| کد خبر: 166930 |

◄ مهم‌ترین مطالبات رانندگان و کامیونداران چه بود؟

اگرچه رانندگان و کامیونداران اعتراضاتی به مشکلات صنفی خود دارند اما در عین‌حال معتقدند این مشکلات از طریق گفت‌وگو با مسئولان برطرف خواهد شد.

تین نیوز

اگرچه رانندگان و کامیونداران اعتراضاتی به مشکلات صنفی خود دارند اما در عین‌حال معتقدند این مشکلات از طریق گفت‌وگو با مسئولان برطرف خواهد شد.

بیش‌تر بخوانید:

 به گزارش تین‌نیوز، در نامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی از سوی یک فعال بخش حمل‌ونقل کالای جاده‌ای منتشر شده، مهمترین مطالبات رانندگان و کامیونداران در حوزه‌ وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی، کار و رفاه اجتماعی، حوزه صنعت، معدن، تجارت، اقتصاد، وزارت کشور و ... مطرح شده است.

در بخشی از این نامه که برای ریاست‌جمهوری، معاون اول ریاست جمهوری، وزرای کار، اقتصاد، کشور، صنعت، راه و شهرسازی و کمیسیون های اقتصادی، صنعت و بازرگانی، عمران و اجتماعی مجلس نوشته شده است، «مالک نخعی» نویسنده نامه؛ مطالبات رانندگان و کامیونداران را به دو بخش عمومی و شهرستانی تقسیم کرده و عنوان کرده است: اهم مطالباتی که مربوط به سراسر کشور است خدمتتان تقدیم می‌شود؛ امید است که مجموعه مدیریتی کشور برای آن راه چاره‌ای بیندیشد. نویسنده در این نامه مطالبات عمومی رانندگان و کامیونداران در سراسر کشور به شرح زیر عنوان کرده است:

حوزه راه و شهرسازی

۱-تخصیص و پرداخت کرایه بر اساس تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیر به نحوی که محاسبه کرایه توسط سیستم بارنامه نویسی انجام گیرد.

۲-ایجاد سامانه ملی پایانه مجازی و ارایه یک نوبت بارگیری برای سراسر کشور به نحوی که هر کامیون بعد از صدور بارنامه در هر جای کشور یک نوبت به صورت خودکار روی سیستم داشته باشد (ثبت تنها یک نوبت مجازی روی یک سرور واحد برای کل کشور )

۳-ایجاد سازکار مناسب برای پرداخت کرایه به نحوی که بعد از اتمام عملیات حمل نسخه تمبردار بارنامه در یکی از بانک‌های کشور قابل نقد شدن باشد.

برای این منظور صاحب کالا قبل از عملیات حمل باید وجه کرایه یا ضمانت لازم برای پرداخت کرایه در نزد یکی از بانک‌های کشور بسپارد و بعد از اتمام عملیات حمل، بارنامه قابلیت نقد شوندگی داشته باشد.

۴- کمیسیون دریافتی شرکت‌های حمل‌ونقل

در مرحله اول کاهش کمیسیون شرکت‌های حمل و در مرحله دوم پرداخت کمیسیون شرکت حمل‌ونقل و سهم سازمان راهداری، بیمه بار و مالیات بر ارزش افزوده شرکت حمل و حتی مالیات‌های فصلی و عملکردی از طریق سیستم بانکی بدون دخل و تصرف شرکت حمل در کرایه (به دلیل مشخص بودن سهم هر کدام از کل کرایه با محاسبات سیستمی امکان برداشت از کرایه کل و واریز در سیستم بانکی مهیا است)

حوزه کار و رفاه اجتماعی

۵- انحلال تمامی تشکل‌های صنفی کارفرمایی و کارگری حوزه حمل‌و‌نقل و انجام انتخابات جدید.

۶- افزایش حقوق و دستمزد راننده کامیون از کارگر عادی به تکنیسین حرفه‌ای و لحاظ این موضوع در حق بیمه، سنوات، بازنشستگی رانندگان فعلی و بازنشستگان

حوزه وزارت کشور

۷- افزایش امنیت جانی و مالی رانندگان و کامیون‌داران 

۸-پیش‌بینی سازکاری مناسب برای رفع توقیف رانندگان و کامیوندارانی که به شیوه قانونی بارگیری کرده‌اند ولی بار آنها به صورت قاچاق از مبادی قانونی وارد کشور شده است یا اینکه ظن قاچاق وجود دارد.

حوزه صنعت، معدن،تجارت و اقتصاد

۹- به منظور کاهش قیمت تمام شده کامیون حذف حقوق و عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌های سربار که در شرایط آرمانی حدود ۳۷.۵ درصد قیمت کامیون و کشنده در اتحادیه اروپا و در شرایط نابسامان بازار کامیون تا ۵۵ درصد قیمت کامیون در مبدا گرانتر به دست مصرف کننده می‌رسد. یعنی امکان تحویل کامیون به راننده با سه پنجم قیمت فعلی. در صورت تخصیص ارز دولتی این مقدار تا نصف قیمت فعلی بازار محقق خواهد شد.

۱۰- در مورد لاستیک و قطعات یدکی هم وضعیت به ترتیب بالا است و امکان ارزان کردن نهاده‌های اولیه با شرط حذف عوارض گمرکی و تخصیص ارز دولتی امکان پذیر است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Yousef montazeri 0 0

    تشکر میکنم از جناب نخعی واقعا ایشون جزو تئوریسینهای بزرگ حمل و نقل هستند