| کد خبر: 161050 |

◄ وظیفه نمایندگان و نقش خودروسازان در بهبود ایمنی راه‌ها

بسیار مهم است که از خود بپرسیم چرا باید در کشورهای پیشرفته به اصل موضوع برای حل معضل تصادفات و ایمنی راه‌ها بپردازند و ما در اینجا با درگیر شدن در مسائل جناحی و سیاسی، دائماً خود را به حواشی موضوع مشغول داشته و از حرکت جدی برای حل ریشه‌­ای مسئله غفلت نمائیم؟

تین نیوز

حبیب رستمی*: آنچه در این مختصر به آن خواهم پرداخت، با اشاره به جایگاه وزارت راه‌وشهرسازی برای بهبود ایمنی راه‌های کشور، توجه به وظیفه نمایندگان ملت در مجلس و نقش خودروسازان داخلی در پیشبرد این امر مهم است و انگیزه نگارش این مطلب نامه‌‌ای است که اخیراً جمعی از فعالان صنعت خودرو آمریکا به وزیر حمل‌و­نقل این کشور نوشته و این وزارتخانه را بر آن داشته‌­اند تا شرایط استفاده عملی از استاندارد IEEE 802.11p برای ارتباطات بی‌­سیم در محیط­‌های خودرویی موسوم یه DSRC و حفاظت از باند فرکانسی مورد نیاز برای اجرای کاربردهای ایمنی مبتنی بر این استاندارد را تأمین کند.

در ابتدای این نامه که توسط 76 فعال عمده در صنعت خودرو آمریکا از جمله مراکز تحقیقات دانشگاهی، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی خودرو و شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند جنرال موتورز، ولوو، تویوتا و کیا موتور امضاء شده است، خطاب به خانم آلین چائو وزیر حمل‌و‌نقل این کشور آمده است: « با وحود حرکت سریع نوآوری و پیشرفت‌های فناوری خودروهای هوشمند و خودکار، حمل‌ونقل در حال یک تغییر انقلابی در ایالت متحده است. تحت رهبری و راهنمایی شما، ما باور داریم ایالت متحده می‌تواند رهبر جهانی در حوزه این فناوری نوین باقی بماند. این رهبری می‌تواند یک سامانه حمل‌‌ونقل امن‌تر و کارآمدتر را تضمین کند که موجب کاهش مرگ‌ومیر جاده‌ای، افزایش بهره‌وری و بهبود حمل‌ونقل می‌گردد. انجمن‌ها، شرکت‌ها، صنایع و مراکزی که این نامه را می­‌نویسند، بر حمایت ادامه‌دار خود در حوزه ارتباطات خودرویی تاکید می‌کنند و به جد، وزارت حمل‌­ونقل را بر آن می‌دارند تا به شکل کامل به توسعه گسترده این فناوری متعهد بماند، و در آخر، از این وزارتخانه می‌خواهند تا طیف باند فرکانسی 5.9 گیگاهرتزی (اختصاص یافته برای کاربردهای این فناوری) را از تداخل‌های خطرناک امواج مصون بدارد.»

مقدمه فوق در این نامه آغازی است بر تشریح خواسته امضاکنندگان آن که چیزی جز بیان دغدغه ایشان برای بهبود ایمنی و کاهش تلفات و صدمات انسانی در جاده­‌های کشورشان نیست و این بیان، ریشه در تلاش‌ها و اقداماتی دارد که تقریباً از دو دهه قبل در این کشور شروع شده و در ابعاد مختلف جریان یافته است.

جا دارد در اینجا مختصراً به گوشه­‌ای از این اقدامات اشاره ­شود. پس از اجرای پروژه‌­های آزمایشی در سطح ملی و اثبات قابلیت‌­های عملیاتی فناوری DSRC در باند فرکانسی 5.9 گیگاهرتز مبتنی بر استاندارد IEEE 802.11p با مشارکت دانشگاه‌­های بزرگ آمریکا مانند برکلی و میشیگان، موضوع در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد و در تاریخ 13 نوامبر 2013، نماینده شرکت تویوتا در کمیته فرعی ارتباطات و فناوری این مجلس، با اشاره به سابقه و نتایج مثبت استفاده از نسل اول این فناوری در ژاپن، اعضای این کمیته را با قابلیت­‌های این فناوری برای بهبود ایمنی جاده­‌ها آشنا نموده و بر ضرورت استفاده از آن تأکید کرد.

پیشرفت­‌های این فناوری ادامه یافت و قابلیت­‌های آن به عنوان یک فناوری بدون جایگزین برای اجرای کاربردهای ایمنی از ابعاد مختلف مورد تأئید مراکز تحقیقاتی آمریکا و دیگر نقاط دنیا قرار گرفت، تا جایی که وزیر حمل­‌ونقل آمریکا در فوریه سال 2014، اهمیت این فناوری را برای آمریکا در حد فتح کره ماه اعلام کرد و آقای اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا نیز در جولای همان سال به هنگام بازدید از نمایش نحوه عمل فناوری ارتباطات خودرویی، تأکید کرد که در باقیمانده زمان دولتش تلاش خواهد کرد تا قانون الزامی کردن استفاده از این فناوری را به تصویب کنگره برساند. او در این بازدید گفت : «به عنوان یک پدر که نگران جان فرزند شانزده ساله خود هستم، هر فناوری که باعث افزایش ایمنی رانندگی شود برایم از اهمیت برخوردار است.»

تلاش­‌های وزارت حمل­‌ونقل آمریکا در نهایت به تدوین پیش‌­نویس قانون مورد نظر انجامید که در ژانویه سال 2017 منتشر شد تا در فرآیند تصویب کنگره قرار بگیرد، اما مانند برخی دیگر از اقدامات دولت جدید این کشور، فرآیند مزبور متوقف شد و این در حالی است که نهادها و مراکز دانشگاهی و شرکت­‌های حوزه حمل­‌ونقل هوشمند و صنعت خودروی این کشور همچنان به دنبال توسعه کاربردهای فناوری یاد شده هستند و فناوری­‌های جدید ارتباطات سلولی (تلفن همراه) را قابل مقایسه و جایگزین فناوری DSRC نمی­‌دانند. نامه اخیر نوشته شده از سوی این نهادها، مراکز و شرکت‌ها به خانم آلین چائو، دقیقاً این نکته را نشان می­‌دهد که تا چه حد به حقانیت کار خود مطمئن هستند و بر انجام آن تأکید دارند.

سیر تحولات فناوری DSRC و رویکرد کشورهای پیشرفته در مورد توسعه کاربردهای آن می­‌تواند برای ما و بیشتر از همه، برای نمایندگان مجلس و خودروسازهای ما درس‌­آموز باشد و این‌که اگر دغدغه ایمنی، رفاه و آسایش هموطنان خود را داریم، خوب است به کارکردهای فناوری‌­های نوین و استفاده از توان تخصصی داخل کشور برای بهبود ایمنی و کاستن از تلفات انسانی در تصادفات خودرویی توجه داشته باشیم.

نمایندگان محترم مجلس بنا به وظایف نمایندگی خود می‌­توانند از وزیر راه سوال کنند، اما چرا هیچ‌گاه قبل از آن از وضعیت سند ملی حمل­‌ونقل هوشمند کشور سوال نکرده و نمی­‌کنند؟ و اینکه چرا هیچ‌گاه پرسشی درباره استفاده از فناوری­‌های نوین برای کارآمدتر کردن پروژه­‌های جاری این وزارتخانه در بخش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌­ای مطرح نمی‌­شود؟ خوب است در این ارتباط اشاره شود که در آخرین برنامه راهبردی پنج‌ساله حمل‌ونقل هوشمند آمریکا برای دوره 2015 تا 2019، دو فناوری به عنوان فناور‌ی‌های پایه و محوری تعیین شده‌اند که یکی ارتباطات خودرویی برمبنای استاندارد فوق‌­الذکر و دیگری فناوری خودروهای بدون راننده است و ما در کشورمان که با حجم زیادی از مسائل در حوزه حمل‌‌ونقل و به‌ویژه ایمنی راه‌ها مواجه هستیم، هنوز هیچ برنامه راهبردی و سند ملی برای این حوزه نداریم.

ناگفته نماند که سازمان راهداری و حمل­‌ونقل جاده‌­ای در مردادماه امسال با ارائه گزارش خود به کمیسیون عمران مجلس، در خصوص فناوری ارتباطات خودرویی اعلام نظر کرده و همکاری مجلس برای ایجاد زیرساخت­‌های قانونی به منظور توسعه آن را درخواست نموده است. سوال این است که بررسی این گزارش اکنون در چه وضعیتی است و آیا نباید نمایندگان به همان اندازه که به دنبال سوال از وزیر راه هستند، به فکر تنظیم قوانینی هم باشند تا زیرساخت توسعه این نوع فناوری­‌ها را برای بهبود ایمنی راه‌ها تأمین ­کنند؟

کمیسیون عمران مجلس مطابق با ماده 49 آئین­‌نامه داخلی مجلس که اجازه می‌­دهد هر یک از کمیسیون­‌ها در محدوده تخصصی خود برای بررسی طرح‌­ها، پیشنهاد اصلاح قوانین و گزارش به مجلس وارد عمل شوند، در دوم خرداد امسال با دعوت از وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنعت خودروی کشور به بررسی نقش خودروسازی در ارتقای شاخص‌های توسعه حمل‌ونقل پرداخته است. آن‌چه از اخبار مربوط به این جلسه دریافت می‌­شود، این است که مقرر شده است با اعمال ماده 49 آیین نامه در خصوص وضعیت صنعت خودروسازی کشور، نقش خودرو در حمل‌ونقل جاده‌­ای بررسی و مشکلات و نارسایی‌­های آن احصاء گردد تا گزارشی مفصل همراه با پیشنهادها و راهکارها تقدیم صحن مجلس شود. سوال دقیقاً اینجاست که نمایندگان محترم مجلس و شرکت‌های خودروساز داخلی تا چه حد به جایگاه فناوری ارتباطات خودرویی برای ایمنی‌­بخشی سفرهای شهروندان درجاده‌­های کشور توجه دارند؟ آیا در بررسی، تهیه گزارش و ارائه پیشنهادهای خود به آنچه در دنیا می­‌گذرد و یا لااقل آنچه در گزارش مردادماه سازمان راهداری و حمل­‌ونقل جاده‌­ای آمده است توجه می­‌کنند؟

قابل ذکر است که در سند «اهداف و سیاست­‌های توسعه صنعت خودرو در افق 1404»، مصوب شورای سیاستگذاری خودرو در زمستان سال 92، به استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی به عنوان یک سیاست برای تولید خودرو رقابت­‌پذیر پرداخته شده است. مانند بسیاری از نمونه­‌های دیگر که اهداف زیبای مندرج در اسناد بالادستی ما را کشورهای  همسایه و دیگران زودتر مورد توجه قرار داده و بهتر به آنها عمل می­‌کنند، در این مورد نیز خودروسازان داخلی تاکنون هیچ عنایتی به برنامه‌­ریزی برای استفاده از فناوری یاد شده از خود نشان  نداده‌­­اند. حال آنکه کشوری مانند قطر برای استفاده از این فناوری در جهت بهبود آینده حملونقل خود، برنامه­ریزی وسرمایه‌­گذاری مشخصی را از چند سال پیش شروع کرده است.

فناوری که در بخش پایانی نامه فعالان صنعت خودرو آمریکا به وزیر حمل­‌ونقل این کشور در مورد آن این‌گونه آمده است: «ما به شکلی جمعی به دنبال این هستیم تا این فناوری جدید با قابلیت­‌های اثبات شده برای توسعه حمل­‌ونقل، رشد اقتصادی و نجات جان انسان‌ها را در خودروها و جاده‌هایمان به‌کار بگیریم. همان‌طور که ما سخت تلاش می‌کنیم تا روی مهمترین چالش‌های پیشِ روی سامانه‌های حمل‌ونقل در آینده متمرکز شویم، این بسیار حیاتی است که وزارت حمل‌ونقل از توسعه فناوری DSRC  حمایت کند و از باند 5.9 گیگاهرتز برای کاربردهای ایمنی به دور از تداخل امواج حفاظت کند. به طور خاص، تاخیر در ایجاد یک استاندارد ملی برای ارتباطات خودرو به خودرو موجب می‌شود تلاش‌های اداره ملی ایمنی بزرگراه‌­ها (NHTSA) در زمانی که کشته‌ها و زخمی‌ها در جاده‌های ما رو به افزایش است به مخاطره بیافتد.»

در پایان بسیار مهم است که از خود بپرسیم چرا باید در کشورهای پیشرفته به اصل موضوع برای حل معضل تصادفات و ایمنی راه‌ها بپردازند و ما در اینجا با درگیر شدن در مسائل جناحی و سیاسی، دائماً خود را به حواشی موضوع مشغول داشته و از حرکت جدی برای حل ریشه‌­ای مسئله غفلت نمائیم؟

امید بنده و همکارانم در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف که سال‌هاست بر روی کسب دانش فنی و توسعه کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی کار می‌­کنیم، این‌ است‌که نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران، با همراهی صنعت خودروی کشور و وزارت راه و شهرسازی بتوانند به زودی زیرساخت‌های قانونی و شرایط پیاده­‌سازی کاربردهای این فناوری را بر روی خودروها و در جاده‌­های کشور فراهم آورند. یقینًا با فراهم سازی شرایط لازم، بخش خصوصی و تولیدکنندگان تجهیزات سخت­‌افزاری و نرم‌­افزاری این فناوری نیز وارد عمل شده و با مشارکت عموم شهروندان برای تجهیز خودروهای خود، آینده‌­ای سرشار از ایمنی، رفاه و آسایش را در معابر شهری و جاده‌­های کشور شاهد خواهیم بود.

* مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.