| کد خبر: 161422 |

◄ عدم نوسازی ناوگان جاده‌ای بهتر از نوسازی با کامیون‌های چینی است

کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند ورود کامیون‌های چینی به ایران برای ترانزیت ایران مخاطره‌آمیزاست و عدم نوسازی بهتر از نوسازی با کامیون‌های چینی است.

تین نیوز

کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند  ورود کامیون‌های چینی به ایران برای ترانزیت ایران مخاطره‌آمیزاست و عدم نوسازی بهتر از نوسازی با  کامیون‌های چینی است.

به گزارش تین نیوز، چندی پیش دولت از طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باهدف حفظ محیط‌زیست، کاهش مصرف انرژی و بهبود فضای کسب‌وکار و اشتغال‌زایی رونمایی شد.

اما نظرات و انتقادات بسیاری درباره این طرح مطرح است. فعالان صنعت حمل‌ونقل معتقدند شاید طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل در حل مشکل ناوگان حمل‌ونقل کشور تأثیرگذار نباشد.

 جواد سمساریلر، رئیس راهبردی فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران درباره طرح نوسازی کامیون‌ها گفت: در سال  ١٧‌هزار کامیون از کشور به اروپا اعزام می‌شود که اگر اقدام به واردات کامیون چینی شود برای کشور مشکل‌زا خواهد بود چون خودروهای ساخته‌‌شده در خاور دورو ازجمله چین از استانداردهای اروپا پیروی نمی‌کنند

او ادامه داد: البته هنوز جزئیات برنامه‌ها درباره چگونگی اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین اعلام‌نشده است. بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا دولت باز هم پای کامیون‌های چینی را به ایران باز می‌کند یا خیر.

به گزارش شرق، رئیس راهبردی فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران گفت: بستگی دارد دولت چه کامیونی وارد کند. اگر هدف ورود کامیون‌های چینی باشد، اصلا تاکنون حتی یکی از کامیون‌های چینی نیز از مرز ایران خارج نشده است.

او ادامه می‌دهد: طبیعتاً کامیون‌های چینی قابلیت استفاده برای حمل بار به اروپا را ندارد. مانند کامیون‌های «هوو» که تاکنون یکی از این کامیون‌ها از کشور خارج نشده است.

سمسایلر گفت: علاوه برآن کامیون‌های چینی مناسب مناطق کوهستانی کشور و  تردد در جاده‌های ایران نیستند.

او ادامه داد: کامیون‌های هوو نیز باعث  تصادف در جاده‌ها شدند زیرا ترمز این ماشین‌ها هوشمند نبود. ورود این قبیل ماشین‌ها، جاده‌های ایران را ناامن‌تر می‌کند.

سیده فاطمه مقیمی، رئیس کمیته حمل‌ونقل و گمرک اتاق تهران نیز در این‌باره گفت: دولت تاکنون از ورود خودروی چینی صحبتی نکرده است.

مقیمی درباره واردات کامیون‌های چینی گفت: باید تعریف شود کامیون‌ها از کجا وارد می‌شود. تجربه تلخ واردات کامیون‌های چینی هوو برای کشور هزینه‌ساز شد. هزینه ازدست‌رفته سرمایه انسانی به دلیل تصادفات این خودروهای بی‌کیفیت  بزرگ‌ترین هزینه‌ای بود که متقبل شدیم.

او تأکید کرد: دولت از تأمین خودروهای موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل سنگین از تولیدات داخلی سخن گفته است.

 مقیمی گفت: ما از تولید داخل  حمایت می‌کنیم و در نظر داریم با استفاده از تولید داخل، تأمین و نوسازی ناوگان انجام شود، اما درحال‌حاضر این تولیدات پاسخ‌گوی میزان درخواست برای نوسازی ناوگان نیست.

او درباره کیفیت کامیون‌های تولید داخل گفت: کامیون‌های تولیدشده در ایران دارای استاندارد یورو سه و یورو چهار هستند، اما استانداردهای اروپا، یورو پنج، شش و هفت است.

مقیمی گفت: حتی اگر تمام کامیون‌های تولید داخل با استانداردهای روز اروپا ساخته شود، باز هم تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند میزان تقاضای بازار را پاسخ دهند. میزان تقاضای بازار بیشتر از میزان تولید است.

مقیمی گفت: میانگین عمر ناوگان حمل‌ونقل سنگین ایران بیش از ١٦ سال است و تعداد زیادی کامیون برای نوسازی نیاز است که تولید داخل به‌تنهایی تکافوی این نیاز را نخواهد بود و ناچار به واردکردن کامیون خارجی خواهیم بود.

رئیس کمیته حمل‌ونقل و گمرک اتاق تهران ادامه می‌دهد: تصمیم دولت را در رابطه با واردات کامیون خارجی نمی‌دانم. ممکن است کامیون‌های وارداتی صفرکیلومتر نباشد و با عمرشان دو تا سه سال باشد؛ اما حداکثر عمر کامیون دست‌دوم وارداتی، باید سه سال باشد و خدمات پس‌از‌فروش داشته باشد؛ یعنی در ایران وسایل یدکی و امکانات تعمیری آن‌هم تأمین شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.