| کد خبر: 163918 |

◄ خطوط راه‌ها چگونه سوانح رانندگی را کاهش می‌دهد؟

خط کشی جاده‌ها بر اساس آیین نامه علائم راه‌ها، یکی از پارامترهای مهم ایمنی در راه‌هاست.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: ایجاد یا احیای خطوط راه‌ها، یکی از راهکارهای موثر در زمینه کاهش تصادفات رانندگی به‌ویژه در شب‌ها است.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی تاکید کرد: خط کشی جاده‌ها بر اساس آیین نامه علائم راه‌ها، یکی از پارامترهای مهم ایمنی در راه‌هاست. 

وی افزود: خط‌کشی جاده‌ها به تدریج و در اثر به‌سازی راه‌ها محو شده و یا با تردد خودروها اثر بخشی‌شان کاهش می‌یابد، متاسفانه این مهم گاهی مدت‌های طولانی نادیده انگاشته می‌شود و خطوط راه‌ها بعد از عمر مفیدشان هم چنان بهره‌برداری می‌شوند که عواقب خطرناکی همچون تلفات و حوادث ناگوار رانندگی را به همراه دارد.

او یادآور شد: رنگ‌های استاندارد (با مواد تشکیل دهنده تاییدشده شیمیایی) با محتویات بازتابشی آنها (گلاسبید) از طریق دستگاه‌های پخش رنگ، تاثیر به‌سزایی بر ایمنی راه‌ها دارد، چرا که خطوط افقی در راه‌ها یکی از موثرترین علائم در امنیت راه‌ها است، به‌طوری‌که علامت‌های افقی نظیر خطوط مقطع، ممتد، نقوش اختصاصی و... پیام‌های خاصی را در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداران راه منتقل می‌‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، مرادی تاکید کرد: بر این اساس به‌منظور تامین امنیت بهره‌برداران راه و کاهش سوانح رانندگی، ایجاد یا احیای آنها بر اساس آیین نامه علائم راه‌ها، یکی از راهکارهای موثر در زمینه کاهش تصادفات رانندگی به‌ویژه در شب‌ها خواهد بود.

این کارشناس حمل‌ونقل در بخش دیگری از سخنانش، به نقش جداکننده‌های همگن در راه‌ها اشاره کرد و گفت: جداسازی جاده‌های چند خطه با تجهیزات گوناگونی نظیر گاردریل، نیوجرسی، سازه‌های پلاستیکی، جداول بتنی و ...، مبلمان و آرایش جاده‌ها را کاملاً بی‌منظر و فاقد چشم‌انداز بصری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تعبیه و ایجاد این جداکننده‌ها غیر از مسایل ایمنی، ایجاد مبلمان و زیبایی در راه‌ها است اما متاسفانه در جاده‌های ایران با آرایش مختلف این جداکننده‌ها در طول یک مسیر معین، علاوه بر نازیبایی در مبلمان جاده‌ای، بعضاً خطرات و حوادثی را نیز ناشی از تغییرات هندسی آنها در راه‌ها شاهد هستیم و تغییرات ابعادی به‌ویژه ارتفاع و جنس این جداکننده‌ها خود باعث عدم ایمنی در راه‌ها شده است.

به گزارش تین‌نیوز، مرادی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود به‌منظور حفظ انسجام و ایجاد وحدت رویه در مبلمان جاده‌ای کشور، جداکننده‌های هارمونیک و همگن در راه‌ها تعبیه شود.

به گفته وی این کار علاوه بر تامین ایمنی عبور و مرور، باعث ایجاد چشم‌انداز بصری در آنها نیز خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.