| کد خبر: 166574 |

سند استراتژی حمل‌ونقل ایران/2

◄ 4 استراتژی برای متوقف نشدن روند کاهشی تلفات جاده‌ای

آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر کشته می‌شوند درحالی‌که در ایران به ازای این تعداد خودرو 37 نفر کشته می‌شوند.

تین نیوز

افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی نسبت به خودرو شخصی، ارتقای ایمنی حمل‌ونقل، ایفای نقش برجسته در ترانزیت و تجارت بین‌المللی، کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی و ایجاد حمل‌ونقل سبز 4 استراتژی وزارت راه و شهرسازی برای تقویت بخش حمل‌ونقل جاده ای است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز بر اساس سند استراتژی بخش حمل‌ونقل ایران که اخیراً از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه‌شده است افزایش کارآیی سیستم حمل‌ونقل یکی از اهم این برنامه‌ها است که این وزارتخانه برای آن راهکارهای خاصی را در نظر دارد.

افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی نسبت به خودرو شخصی، ارتقای ایمنی حمل‌ونقل، ایفای نقش برجسته در ترانزیت و تجارت بین‌المللی، کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی و ایجاد حمل‌ونقل سبز به‌عنوان اهداف استراتژیک بخش حمل‌ونقل خواسته‌های اساسی و کلانی هستند که این وزارتخانه در راستای انجام مأموریت و چشم‌انداز تعریف‌شده انجام داده است.

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های مترتب بر حمل‌ونقل، هزینه‌های مرتبط با خسارات، جراحات و تلفات ناشی از تصادفات است. آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر کشته می‌شوند درحالی‌که در ایران به ازای این تعداد خودرو 37 نفر کشته می‌شوند.

وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود وضعیت حوادث جاده‌ای‌ ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین 190 کشور جهان رتبه 189 را به خود اختصاص داده و از این‌جهت تنها کشور سیرالیون در غرب قاره آفریقاست که  ایران وضعیت متناسب‌تری نسبت به آن دارد.

در شرایطی که تقاضا برای جابجایی اندازه ناوگان و طول شبکه معابر شهری و بین‌شهری و به‌تبع آن‌ها ریسک بروز تصادفات رو به گسترش است تلاش در جهت کاهش تعداد و شدت تصادفات یکی از مهم‌ترین اهداف در بخش حمل‌ونقل است تا بتوان از هزینه‌های بالای اجتماعی و مالی که درنتیجه تصادفات به کشور تحمیل می‌شود کاست.

آمار تلفات حمل‌ونقل به ازای یک‌صد هزار نفر جمعیت در ایران در این شکل نشان داده‌شده است.

جدول شماره یک

اگرچه شاخص تلفات در سال‌های اخیر روند نزولی داشته است، اما شیب این کاهش در حال کم شدن است و اگر سیاست‌ها و اقدامات لازم بر اساس تجارب بین‌المللی اتخاذ نشود این روند نزولی تلفات متوقف خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.