| کد خبر: 166226 |

◄ تهدید ایمنی رانندگان در پی افزایش تعرفه خودروهای خارجی

این هشدار را می‌دهیم که تلفات رانندگی طی امسال و سال آینده بیشتر خواهد شد چرا که قشر کمتری از مردم به خودروی ایمن دسترسی خواهند داشت.

تین نیوز

رئیس بخش ایمنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: هشدار می‌دهیم که در پی افزایش تعرفه خودروهای خارجی و کاهش دسترسی مردم به خودروهای ایمن در سال‌های آینده با افزایش تلفات جاده‌ای مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز احدی رئیس بخش ایمنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در باب اهمیت موضوع ایمنی، گفت: برای اجرای برنامه‌های هدفمند در حوزه ایمنی بحث بودجه بسیار مهم است و این در حالی است که اکنون بازگشت تحریم‌ها و ناکام ماندن برجام کار را سخت‌تر از گذشته کرده است.

احدی بابیان اینکه انتظار بهبود راه‌ها و تجهیز راه‌ها به علائم ایمنی در شرایط تنگای مالی بسیار سخت شده است و درعین‌حال نمی‌توان از نهادهای انتظامی انتظار جذب نیروهای بیشتر و کنترل عامل انسانی در راه‌ها را داشت، ادامه داد: به بودجه‌ای کلان برای رسیدن به این اهداف نیازمندیم و مدیریت ایمنی بدون پول بسیار سخت است.

وی با توضیح اینکه مؤلف چندین کتاب در حوزه ایمنی هستم و به همین دلیل از سوی دانشجویانم مورد سؤال قرار می‌گیریم که این‌همه کتاب نوشته‌شده است اما چه اقداماتی انجام‌شده است و چرا هنوز آمار تصادفات و تلفات بالاست، ادامه داد: آمار  16 هزارنفری تلفات جاده‌ای در راه‌های کشور به این معنا است که یک جای کار خراب است و سرمایه‌گذاری اصولی برای ایمنی انجام ندادیم  و فقط با موضوع شعاری رفتار کرده‌ایم.

رئیس بخش ایمنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با طرح این سؤال که چرا باید عامل انسانی یکی از موارد مهم در تلفات جاده‌ای باشد و چرا برایش برنامه‌ای نداریم؟ ادامه داد: اکنون مشکل جدی‌ در پیدا کردن آمار تلفات مستندسازی و نحوه جمع‌آوری اطلاعات داریم و نسخه‌ای که در مرکز پیچیدیم بر اساس راهبرد ملی ایمنی راه‌ها امروز در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح می‌شود.

وی به آمار 17 درصدی رشد تلفات در طرح نوروزی 97 اشاره کرد و ادامه داد: بحث اینکه می‌خواهیم در بازه زمانی 25 روزه دلایل و چرایی آمار تصادفات را ارزیابی کنیم کار غلطی است و امکان‌پذیر نیست. چراکه سطح سرویس جاده‌های ما برای سطح مشخصی است و وقتی بیش‌از اندازه ظرفیت جاده‌ها انتظار سرویس داریم این طبیعی است که با افزایش17 درصدی آمار تلفات روبرو شویم.

احدی به برنامه دولت برای افزایش تعرفه خودروی خارجی اشاره کرد و با بیان اینکه افزایش تعرفه‌های خودرو و ورود کمتر خودروهای خارجی منجر به افزایش استفاده از خودروهای داخلی می شود، ادامه داد: اکنون این هشدار را می‌دهیم که تلفات ما طی امسال و سال آینده بیشتر خواهد شد چرا که قشر کمتری از مردم به خودروی ایمن دسترسی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در عین حال نبود بانک اطلاعاتی یکپارچه و عدم آمار درست در خصوص آمار تصادفات هم مزید بر علت شده است. اکنونی پزشکی قانونی یک اطلاعاتی می‌دهد و  سازمان‌های دیگر اطلاعاتی دیگر و تا اطلاعات درستی نداشته باشیم نمی‌توانیم برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

خادمی گفت: در کشوری مثل استرالیا اطلاعات مربوط به سوانح رانندگی در دوره‌های کوتاه‌مدت منتشر می‌شود و همه آن را می‌بینند. اطلاعات محرمانه نیست و نباید با آن رفتار محرمانه داشت باید این اطلاعات را داشته باشیم تا بدانیم درد کجاست.

وی با توضیح اینکه عدم ارزیابی و پایش یکی از مشکلاتی است که در کشور ما وجود دارد، ادامه داد:  این مشکل گریبان گیر تمام ارگان ها شده است و حتی برخی ارگان‌ها اصلاً دیتا و اطلاعاتی برای خود ندارند. آشکار کردن نواقص و نیازها چیز بدی نیست و منجر به پیشرفت در امور می‌شود و باید تجربیات خود را ثبت کنیم تا دیگران بتوانند از آن استفاده کنند اگر اطلاعات درستی داشته باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.