| کد خبر: 159363 |

◄ ضوابط طرح «منظر راه» چیست؟

طرح منظر راه یک موضوع اجتماعی است که با طرح هندسی راه آمیخته می‌شود، بنابراین بایست این دو موضوع از ابتدا باهم مورد مطالعه قرار گیرد تا نیازهای یکدیگر را پاسخگو باشند و نهایتاً خروجی مدنظر از اجرای این طرح منجر به بهبود منظر راههای کشور شود.

تین نیوز

به گفته رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل اجرای ضوابط منظر راه‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران در این بخش‌هاست که تاکنون مغفول مانده بود.

حبیب خراسانی در آستانه تصویب و ابلاغ نهایی ضوابط طرح منظر راه تاکید کرد: طرح منظر راه یک موضوع اجتماعی است که با طرح هندسی راه آمیخته می‌شود، بنابراین بایست این دو موضوع از ابتدا باهم مورد مطالعه قرار گیرد تا نیازهای  یکدیگر را پاسخگو باشند و نهایتاً خروجی مدنظر از اجرای این طرح منجر به بهبود منظر راههای کشور شود.

وی درباره آیین‌نامه ضوابط طرح منظر راه تشریح کرد: کلیات این آیین‌نامه در خصوص منظر راه و ساخت راه است. در این آیین‌نامه با توجه به نیازهایی که برای راهها احساس شده تقسیم‌بندی صورت پذیرفته و طرح های مختلف منظر راه را توضیح داده است. در بخش اول الزامات کلی  در طرح جامع منظر راه در نظر گرفته شده که بر اساس آن راهبردهای اصلی منظر راه یعنی ویژگی‌های کلیدی راه در کشور تبیین می شود.

 در بخش دوم طرح منظر کریدور قرار دارد که یعنی راهی که در آن منظر طراحی می شود باید چه سیاست ها و ویژگی های خاصی در آن لحاظ شود.

بخش سوم طرح بخشی منظر راه است که روی بخش خاصی از مسیر تمرکز دارد. به عنوان مثال  در یک کریدور هزار کیلومتری شاید 10 بخش مختلف داشته باشیم. بر این اساس ما نمی‌توانیم از طرحی که برای محدوده شهرها ترسیم می کنیم برای ساخت بخش کوهستانی استفاده کنیم.

همچنین این آیین‌نامه به ما می‌گوید که معماری طرح‌ها و تونل‌ها و کلیه احجام و ابنیه فنی بایست در مسیرهای مختلف، متفاوت باشد.

نکته مهم که در این میان باید به آن دوباره تاکید شود این است که طرح منظر راه یک موضوع اجتماعی است که با طرح هندسی راه آمیخته می‌شود. پس این دو باید از ابتدا با هم مطالعه شوند تا ضمن هم‌پوشانی نیازهای یکدیگر را نیز پاسخگو باشند، زیرا اگر باهم در نظر گرفته نشوند در حین اجرا با مشکل روبرو خواهیم شد و نهایتاً خروجی مدنظر را به دست نمی‌آوریم.       

براساس گزارش ایلنا، وی یادآور شد: منظر راه با تعریفی که عموم از آن دارند  فرق دارد و به معنای چشم‌انداز نیست. منظور ما از منظر راه (land scape) است. یعنی هر آن چیزی که در طبیعت به طور طبیعی به وجود آمده و یا آنچه در تعامل انسان با طبیعت در یک محیط ایجاد شده باشد. وقتی از منظر راه صحبت می‌کنیم همه المان‌ها در آن وجود دارد؛ مثلاً رابطه منظر راه با سرمایه‌گذاری، رابطه منظر راه با گردشگری، رابطه منظر راه با ایمنی، رابطه منظر راه با محیط زیست، رابطه منظر راه با مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی باید بررسی شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.