقدند دوخطه و برقی کردن محور، محمدیه- ساقه- اراک یکی از عملیترین و موجهترین محورهای ریلی مسافری است که با عملی شدن آن از تقاضای جادهای اراک- قم و آزادراه تهران- قم کاسته خواهد شد اما یک کاربر تیننیوز میگوید: کاهش ترافیک آزادراه قم به تهران امکانپذیر نیست.
به گزارش تیننیوز، مدیرکل اسبق حملونقل استان قم در پیامی که به این شبکه خبری ارسال کرد، نوشت: با توجه به افزایش جمعیت و تمرکزگرایی اقتصادی اجتماعی کشور و وابستگی شدید به پایتخت، کاهش ترافیک آزادراه قم به تهران متصور نیست.
حسن رحمانی افزود: در مدت زمانی که بهعنوان مدیر کل حملنقل استان قم فعالیت داشتم برای حل این معضل پیشنهاد اتصال متروی تهران به قم و ایجاد ترمینالی وسیع در مجاورت جاده قم به گرمسار به صورت مولتیمُد اعم از حملونقل مسافر با اتوبوس، مینیبوس، سواری، متروی تهران- قم، متروی قم، راهآهن سراسری بود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با تغییرات مدیریتی عجیب و غریب در استان قم و تصویب عجولانه و یک شبه احداث منوریل در دولت دهم، این تفکر به حاشیه رانده شد و اکنون ملاحظه میشود که بحران آرام آرام خودش را بهخوبی نشان می دهد.
این کاربر تیننیوز تاکید کرد: بهخاطر جایگاه استراتژیک قم، علاوه بر دو لاین و برقی شدن راهآهن تهران به قم و اراک و اصفهان و تسریع در تکمیل و بهرهبرداری از قطار سریعالسیر تهران به قم و اصفهان باید ترمینال مذکور با این هدف که بسیاری از مراجعان به تهران، بدون خودرو و از ترمینال قم به تهران عزیمت کنند، با امکانات لازم ساخته شود.
چندی پیش محمد اسماعیل علیخانی در یک گروه مجازی حملونقلی و در جمع کارشناسان اقتصاد حملونقل نوشته بود: دوخطه و برقی کردن محور، محمدیه- ساقه- اراک یکی از عملیترین و موجهترین محورهای ریلی (کم هزینهترین آنها) مسافری است که با عملی شدن آن علاوه بر بار، تعداد قابل توجهی مسافر به این محور جذب و از تقاضای جادهای اراک- قم و آزادراه تهران- قم کاسته خواهد شد.
وی افزوده بود: اتصال مترو به ایستگاه راهآهن تهران، به مطلوبیت سفرهای ریلی منتهی به تهران به میزان قابل ملاحظه افزوده است که تقاضای این محور میتواند در محمدیه و یا در نقطهای بین محمدیه و ساقه به قطار تندرو تهران-قم -اصفهان افزوده شود.
نماینده اسبق ایران در کمیته حملونقل اسکاپ اظهار کرده بود: در این صورت مسافران عازم نواحی شرقی تهران با قطار تندرو به ایستگاه شرقی تهران و مسافران عازم نواحی غربی تهران با قطار با سرعت بین ۱۶۰ تا۲۰۰ کیلومتر در ساعت( دوخطه موجود) به ایستگاه موجود راهآهن تهران خواهند رفت.
وی یادآور شده بود: توجه داشته باشیم که در محور فعلی تهران - قم و در اتوبان محور از چهار گردنه حسنآباد، علیآباد، منظریه و نعلبندان عبور میکند. با انحراف محور به شرق و موازی آزادراه قم - گرمسار این گردنهها کلا حذف میشود، محور ریلی جدید قم -اصفهان تا چرمشهر موازی با این محور و از آنجا تا شهید بابایی در نواحی شرقی تهران میتواند تعریف شود.
علیخانی تاکید کرده بود: برای کاهش تلفات حملونقل جادهای چارهای جز انحراف مسافر ( بار هم ) از جاده به ریل نداریم، حالا اگر بار هم بود چه بهتر.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.