| کد خبر: 158886 |

بازگشایی مرز پرویزخان و بارقه امید در بین زلزله زدگان قصرشیرین

فعالیت دوباره مرز رسمی پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین پس از گذشت 79 روز از تعطیلی موقت این رمز، بارقه امیدی در بین مرزنشینان زلزله زده این شهرستان ایجاد کرد

تین نیوز

نازنین باباخانی* فعالیت دوباره مرز رسمی پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین پس از گذشت 79 روز از تعطیلی موقت این رمز، بارقه امیدی در بین مرزنشینان زلزله زده این شهرستان ایجاد کرد و در بازگشت آرامش روحی و روانی به آن ها نقش موثری ایفا کرده است.

با انتشار خبر بازگشایی مرز رسمی پرویزخان به ویژه در بین قشر کارگر و تاجر این شهرستان، تا حدودی تلخی های ناشی از زلزله مهیب 21 آبان و آسیب دیدگی حدود پنج هزار واحد مسکونی و پس لرزه هایی که هر روز دل های مردم این منطقه را می لرزاند، کمرنگ شد و امیدها را برای ساختن زندگی و بنا کردن واحدهای مسکونی و تجاری در یین مرزنشینانی که پیش از این نیز تجربه ویرانی خانه ها و آواره بودن را در سال های جنگ داشتند، دوباره زنده کرد.

فعالیت های مرز پرویزخان به دنبال مسایل سیاسی و اختلاف های مسئولان منطقه شمال عراق با دولت مرکزی، از 23 مهر تا 12 دی به حالت تعلیق درآمد که با درایت و تلاش وافر مسئولان و رایزنی های متعدد مسئولان ارشد کشورمان در تهران و بغداد، بار دیگر مبادلات مرزی و تجاری از این مرز رسمی از سرگرفته شد.

اینک مرزنشینان قصرشیرین که تا قبل از بازگشایی مرز رسمی پرویزخان و فعالیت دوباره آن، صحبت از مهاجرت از این شهر سرافراز را می کردند، بار دیگر کمر همت خود را برای ساختن شهری بسته اند که به یقین شیرین تر از قبل می شود.

با بازگشایی مرز رسمی پرویزخان، باز هم نان و برکت خدا بر سفره های بیش از هفت هزار تن از مردم این شهرستان مرزی زلزله زده بازگشت و مردم یقین دارند که وضعیت بهتر از این هم خواهد شد و بی شک دوره راحتی آن ها نیز از پس روزهای سخت فرا خواهد رسید.

مرزنشینان غیور قصرشیرین، شیرزنان و شیرمردان روزهای سختند و این را در جنگ و پس از جنگ هشت ساله با بازگشت به سرزمین ابا و اجدادی خود و دفاع جانانه از این آب و خاک ثابت کرده اند.

مرزنشینان زلزله زده قصرشیرین که تنها منبع درآمدشان از قبل مرز رسمی پرویزخان تامین می شود، اینک امید دارند که با آغاز فعالیت دوباره کوله بری در کنار سایر مبادلات تجاری، مسافری، مرزی و ترانزیت سوخت، شاهد بازگشت به کار سه هزار تن از مرزنشینان و مغازه دارانی باشند که منبع درآمد آن ها از طریق کوله بری تامین می شود.

مردم زلزله زده قصرشیرین بر این باورند که مسئولان نظام جمهوری اسلامی همواره حافظ و مدافع حق مرزنشینان این آب و خاک هستند و از این رو این مرزداران همیشه راسخ و مقاوم در کنار دولت و سایر مسئولان، برای ساختن دوباره این شهر مرزی و بازگشت رونق و توسعه به این منطقه در تلاش هستند.

مردم این منطقه یقین دارند بستن مرزهای اقتصادی به روی مرزنشینان به هر دلیلی خود یک زلزله نابودگر برای این منطقه است، زیرا قصرشیرین با داشتن 2 بندر خشک پرویزخان و خسروی و موقعیت های ممتاز اقتصادی، می تواند محلی برای پیشرفت و تحول باشد.

امیدست با از سرگیری فعالیت کوله بری و تدبیر دوباره مسئولان و همچنین تردد دوباره کاروان های زایر عتبات عالیات از مرز خسروی، شاهد رونق بیش از پیش این منطقه مرزی باشیم.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با شمال عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با شمال عراق و در همسایگی استان سلیمانیه کردستان عراق قرار دارد و حدود هفت هزار تن به صورت مستقیم از محل فعالیت در این مرز رسمی ارتزاق می کنند.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز پرویزخان به مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

پرویزخان یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار کشور همسایه دارد و بیش از 54 درصد حجم کالاهای صادراتی کشورمان به عراق از طریق این مرز انجام می شود.

قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.

پس از وقوع زمین لرزه بزرگ شامگاه 21 آبان در غرب استان کرمانشاه تاکنون 1669 پس لرزه به وقوع پیوست که 57 مورد آن ها بیش از 4 ریشتر قدرت داشته است.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

خبرنگار ایرنا در قصرشیرین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.